menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vreemd gedrag van mijn kippen

Ga naar meest recente reactie

bigfamily

Bigfamily

Hallo,

sinds enkele weken leggen mijn 2 legkippen geen eieren meer!
Ik dacht eerst bloed luizen, ik zag niks, maar heb toch behandeld, zodat het zeker niet zou verergeren, of helemaal doorkomen, maar n een week later , vertonen ze nog steeds raar gedrag. de kippen kruipen samen in het hok, liggen bijeen, als ik het hok open, dan beginnen ze precies te sissen/blazen, ook als ik ze uit het hok haal, dan lopen ze normaal rond beginnen ze dan pas te eten en te drinken, en zijn ze een tijdje bezig met rondlopen, half uur later , weer samen in dat hok, naast elkaar, terwijl ze als ze rondlopen, hun veren spreiden, en soms heel actief achter elkaar zitten, ook als het hok geopend wordt spreiden ze de veren. Soms zonder enige aanleiding spurt die ene naar de andere over de ganse ren, een echt haantjes gedrag, al zijn het dan hennen.
Ik had tot voor kort iedere dag 2 eitjes van mijn kippen, maar nu al enkele weken niks. plus het feit dat ze het gedrag dat ik opsomde vroeger dus helemaal niet hadden, de kippen heb ik ongeveer 4 maand. Is er iemand die t dit kan verklaren, want al heb ik ze behandeld voor bloedluizen, ik zie/zag er geen enkele zitten. alle tips of info is welkom.

Gr
zaterdag 18 juli 2015 - 12:09
jdcoster

Jdcoster

Volgens mij zijn uw kippen (toevallig) allebei broeds. Dat kan een hele tijd duren. Binnenkort zullen ze ook in de rui gaan. Die periode leggen ze ook niet.
Hoe erg de commerciële kippenrassen ook geselecteerd werden tot zuivere eierlegmachines, de natuur laat zich soms nog niet volledig programmeren.
zaterdag 18 juli 2015 - 14:29
Roeli

Roeli

Het wil wel eens helpen om de kippen buiten te sluiten. Dat ze dus niet meer op hun nest kunnen komen. ( natuurlijk niet als het regent )
En dan het voer in de ren uit te strooien, zodat ze in beweging moeten komen om hun voer te vinden.
zaterdag 18 juli 2015 - 15:10
bigfamily

Bigfamily

Roeli, wel dat doen ze nu spontaan, effe naar buiten, en dan weer naar binnen, ik heb de indruk dat de 1 er meer last van heeft dan de andere!

Hoelang kan dat duren denk je??
Want ik zie daar nog steeds geen eieren van hoor? ook als je die benaderd doen ze hun poep omhoog en de pluimen staan zo goed als recht. heel vreemd gedrag!
dinsdag 21 juli 2015 - 14:41
Roeli

Roeli

Helemaal geen vreemd gedrag. De poepert en de veren omhoog , daarmee maken ze zich zo groot mogelijk om hun nest te verdedigen.
Juist heel nomaal voor een broedse kip.
En dat kunnen ze weken volhouden.
Maar je zegt.... ze gaan zelf wel naar buiten en dan weer naar binnen.
Dat laatste moet je dus onmogelijk maken.
Deurtje van het hok dicht doen, of er iets voorzetten. Ze moeten niet naar het nest terug kunnen.

groetjes Roeli
dinsdag 21 juli 2015 - 14:48
bigfamily

Bigfamily

En zet ik dan een afdakje of zo tegen de regen? dan kunnen ze daar schuilen k heb het deurtje als eens dichtgedaan, en dan zitten ze gewoon samen in een hoekje te protesteren zeg maar
dinsdag 21 juli 2015 - 14:51
Roeli

Roeli

Het zal toch niet elke dag regenen ?
Nee, je hoeft ze niet nat te laten regenen, dan gewoon het deurtje open laten.
Maar als ze in een hoekje zitten te protesteren, gewoon laten zitten.
Zeg maar dat ze zich niet zo aan moeten stellen, want anders gaan ze in de braadpan.
Je weet nooit of ze dat begrijpen.
Maar echt, gewoon , als het droog is, overdag buiten laten zitten, graankorrels en evt. wat broodkruimels over de grond strooien, hebben ze wat te doen.
Meestal geven ze zich dan , na een paar dagen, wel over.

groetjes Roeli
dinsdag 21 juli 2015 - 15:16
bigfamily

Bigfamily

ok dank je wel voor de reactie, het eerste eitje die terug komt ga ik posten
Gr Big family
dinsdag 21 juli 2015 - 15:22
Roeli

Roeli

Wel in een stevig doosje doen, hoor.
Anders is het zo'n kliederboel als ik het open maak

gr. Roeli
dinsdag 21 juli 2015 - 15:56
jdcoster

Jdcoster

Ervan afhankelijk of ze daarna onmiddellijk in de rui of niet, gaan kan dat gerust één à drie maanden duren voor ze weer aan de leg gaan.
In de winter leggen ze ook al minder.
Je moet de kippen uiteraard buiten sluiten overdag e/of de legbak wegnemen. Het kippenhok (als dat mogelijk is) helemaal herschikken helpt ook. Pas als ze s'nachts weer op de zitstokken gaan slapen, ben je op de goede weg.
dinsdag 21 juli 2015 - 16:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon