menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Loopeenden kippen en inteelt

Ga naar meest recente reactie

Liervinck
dinsdag 15 mei 2012 - 15:30
BartDR

BartDR

Inteelt bij eenden en kippen vormt amper een probleem.
Dit zijn 1 van de weinige dieren die gemakkelijk inteelt kunnen verdragen.

Wijzelf hebben al meer dan 20 jaar kippen, eenden en ganzen. Af en toe heb je wel een "rotte" appel met problemen maar de natuur geeft die beestjes natuurlijk niet lang m.a.w. natuurlijke selectie.

Zo koppeltjes apart zetten etc dat doe je voornamelijk als je je ras puur wilt houden.
Als je plaats hebt en je bent van plan al je eenden en kippen te houden, zet ze dan maar gwn allemaal bij elkaar. In de natuur kweken moeder met zoons, broers met zusters, vader met dochters.

Wat wij wel doen is af en toe vers bloed erbij zetten. Een paar keer per jaar verkoopt de gemeente compostkippen om het restafval bij gezinnen te verlagen (3 kippen voor 5€). Omdat kippen niet enkel op hun eigen eieren broeden maar andere kippen er eieren bij leggen zijn er ook kuikens van je nieuwe kippen.

Allesinds, een kweker houdt rekening met inteelt, het is zijn broodwinning en moet zien dat hij kwaliteit levert.
Als particulier, hobby, moet je daar niet voor vrezen, zet ze gwn bij elkaar.
donderdag 7 juni 2012 - 08:55
asem

Asem

in de natuur hebben ze meer plaats en gebeurt inteelt veel minder
vrijdag 7 februari 2014 - 06:38
Roeli

Roeli

Voor inteelt bij vader x dochter of kleindochter en moeder x zoon of kleinzoon, hoef je niet bang te zijn.
Maar zet geen broers en zussen bij elkaar. Dan heb je wel meer kans op zwakke of misvormde kuikens.

gr. Roeli
vrijdag 7 februari 2014 - 15:27
myriam56

Myriam56

awel met deze gegevens ben ik ook weeral wat slimmer geworden dankjewel
zaterdag 8 februari 2014 - 17:21
daelman hendrik

Daelman hendrik

gewoon eens een ruilen met iemand anders en je hebt weer vers bloed voor een tijdje
zaterdag 12 april 2014 - 15:28
myriam56

Myriam56

Wegens tijdsdruk... en een hevig kot kiekens zat er een dikke veertien dagen geleden al een kip te broeden ... ik heb toen zo een poezenkoffer ( bench om naar de dierenarts te gaan bvb. in de plastiek als broedhokje ingericht, en madam ondertussen een naam gekregen ( Betty !) , had het geweldig naar haar zin, maar het stond wel in het grote kippenhok... op een morgen waren alle eitjes koud !! en ze is er weer opgekropen , ze zit dus ernstig verder te broeden, nu zitten er drie kippen te broeden, waaronder Betty uiteraard, door dit voorval hebben we alles laten vallen van werk en eerst een groot broedhok gemaakt, en helemaal apart gezet !! .. Nu is mijn vraag ( en voor mij al een heel donker en droef vermoeden, dat het niet goed is ) leven die kuikens in die eitjes nog?)Theo denkt van wel !! maar ik denk dat ze dus dood in het ei zitten !!...pffff ... groetjes vanuit een bloedheet Melay !!
zaterdag 12 april 2014 - 15:46
Anthe

Anthe

Dag Myriam
Als ze al een dikke 14dagen zit te broeden, dan rest er minder dan een week voordat er kuikentjes uitkomen. Ik zou het erop wagen en ze haar gang laten gaan en de eieren nog een weekje laten liggen.
Groeten
Anthe
zaterdag 12 april 2014 - 19:29
myriam56

Myriam56

Goeie (reeds) avond, bedankt anthe !! we zijn er eigenlijk al een beetje het hart van in, op voorhand !!.. Ik hoop dat haar liefdevolle trouw beloond zal worden !!.. bang afwachten, omdat er nog twee kippen zitten broeden... maar het niet echt nauw nemen , op tijd een uurke of twee pauzeren.... of soms zelfs een dag om dan verwoed weer te gaan broeden, ligt er onder de eentje een paar plastieke ( de echte eieren zijn op ) en de andere die heeft wat eitjes die in de ijskast lagen , maar niet gekeerd, ik wist natuurlijk niet , dat er drie gingen broeden en heb een lekkere brioche gebakken met veel eitjes in !!

Dieren te koop, te ruilen, gratis of gezocht

zaterdag 12 april 2014 - 19:40
Anthe

Anthe

We duimen dat er enkele piepkleine bolletjes pluimen met pootjes mogen uitkomen. .

!!! Wat een vrolijk trio op de foto !!!
zaterdag 12 april 2014 - 20:25
myriam56

Myriam56

Hey , dag Anthe, de twee meiden zijn loops, om je een kriek te lachen !!het is hier just een kaberdoeske !! komen we in den hof is den haan aan het trappen of het gaat er naar gaan rieken, met ocharme de laatste kip die nog niet broed !! de drie bengels op de foto !! amuzeren ze zich soms met hun drietjes !! de meiden, de kleintjes dus...beginnen en om de zaak af te ronden komt onze Zjef nog een beetje helpen, ondanks dat hij gecastreerd is , en op tijd van mij onder zijnen duvel krijgt, want hij is natuurlijk veel te groot !! en Technisch gesproken ( zegt de dierenarts) kan het zelfs niet , maar goed ... iedereen is hier dus in opperste staat van lentegevoel !!

Dieren te koop, te ruilen, gratis of gezocht

zaterdag 12 april 2014 - 20:33
daelman hendrik

Daelman hendrik

Myriam,

Hoe cru het ook zal klinken, doe je andere kippen dit niet aan om nog langer te broeden, als de eitjes eenmaal in de ijskast gelegen hebben is er geen enkele kans op slagen meer, neem alle eieren weg en laat ze herbeginnen met de eieren die ze eventueel nog zullen leggen of ga ergens bevruchte eieren halen en leg die eronder, ze zullen hun broedtijd wel opnieuw instellen.Een kip blijft broeden tot er kuikentjes zijn (kan soms twee dagen duren eer alle eieren uitkomen) of tot dat ze als de eieren niet bevrucht of slecht zijn van honger of van uitputting stoppen.
zaterdag 12 april 2014 - 21:42
animalsgarden

Animalsgarden

de eitjes die uit de koelkast kwamen dat zal idd. niks worden.
van de andere eitjes kan je na pakweg 10 dagen al zien of er leven in zit.
als je bv een felle zaklamp hebt kan je ze doorlichten (in een donkere ruimte)
je zal indien ze bevrucht zijn adertjes door het ei zien of indien al ver bebroed zal je een grote donkere plek zien met de luchtkamer deze zijn ook bevrucht
bij niet bevruchte eitjes zie je na 10 dagen echt niks enkel de dooier zie je er dan ook in.
ik weet je woont ver maar moest je toch 1 dezer dagn hier langs passeren ( E403) dan mag j gerust eens stoppen voor enkele bevruchte eitjes voor je "koelkasteitjes" te vervangen
zondag 13 april 2014 - 01:23
myriam56

Myriam56

Goeie morgen iedereen!!

In de eerste plaats wil ik al de mensen nog eens bedanken voor de tips en de goeie raad, .. en lieve animals, je woont echt veel te ver om eitjes te komen halen op dit moment, we proberen altijd zo vlug mogelijk terug te zijn bij ons beestjes....omdat we nog niemand hebben die we echt 100% vertrouwen om een sleutel te geven !!.. de kippen blijven dan in hun hok, met water en eten voor een week ..... maar we zijn dan meestal al na 48 uur terug op post !!
...Maar het gebaar is echt super -deluxe !!...
We gaan dus de kippen verlossen uit hun broedleed
verder nieuws volgt !!
zondag 13 april 2014 - 09:24
Anthe

Anthe

De koelkasteieren en de plastieken eieren, deze eieren zijn nutteloos.
Maar de andere eieren van de kip die al grote 2 weken bebroed zijn, kunnen nog een kans maken. Ik zou het er nog op wagen.
zondag 13 april 2014 - 09:57
myriam56

Myriam56

Goeie avond iedereen... nieuws van het kippenfront , ik heb een eitje vanonder ons betty gehaald , en er zit een klein oneffenheidje op, het is ook niet meer echt glad !!... wie weet ligt er een klein wezentje te zwoegen om in de hele grote wereld te geraken ( hoop ik ) .. nu een lekker douchke, want in de serre waar ik plantjes heb verspeend was het broeierig warm ondanks dat ze volledig open stond !! dus ik stink vreselijk naar werkmans parfum !!
maandag 14 april 2014 - 19:35
daelman hendrik

Daelman hendrik

Myriam, Uw enthousiasme voor het nieuwe leven in het kippenhok is zo groot dat je alles in de war aan het sturen bent,blijf van de eitjes af want deze verdragen niet dat ze te pas en ten onpas opgenomen en verplaatst worden.Een oneffenheid wijst niet op uitkomst, als het kuikentje eruit wil zal de schaal opengebroken worden door het kuiken zelf,(niet aan helpen ook al duurt het een poosje!) .Als je gepiep hoort onder de kip laat ze dan rustig zitten en ga niet steeds kijken zodat de kip niet opschrikt of door haar te verplaatsen om de kuikentjes te beschermen op de kuikentjes zou trappen. Succes , en....geduldig wachten, er zijn geen prematuurtjes bij kuikentjes ,dus ze zullen geen week vroeger uitkomen!!
dinsdag 15 april 2014 - 09:20
myriam56

Myriam56

Goeie morgen Hendrik !!... thx voor de raad, en ik zal die zeker opvolgen, maar ik heb dus ook andere raad gelezen en heb die dus opgevolgd.. t'ja sé !!, ik deed maar om goed te doen !!... en ik ben nogal een controle freak.. wil alles zo goed mogelijk gedaan krijgen, daarom dat ik waarschijnlijk teveel leesvoer heb verslonden en op de letter opgevolgd !!
dinsdag 15 april 2014 - 09:30
Roeli

Roeli

Wat Hendrik zegt is maar voor een deel waar, Myriam. Voor veel kippenrassen heeft hij gelijk, maar er zijn ook rassen die het allemaal prima vinden.
Zelf heb ik 10 tallen jaren zijdehoenders gehad en daar ook heel veel kuikentjes bij gekregen. Bij dat ras ( en zo zijn er wel meer ) begint het al met het broeden.
Daarbij moet je de broedende kip zeker 1x per dag van het nest afzetten , laten eten, drinken en poepen. Anders blijft ze er op zitten tot ze dood gaat. Dan kan je ook rustig de eieren bekijken. En beluisteren. Want een paar dagen voor het ei uit moet komen hoor je het kuiken al piepen als je het ei tegen je oor houdt.
Dat is een heel leuke gewaarwording. Een ei dat piept.
Als de kuikentjes er dan zijn moet je moeders de eerste dagen nog goed in het oog houden Of ze wel van het nest afkomt om te doen wat ze moet doen.
En zorg voor een laag schaaltje met drinkwater voor de kuikens. Ze moeten er wel bij kunnen komen. Ik had zelf altijd een stoeptegel in het hok liggen met daarop het waterbakje voor de kuikentjes. Dan komt er niet zo snel rommel in.
Dus, Hendrik heeft wel gelijk, maar dat geldt niet voor elk ras en als ik jouw foto´s bekijk, zijn jouw kipjes ook heel rustig en vertrouwelijk. Niet wild en schrikachtig.
Succes, Myriam

gr. Roeli
dinsdag 15 april 2014 - 09:56
myriam56

Myriam56

Goeie morgen Roeli, dat is een pak van mijn hart !! ik heb gedaan zoals U beschrijft !...Als ik ze van het nest nam ( nu is het niet meer nodig ze komen zelf eventjes uit hun nestje en dan zie je ze echt genieten... ) stelde ik hun ook altijd gerust door hen eventjes te aaien over hun kopje en rug en dan gingen ze mooi in hun zandbakje liggen spartelen , echt aandoenlijk !! na eten en drinken en keutels te leggen , dat het net van onze grote hond was...gaan ze dan terug op hun nestje !!...
We hebben nu een echte broedafdeling net een moederhuis, Nu zitten de haan en de niet broedse kip buiten het hok gesloten... zodat de kloekskes het rijk voor hun alléén hebben...
dinsdag 15 april 2014 - 10:02
daelman hendrik

Daelman hendrik

Roeli, k heb je posting gelezen en ik leerde nu ook weer iets bij, ik heb steeds kippen gehad voor de eitjes ,de overschotjes op te eten en de tuin kort te houden , de haantjes om in wijn te marineren of één gelukkige die mocht zorgen voor nageslacht en als ze oud waren voor "een stoofpotje" .
Dat er rassen waren die dat echt graag hebben dat ze vastgenomen worden enz dat wist ik niet.
dinsdag 15 april 2014 - 10:43
myriam56

Myriam56

Hey ... echt hendrik , wyandotte kippen zijn echte dotjes !!! als we frietjes eten en ze lopen los komen ze zelfs op onze schoot gesprongen voor een friet !! en ze gaan ook met de hondjes en de poes heel vertrouwelijk om... erger zelfs , de viervoeters moeten zich naar de kippen-code gedragen !! ..
er zijn grote en kleine (dus krieltjes )

Dieren te koop, te ruilen, gratis of gezocht

dinsdag 15 april 2014 - 11:42
Roeli

Roeli

Dit was onze Spetter. Een rasloos geval dat was komen aanlopen.
Een fantastisch beest. Sprong ook regelmatig op schoot om wat lekkers te krijgen .
Wat ze super lekker vond, was een beetje ijs.
Toen hadden we al geen zijdehoenders meer. Waren van ouderdom naar de kippenhemel gegaan.
Spetter werd 's nachts opgesloten in het kippenhok maar liep verder de hele dag los. Als ze de kans kreeg ook zo naar binnen. Haar eitjes legde ze netjes in het hok, maar verder scharrelde ze liefst zo dicht mogelijk bij het huis.
Maar, helaas, Spetter is ook naar het Land achter de Regenboog.

groetjes Roeli

Dieren te koop, te ruilen, gratis of gezocht

dinsdag 15 april 2014 - 11:46
animalsgarden

Animalsgarden

ieder geeft een stuk gelijk
er zijn bepaalde rassen die ERG vast broeden.
zoals zijdehoenders en cochin (de krielen nog meer dan de groothoenders vvan deze laatste)
andere hebben het absoluut niet graag dat ze betast worden.
het is ieder ras beetje appart
zo zijn hier bij mij de meeste kippen erg tam zeker de sebricht kipjes.
maar als ze broeden en ik ben vlak bij hen dan springen ze direct weg.
ook hebben veel van de kippen echt wel een eigen karaktertje
zo heb ik antwerpse baardkrielen (diverse kleuren ook)
de zilver en goudkwartels daar moet ik van opletten dat ik ze niet plattrap bij het etengeven.
de zwarte daar hangt de haan zowat altijd aan mijn broek.
zo zie je maar hetzelfde ras maar ander karakter.
zowat 90% van de kippen die ik heb zijn erg tam alsook de kalkoenen en parelhoenders.
dan zijn er enkele die echt niet moeten weten van mensen in de buurt.
de meeste van mijn dieren kunnen vliegen.
maar buiten de parelhoenders vliegt er eigenlijk niks echt rond.

ook door scha en schande leer je veel (ook ik hoor)
zo had ik toen ik net begon zijdehoendertjes die aan het broeden waren maar de haan was gestorven , ik zag dat de eitjjes onbevrucht waren.
heb er toen eitjes van poulle de bress ondergelegd zodat ze wel kuikentjes zouden hebben.
wat bleek ieder ei werd een kuiken MAAR ze hebben ze gewoon doodgezeten.
ik vermoed dat ik niet goed opgelet heb met broedduur.
zo zie je maar stomme fout van me maar zal je niet zoveel tegenkomen gelukkig.
moeder natuur regelt zichzelf gelukkig nog betrekkelijk goed zonder menselijke hulp
dinsdag 15 april 2014 - 14:50
myriam56

Myriam56

goeie namiddag, rap komen lezen en antwoorden.. de natuur is mooi !! en dankbaar, als je goed voor haar zorgt !! .. en soms helpen we al eens een handje ( maar meestal verbeterd de soms harde natuur zichzelf ) .... de sterksten blijven, de rest gaat dood !! .....

Dieren te koop, te ruilen, gratis of gezocht

dinsdag 15 april 2014 - 15:05
Roeli

Roeli

Je hebt groot gelijk , Myriam.
Maar het is de menselijke natuur die wil ingrijpen als er iets fout dreigt te gaan.
Is niet altijd goed, maar o, wat geeft het een voldoening als je succes hebt.
bv. een kitten in stuit ligging, dat zonder hulp was gestikt en nu opgroeide tot een prachtige poes.

gr. Roeli
dinsdag 15 april 2014 - 15:16
wilma*15

Wilma*15

Maar als we niet ingegrepen hadden waren sommige diersoorten al lang verdwenen.
Het is dus wel degelijk nuttig dat wij af en toe moeten ingrijpen.

Ook ik heb ooit kippen gehad omdat ik er plaats voor had en waar ze waren weg moesten wegens verhuizing.
Ik heb in die tijd de hele tuin afgezet met gaas.
Ze hadden dus veel plaats.
Maar ik vermoed dat mijn buurman zo af en toe eentje pakte voor ....
Met andere woorden ze zijn langzaam allemaal verdwenen.

Soms denk ik wel eens om weer enkele kippetjes te houden.
Maar ben nu nog volop met andere zaken bezig.

Groetjes
dinsdag 15 april 2014 - 22:53
myriam56

Myriam56

Goeie avond iedereen!!
Ik ben dus vollop oma aan het worden !! momenteel lopen er al vier donzige bollekes rond betty .. nog vijf te gaan bij Betty .. bij maxima , drie , en fabiola daar zal er zeker nog wel een tweetal uitgekipt worden !! .. Theo is zowaar in alle staten , hihihi, als ik niet voet bij stuk hou, gaat hij meschien samen met de Zjef ... wacht houden aan de ren (deze nacht)voor de vossen enzo(maar het hok en de ren is al een burcht)!! pfff.. maar het is dus enorm plezant !! Het is dus de eerste keer dat Theo echt .. hondjes, poezen en/of kippen mocht hebben.... dus met deze heugelijke gebeurtenis is het hek van de dam .... je zou hem moeten bezig zien !! zo gelukkig als een klein kind !!
woensdag 16 april 2014 - 19:56
wilma*15

Wilma*15

Myriam

Heel hartelijk gefeliciteerd met jou kleinkindertjes.
Stuur je nog een foto van ze?
We zijn erg benieuwd.

Groetjes

woensdag 16 april 2014 - 20:22
Roeli

Roeli

Myriam en Theo.
Van harte gefeliciteerd met jullie gezinsuitbreiding.

groetjes Roeli
woensdag 16 april 2014 - 20:37
Anthe

Anthe


Proficiat!
woensdag 16 april 2014 - 22:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon