menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gezocht: een Eryngium x Zabelii 'Jos Eijking'

xxxfafdssd

Xxxfafdssd

Hallo allemaal,

De Eryngium x Zabelii 'Jos Eijking' is online niet te koop, ik zoek al een paar jaar, veel sites uit de UK, maar als het er al is (niet vaak), dan exporteren ze niet naar het vasteland. En je kan ook geen zaden kopen, want de plant is alleen uit wortelstek te vermeerderen.

Zou iemand van jullie een Eryngium x Zabelii 'Jos Eijking' kunnen stekken voor mij, ik zag op deze site dat er een aantal mensen zijn die de plant in hun tuin hebben staan.

Ik betaal er graag voor, noem je prijs!

Planten & Tuinbenodigdheden

dinsdag 20 april 2021 - 22:11
Tuinprins

Tuinprins

De vraag is altijd of het de echte 'zabelii Jos Eijking' is. Ik heb de foto's op Tuinadvies niet bekeken maar het zou net zo goed E. bourgatii kunnen zijn. In het verleden heeft de Hessenhof hem wel in het assortiment gehad, maar nu niet meer (misschien een aanwijzing dat het geen gemakkelijke plant is?)

E. zabelii is een kruising tussen E. alpinum en E. bourgatii. Deze laatste is bij ons een lastige tuinplant omdat die absoluut niet van winterse nattigheid houdt. Heeft perfecte drainage nodig en in natte winters het beste beschermen met een glasplaat. Het kan goed zijn dat bij de mensen die deze plant op Tuinadvies hebben geplaatst de plant allang verdwenen is.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 21 april 2021 - 06:17
xxxfafdssd

Xxxfafdssd

Hallo prins der tuinen,

Ik had inderdaad gelezen over hoe je 'm moet verzorgen. Engelsen noemen hem ook wel 'Sea Holly', dus eigenlijk duinplant. Beetje onvruchtbare, zanderige bodem, alkalisch ... vooral niet te nat. Ben een bijen/vlindertuin aan het creëren en een distel pas daar ook goed in.

Erg mooi soort met het ovaalvormige hart en de gele sprietjes.

Dank voor je reactie
donderdag 22 april 2021 - 19:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon