menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vossen

Ga naar meest recente reactie

caroline1

Caroline1

hallo

ik weet niet goed waar dit te zetten

hoop dat ik dit hier een plaatsje mag geven?

ik had onlangs bezoek van een vos
resultaat
mijn twee kippen weg

nu heb ik onze omheining alsook de omheining van de kipperen extra beveiligd...gaten dicht gemaakt, draad verstevigd en hoger gemaakt want ik wil terug nieuwe kippetjes kopen

mijn vraag
éénmaal mijnheer vos op bezoek gehad, komt hij dan terug?

ik ben zowiezo van plan om nog een maand te wachten
want toch raar
we wonen aan de rand van de stad
welliswaar met grote tuin en achter onze tuin landbouwgrond
maar toch
niet ver van ons een heel drukke baan
hoe is die vos dan hier geraak?

donderdag 31 januari 2008 - 22:56
Matabish

Matabish

hallo caroline1,

weet je, het territorium van die beestjes wordt alsmaar kleiner en dus passen die slimme kereltjes zich aan de omstandigheden aan.
Als je honger hebt zoek je tot je wat vindt hé, in dit geval jou kippetjes, spijtig!!
'k Zou toch niet te vlug nieuwe kippetjes nemen, want dat vosje kent nu de weg en zal zeker nog eens komen kijken.
Maar na een tijdje zoekt hij wel ergens anders hoor! Bovendien zal hij in de lente wel weer genoeg eten vinden in de natuur en zijn leven niet meer riskeren bij de huizen.
Mijn dochter heeft hetzelfde drama beleefd met 4 kippetjes, maar daar heeft een jager uit de buurt het arme voske opgespoord en gewoon afgeknald en dat vond zij toch ook weer héél zielig en niet echt nodig!! Hopelijk is jouw vos slimmer en trekt hij terug de natuur in!
Vriendelijke groetjes,

Matabish






vrijdag 1 februari 2008 - 02:03
leeuwtje

Leeuwtje

De vos zal zeker terugkomen.
Misschien dat je als optie een dicht kippenhok erbij kunt maken en de kippen 's nachts in een dichte kooi kunt doen zodat de vossen er niet bij kunnen. Dit is goed mogelijk.
En er zitten op het moment gewoon teveel vossen in de natuur. Waardoor hun prooien ook allemaal verdwijnen en er voedseltekort ontstaat.
Als je de aantallen vossen hoort die de jagers schieten dan zijn het er echt heel wat en het is eigenlijk onmogelijk dat ze alles doodschieten. Er blijven er altijd wel een paar achter.
zondag 3 februari 2008 - 01:22
caroline1

Caroline1

alvast bedankt voor jullie reactie

is wist niet dat vossen een plaag aan het worden was
vooral, wij wonen toch aan de rand van een stad en niet ver van een drukke baan...

en ja, zal een tijdje wachten
tot het lente wordt
want denk dat vossen dan dichterbij hun nest eten zullen vinden want ze moeten toch moeite doen om hier te geraken hoor

heb alvast de omheining van zowel de kipperen als de omheining van ons gebied nog beter beveiligd en hoger gemaakt..voorlopig beetje foefelen als jullie dat begrijpen maar ik kan niet anders, want mettertijd komt er een arboretum achter onze tuin en moeten we de omheining zowieso aanpassen

aan een kooi die dicht kan heb ik ook al aangedacht, maar dan moeten die arme beestjes daar in blijven tot ik opsta en tijdens de zomer is het al van af 4 uur licht en ja , is toch beetje heel vroeg om op te staan voor mij ..

nieuwe kippetjes wil ik alvast want was er zo gewoon aan geraakt ...en is toch fijn.

hoop dat met die betere en sterkere beveiliging mijnheer vos een omweg zal doen naar een gemakkelijker prooi



zondag 3 februari 2008 - 22:07
ulanka

Ulanka

Hallo Caroline1,

Pech van je kippetjes die verdwenen zijn, hoe weet je dat het een vos was ? Hier in de buurt hebben mensen net hetzelfde meegemaakt, in 2 dagen alle kippen weg, de vos was dus inderdaad teruggekomen ! Ik begrijp niet dat ik er zelf nog geen last van gehad heb, maar ik heb dus wel Jack Russels rondlopen naast de kippewei en misschien heeft de vos daar wel schrik van ?? Vossen zijn inderdaad een plaag aan het worden, maar wie is daar de schuld van ?? Palmen wij niet hun leefmilieu in ? Dus we mogen er eigenlijk niet over klagen als ze onze kippetjes al eens buit maken, maar leuk is anders he ! Sorry dat het bij jou moest gebeuren !

groetjes
ULANKA
maandag 4 februari 2008 - 11:38
Jipken

Tekst aangepast

Jipken

Hallo Caroline1,

Pech van je kippetjes die verdwenen zijn, hoe weet je dat het een vos was ? Hier in de buurt hebben mensen net hetzelfde meegemaakt, in 2 dagen alle kippen weg, de vos was dus inderdaad teruggekomen ! Ik begrijp niet dat ik er zelf nog geen last van gehad heb, maar ik heb dus wel Jack Russels rondlopen naast de kippewei en misschien heeft de vos daar wel schrik van ?? Vossen zijn inderdaad een plaag aan het worden, maar wie is daar de schuld van ?? Palmen wij niet hun leefmilieu in ? Dus we mogen er eigenlijk niet over klagen als ze onze kippetjes al eens buit maken, maar leuk is anders he ! Sorry dat het bij jou moest gebeuren !

groetjes
ULANKA


Nja ik had het zelfde voor ik dacht ook aan een vos, helaas pindakaas t'was een bitbull die altijd losloopt omdat het baasje te lui is om zijn hond uit te laten,mijn kippen waren in stukken ... en de eitjes lagen eruit , zielig om dit tezien en op te ruimen ,mijne POL de kip heeft het overleeft en kwam zo'n 3 tal weken niet meer uit haar , was aan het kloeken toennnnnnnn 9 kuikentjes en t'waren dan nog mechelse ... toch nog iets positiefs al bij al!

Je zal je kippen i/d toekomst s'avonds moeten opsluiten ,

grtz,
maandag 4 februari 2008 - 23:30
Boerke

Boerke

Een vos afknallen helpt niet. Binnen de kortste keren zit er een andere om het territorium in te palmen. Mijn zus heeft dit vorig jaar voorgehad. Nog geen maand later hadden ze al bezoek van een andere vos.
donderdag 27 maart 2008 - 11:04
Kitty

Kitty

vossen graven zich een weg, dus het beste is om je ren onderaan op allerlei manieren te versterken: betonnen ondergrond voor de afsluiting, en versterkte draad of zo. En je kippen veilig achter slot en grendel zetten natuurlijk. Ik denk dat ze veiligheid meer zullen op prijs stellen dan dat ze opgegeten worden
vrijdag 28 maart 2008 - 23:01
vera2

Vera2

ondanks overbevolking worden vossen vaak uitgezet door bepaalde natuurverenigingen die niet beseffen welke schadelijke gevolgen dit kan hebben. een vos die jongen heeft gaat uitbundig prooien vangen om hen het jagen te leren en niet alleen van honger. elke prooi word in het hol gestopt en ligt daar te rotten. ik heb ooit vooraan in zo'n hol zelfs een kat zien liggen. en ulana 'k zou maar opletten voor rabis, hopelijk hebben uw hondjes hiertegen een inenting gehad.
een wezel lust ook wel een kip dus zet draad met kleine gaten en laat die ver genoeg in de grond doorlopen of zoals men reeds zei betonplaat in de grond. als je de bovenkant ook bedraad dan ben je meteen ook van die vogelgriepmiserie vanaf en kunnen je kippetjes veilig naar buiten.
vrijdag 4 april 2008 - 11:09
corneel

Corneel

Hallo,
je moet weide elektriciteit op de opmheining steken. een draadje van boven en vanonder en ze blijven weg. Wel aan de buitenkant en altijd elektriciteit op.
Groeten Corneel
zondag 4 mei 2008 - 22:22
Deputy

Deputy

zoals eerder is gezegd: best kippenhok afsluiten.
Ik heb een automatisch deuropener (sluiten) aan het deurtje. Van het ogenblik dat eht begint te schemeren aat het dicht en kippen zijn het geluid al zo gewoon dat diegene die nog buiten zijn, een sprintje trekken.
's morgens, bij het geluid van het openen is het drummen om buiten te zijn... hihi..

werkt heel goed.
vrijdag 27 juni 2008 - 13:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon