menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gezocht chabo-haantje

Ga naar meest recente reactie

connydewael

Connydewael

Hallo!

Ik ben op zoek naar een chabo-haantje, om bij mijn 4 chabo-dames te plaatsen.
Ik ondervind steeds meer problemen om aan nieuwe chabo-kippen te geraken, daarom wil ik zelf kuikentjes kweken.
Kan iemand me helpen met een haantje? 't Is gelijk wat voor kleur hij heeft. Als hij maar voor nageslacht kan zorgen.
Ikzelf heb 2 kippetjes die zwart/wit gespikkeld zijn, en 2 die wit zijn met een beetje zwart aan de staart.
Wat me ook interesseert is, of ze luide kraaiers zijn, want ik woon in een wijk, en ik zou mijn buren niet te veel willen storen.
Alvast bedankt voor jullie eventuele antwoorden, groetjes, Conny
zondag 6 maart 2011 - 22:53
connydewael

Connydewael

Lieke,

Waar vind ik die marktplaats op tuinadvies?

gr. Conny
maandag 7 maart 2011 - 11:45
connydewael

Connydewael

Ha Lieke,

Ik heb het uiteindelijk gevonden!
Maar ik zie nergens een chabo-haantje.
Maar ik zal geduldig wachten, er zal zeker wel iemand antwoorden (hopelijk ).
Alvast bedankt voor de tip!

gr. Conny
maandag 7 maart 2011 - 12:37
Lorie

Lorie

ff antwoorden op je vraag of het luide kraaiers zijn.
Nee!
Ik woon ook in een woonwijk en kraait s morgens als het licht wordt, maar dan doe ik in de zomer het klepje van het hok dicht en laat ik ze pas los, als ik zelf wakker ben. Ter preventie van klachten, alleen maar. En omdat ik anders zelf wakker ben, slaap nogal licht.

Overdag zo nu en dan s een kraaitje, maar meestal stil.

Het is een heel vredelievend haantje, woont hier samen met zijn 5 vrouwen.
maandag 7 maart 2011 - 16:03
connydewael

Connydewael

Dag Lorie,

Jij hebt ook chabo's?
Als mijn kippetjes 's avonds op stok gaan, dan sluit ik ook het deurtje van hun verblijf. Allé, eigenlijk als ik 's avonds mijn gordijnen sluit, dus dat is later.Ze kunnen dan ook niet meer naar buiten. Kwestie voor de veiligheid, je weet maar nooit wie er allemaal 's nachts op bezoek komt hé. Wanneer ik 's ochtends opgestaan ben, dan open ik weer hun deurtje. In het weekeind is dat dus een beetje later. Vaak hoor ik mijn kippetjes dan al 'roepen' om naar buiten te mogen gaan. Maar dat is zeker niet zo luid.
Als bij jou het klepje nog toe is, kraait het haantje dan bij jou al vanuit het hok? Want in de zomer is het wel al héél vroeg klaar hé.
Dat hij overdag eens een kraaitje doet, dat vind ik niet erg. Tenslotte, overdag hoor je ook wel nog andere geluiden, zoals een hond die (soms veel) blaft, kinderen die spelen, muziek van bij de buren, auto's die toeteren,... Dus dat hanenkraaitje overdag zal er wel nog tussen passen zonder te storen, hé.
Alvast bedankt voor je reactie Lorie! Hopelijk biedt er zich gauw een haantje aan!
Groetjes, Conny
dinsdag 8 maart 2011 - 11:04
Lorie

Lorie

Ja, heb 5 dames en een heer chabo! Toffe bende.
Zijn zwart-wit gepareld.

Ik denk dat het haantje wel al kraait in de zomer vanuit hok, maar daar kan niemand last van hebben!
In de herfst/winter, blijft alles open en kunnen ze op en van stok, wanneer ze willen.

Daar heb je een punt! Zwijg me van een blaffende hond, dat is soms heel lang aan een stuk, en zoals je zegt, even kraaien overdag, dat duurt niet lang, als het al gebeurt ....

Ik denk dat het erger zou zijn, als hij nog andere haan hoort kraaien. We zijn zo s gaan overnachten in Limburg en daar begon het concert al héél vroeg in de morgen met alle hanen uit de buurt ...

Ik denk dat je makkelijk een haantje zal vinden, nu bijna 2 jaar geleden was ik op reis geweest en had een hen die ik niet terug vond, voor we vertrokken, echt nergens en het is hier zo groot niet... en surprise enkele dagen na onze thuiskomst liepen daar opeens kuikentjes !!
Ze zijn echt zo miniscuul.

Maar mijn chabo's zijn de sterkste kippen die ik ooit had, mss omdat ze nu ook vrij in de tuin loslopen, wel niet altijd makkelijk met groenten en s een poepje op terras, maar dat veeg ik dagelijks weg dan als ik thuis ben, tuurlijk als ik op reis ben ...

Ik ben dan mijn haan-kuikens heel moeilijk kwijt geraakt, dus je mag er zeker bijna niets voor betalen.

Mocht je echt niks vinden en je kan eitjes uitbroeden ... maar dan heb je mss 7 hanen...

Groetjes
dinsdag 8 maart 2011 - 11:15
dendrodan

Dendrodan

OP kapaza vindtje wel chabo's, wil deze ook houden. Omdat je deze juistvrijkunt laten rondlopen in de tuin. Maar achter mij is er voorlopig weide (resbouwgrond), daar de gemeente zo snel mogelij kwil op bouwen aangezien hun geld in de grond zit. Dus heb ik wel wat schrik ivm de wilde dieren die er zitten (ratten, marters, bunzingen, buizerds, vossen) dat die onze kippen willen voorhun lunch. Paar huizen verder op heeft men een marter een kip zien doodbijten
zaterdag 12 maart 2011 - 08:07
cee

Cee

Ik heb ooit gelezen dat chabo kippen ideaal zijn om los in je tuin te laten lopen, aangezien ze bijna niet scharrelen in vergelijking met grotere kipperassen en niet geïnteresseerd zijn in je tuinplanten?

Daarnaast zouden ze wel ervoor zorgen dat je bitter weinig last hebt van slakken en ander ongedierte.

Wat zijn jullie ervaringen daarover?
dinsdag 15 maart 2011 - 11:42
Lorie

Lorie

Toffe beestjes. Tja, natuurlijk ze lopen los hier en dan moeten er soms wel wat plantjes aan geloven, zo had ik vorige zomer vergeten mijn violen weer omhoog te zetten, en foetsie violen ...
Ze scharrelen wel een klein beetje in gras en aarde enzo, maar maken geen grote putten.
Ze zijn super !
dinsdag 15 maart 2011 - 11:47
connydewael

Connydewael

Beste Cee,

Ik heb al een paar jaar chabo's rondlopen in mijn tuin, zonder dat er iets kapot is.
Het gras, ja dat lusten ze wel, maar daar 'grazen' ze soms eens in, maar ze maken er geen putten of kale plekken in, zoals de grote kippen doen. Ook aan mijn andere planten en bloemen komen ze niet. Het enige wat ik wél heb moeten doen, is mijn kruidentuin een omheininkje gegeven, want de bieslook en peterselie die konden ze niet gerust laten!
Ze gaan op zoek naar insecten, slakjes, zaadjes tussen mijn stuiken. Ondertussen maken ze zo die plaatsen zo goed als onkruidvrij! Zéér praktisch hé!
Af en toe geven ze een eitje, dat is ook meegenomen. En ze zijn LEKKER !!!!Jammer genoeg zijn ze vrij veel broeds, dus ik heb regelmatig eens een periode zonder ei.
's Ochtends beginnen ze altijd met de inspectie van ons terras (slakjes en insekten), dat moeten ze over om aan de tuin te geraken. Dat er daarbij eens een strontje hier en daar ligt, dat moet ik er maar bij nemen. Met de borstel ligt het vlug tussen de struiken! Prima mest bovendien! En soms moet ik het terras eens afspuiten, maar dat doe je anders toch ook, niet?
Je ziet, niets dan voordelen!
Ik ben blij met mijn chabootjes !!!

Groetjes, Conny
woensdag 23 maart 2011 - 16:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon