menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Egel gezocht

Ga naar meest recente reactie

tinyke

Tinyke

Ik heb last van englingen in de tuin (jakkes mijn grootste nachtmerrie)
ik zou ze graag weg hebben maar blijkbaar gaat er niet veel tegen.Het gazon wordt al om geploegd maar ik zou graag hun natuurlijke vijand hebben (ik zou niet
willen dat mijn rozen hun wortels ook al eraan gaan.
woensdag 29 september 2010 - 18:08
printemps

Printemps

Volgens mij is een egel een beschermd dier en dus mag je die niet meenemen enzovoorts
Wat je wel kan doen is er 1 proberen te lokken
- Een rommelig hoekje maken of een egelhuis kopen
- Voer voor egels in een schaaltje klaarzetten
- En hopen dat het lukt

Heb je kippen ? want egels en kippen gaan niet samen

mvg
woensdag 29 september 2010 - 18:17
Gehenna

Gehenna

en egel IS een beschermd dier en je mag ze niet vangen. Ik stik in de slakken maar er zal nooit een egel komen want die van hierachter hebben een sterke afsluiting in hun tuin. In de onderste 8 komen geen egels.

De tuinpoes was amper 2 minuten weg en er zat al 1 in z'n eten.

Dieren te koop, te ruilen, gratis of gezocht

woensdag 29 september 2010 - 19:46
zourky

Zourky

Hallo iedereen,
Egels kruipen wel over een afsluiting van draad,de kippenren bij ons is ongeveer 12X12 onderkant beton plaat daarboven 1.50 draad,ook daar zat enkele jaren geleden een egel de dikste die ik ooit gezien heb, langs onder kon hij er nergens in ,dus is hij over de omheining geklommen,ik heb hem gevangen en buiten de afsluiting terug laten lopen
groetjes Richard
donderdag 30 september 2010 - 08:11
Eve

Eve

Als uw tuin groot genoeg is kunt ge misschien eentje van een dierenhulpcentrum onderdak verschaffen? Het centrum het dichtst bij ons in de buurt heeft een hele lijst vrijwilligers voor egelverzorging - spijtig, anders hadden we er zelf eentje op onze volkstuin gehad!


Eve
donderdag 30 september 2010 - 22:36
Gehenna

Gehenna

tuin is te klein
dinsdag 5 oktober 2010 - 17:20
vera2

Vera2

Tuin is te groot en egel (lieverds) gaan prima samen met kippen maar de kippen gaan niet samen met de egels.
Ze verjagen mijn kippen van hun broednest en vreten al hun eieren op. Ik heb het niet zo meer op egels...en die schatten zitten ook vol met teken...egelteken wel te verstaan...goed om de ziekte van lyme op te lopen. Lieve beestjes hoor maar zeeer ongezond voor mens en dier...en er is geen enkele egel in de natuur die niet vol met eken zit.
maandag 18 oktober 2010 - 01:57
an

An

hoi Vera weer wat geleert van je wist niet dat de egel zoveel teken had.
nou ik wou ze in de tuin maar nu niet meer,(i.v.m de huisdieren die er lopen)
groetjes an
woensdag 3 november 2010 - 08:59
Rita1960

Rita1960

hier lopen de egels ook door de tuin.. en ik heb nog geen toename opgemerkt van het aantal teken en vlooien bij mijn huisdieren.

woensdag 17 november 2010 - 20:10
vera2

Vera2

deels akkoord...maar als je met een afgesloten grote tuin; waarvan je weet dat er enkele egels huizen en als je regelmatig een volwassen "hoog zwanger" teken zomaar op uw terras vind...dan zijn er zeker meerderen en als je bedenkt dat 1 teken enorm veel nakomelingen heeft dan heb je geluk dat ze niet in u of uw huisdier genesteld zijn.....de meeste egels zijn hier gelukkig niet besmet met de ziekte Lyme maar je moet maar eens zo'n nest van die kleine zwarte stipjes in uw kruis of waar dan ook krijgen en dan ga je wel anders piepen...met bloedvergiftiging als gevolg...ik hou ook van egels hoor maar net zoals tijgers of leeuwen; blijf uit hun buurt .
maandag 20 december 2010 - 14:46
Eve
maandag 20 december 2010 - 17:06
vera2

Vera2

Egeltjes, egeltjes...Ik zie jullie graag; en in het bos...daar pas ik wel op want jullie gastheren-kroost vind het op en top...als ze zitten; in mijn vel met hun kop...
Het is niet jullie schuld hé egeltjes...dat die kleine vlegeltjes; leven van ons bloed...We gaan mekaar niet stressen...en leren hieruit vele lessen...Blijft om het even...dit is de natuur waar mens en dier moet mee leren leven.
Fijne feestdagen iedereen...

Dieren te koop, te ruilen, gratis of gezocht

dinsdag 21 december 2010 - 12:46
linkin711

Linkin711

AIAI dat zijn er dikke!!!!! charme het beestje!!!!
dinsdag 21 december 2010 - 18:45
an

An

wat zijn die bolletjes op zijn lijf?
gr an
woensdag 29 december 2010 - 16:19
joopsmit

Joopsmit

Egels zijn zeer nuttig maar helaas gaan er veel mensen met slakken gif te werk waardoor ook door verkeers ongelukken deze beestjes op het punt staan te verdwijnen .
Deze winter heeft ook veel slachtoffers geeist zelf heb ik een nog jong egeltje zitten die ik 3 weken terug van de straat heb gehaald uit de sneuw pekel en ijs . De jeugd was druk bezig met stokken het dier naar de kant te drukken en rollen . Daar het een verzwakte indruk maakte heb ik hem mee genomen . Laten zitten was geen optie, mag wel niet maar heb wel zijn leven gered dus
Hij vreet goed meel wormen katten voer muslie bessen uit de diepvries , Dus komt niks te kort hier . Alleen heeft dat slimme dier nu de nijging tam te worden en dat moet niet dus afgezonderd gezet rustig plekje meel wormen en eten los in de bak zo dat hij moet snuffelen voor zijn hap.
Als het weer zo blijft als nu 12 graden hier in limburg dan gaat hij over een week weer terug de natuur in nadat ik eerst een watme plek heb ge crieerd met wat katten voer er in . Hij gaat niet terug binnen de wijk maar ik woon vlak aan het oerbos Safels bos met veel hout wallen gras land en grotten echt een natuur gebied . Dus Mijn tip neem nooit een egel in je tuin op dat het voor jou van belang is maar kijk naar het belang van de egel . Aaan iedere tuin grenst wel een auto weg . Groetjes Joop
Ps Geef egels nooit tenimmer melk daar gaan ze dood van
vrijdag 14 januari 2011 - 13:36
tantelies

Tantelies

Een egel is een beschermd dier. Je mach ze niet in huis houden in een kooi.
maandag 4 april 2011 - 19:51
Doeleentje

Doeleentje

Beste An die bolletjes dat zijn volgezogen(met bloed) teken.
dinsdag 5 april 2011 - 13:18
daggie01

Daggie01

wij hebben jarenlang een egel in de tuin gehad
die aardig tam was geworden
ooit gevonden toen hij gewond was
maar omdat hij altijd bij ons in de tuin zat kregen we van de dierenarts een soort frontline die niet schadelijk was voor de egel
dus onze egel had geen last van teken en vlooien

Gr Dagmar
dinsdag 5 april 2011 - 21:43
Gehenna

Gehenna

Echt leuk Dagmar. De meesten zouden het beestje laten creperen.
Zo hebben wij een file veroorzaakt omdat er een egel op straat liep (drukke straat) en dat beest rolde zich niet op zodat ik hem niet kon oppakken en het een tijdje duurde voor hij naar de berm geleid was.
Intussen auto dwars over de straat of ze reden hem alsnog plat.
woensdag 6 april 2011 - 19:52
daggie01

Daggie01

ja het zijn zulke leuke beesten
en zo vriendelijk en dankbaar
die we hadden was zo tam als je tegen zijn etensbakje tikte kwam tie aancrossen
en bij ons nieuwe huis lopen er ook een stel dus krijgen ze na de winterslaap lekker egelvoer en tegen de tijd dat ze weer gaan slapen geven we ze ook extra eten
woensdag 6 april 2011 - 20:25
Tborre

Tborre

bij ons in de tuin zit er eentje die het resultaat is van een "lokaal kweekprogramma".. Moeder en vader hebben dus een kleintje achtergelaten, dan dol is op aktteneten.. en zelfs niet meer gaat lopen van ons. Vreemd genoeg wel van vreemden...

Is ondertussen al een hele brok geworden, maar ej zal mij nooit een egel zien aanraken of iets dergelijks.

Voor slakken kan je ook naar eenden gaan dacht ik.
dinsdag 26 april 2011 - 14:43
cetinel

Cetinel

ja het zijn zulke leuke beesten
en zo vriendelijk en dankbaar


leuk jong! die egels
mijn kip zat op zeven eieren,gisteren waren ze er allemaal nog,nog 1 weekje te gaan.....
vandaag niks,behalve een beetje bloed in het nest en mamsie de kluts kwijt maar op een paar andere eitjes gaan zitten
vroeger had ik elk voorjaar kuikentjes,nu niet meer....
je maakt een rennetje en zelfs daar geraken ze in...
in tegenstelling tot wat sommigen denken kunnen egels ook klimmen....
vorig jaar tot drie keer toe mijn kuikentjes binnen de week opgevret....
en tis wel degelijk van een egel....
aangezien mijn kippen heel veel plek hebben worden ze gek als ik ze opsluit,dus probeerde ik de broedenden apart in een klein rennetje te zetten,maar haalt ook nie veel uit.....
er zit er nu nog 1 op eieren en die moet nog 2 weken,ik ga die willen of niet toch opsluiten in een hok(vorig jaar zo wel broedeieren gesneuveld omdat kippie claustrofobie kreeg van opgesloten te zijn )
egels zijn geweldi behalve als je kippen hebt....
woensdag 4 mei 2011 - 16:28
printemps

Printemps


Zonder woorden
woensdag 4 mei 2011 - 16:33
mightywil

Mightywil

Na het vinden van egelpoep afgelopen week heb ik een bakje egelvoer neer gezet,
Daar is vannacht van gegeten
Maar hoe weet ik nu of dat een egel was of gewoon een muis of de kat van de buren
zondag 29 mei 2011 - 17:24
vera2

Vera2

een nest met verse eieren plaatsen, maar dan ook niks anders bij voederen; geen enkel nest is veilig voor egels; ze plunderen hier zelfs de eieren onder de broedende kippen. ratten doen dat ook maar die nemen het ei volledig mee naar hun hol, egels eten de eieren ter plaatse.
zondag 29 mei 2011 - 18:29
mightywil

Mightywil

okè, ik leg er ff een ei neer.... wordt vervolgt...
zondag 29 mei 2011 - 18:57
mightywil

Mightywil

deel 2.....

Gisterenavond idd het ei neergelegd, en weer een beetje egelvoer.
Vanmorgen was het voer op zodat ik zeker weet dat er iets langs geweest is
maar het ei lag er nog.
Dus was het geen rat of egel .
Blijft de vraag wat dan wel .
Nu heb ik een muizenval neer gezet.
wordt vervolgt...
maandag 30 mei 2011 - 19:39
zonne-bloempje

Zonne-bloempje

Wij hebben ook egels in onze tuin. Een jaar en half geleden ons huis gekocht en in de winter moesten we verdacht veel het eten van de kat bijvullen. Eerst dachten we dat de kat wat meer honger had maar uiteindelijk op een avond zagen we een egel in de kat zijn kot kruipen om te gaan eten. Mysterie opgelost
zaterdag 23 juli 2011 - 20:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon