menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Champost & Worteldoeken

Ga naar meest recente reactie

lilyboskat5

Lilyboskat5

Haha, wat dacht je, een beetje reclame op een tuinforum kan geen kwaad ?
Ik geloof niet dat het hier zo werkt.
Maar, succes ermee.
maandag 10 december 2018 - 22:21
Tuinprins

Tuinprins

Champost heeft heel vaak een hoog zoutgehalte en is een absolute afrader voor gebruik in de siertuin.
dinsdag 11 december 2018 - 07:11
maarten champignonkweker

Tekst aangepast

Maarten champignonkweker

@Lilyboskat5 Ja ik dacht het kan zeker geen kwaad haha. Maar ik kreeg ook vaak aanvragen en dan moest ik telkens nee verkopen. Nu heb ik het gestructureerd, https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/4/tuinaanleg-onderhoud/65967/champignonkwekers-tuinliefhebbers, en kan ik dus ja verkopen. Ik wil graag dat dat bekend is. Ik heb me aan de regels van dit forum geprobeerd/menen te houden door de advertentie op het 'te koop' gedeelte te plaatsen. Als ik regels overtreed krijg ik graag de kans dat goed te maken door het aan te passen of te verwijderen. Dit is het enige forum waar ik op geplaats heb en ik ben beschikbaar voor vragen e.d. Omdat het niet mijn primaire activiteit is maar het een reststroom betreft geloof ik dat het ook echt een goede deal is waar beide partijen blij van worden.

@Tuinprins Ik gebruik al meer dan 10 jaar champost in mijn siertuin. Maar je hebt zeker gelijk, bij verkeerd gebruik kan het slecht voor je tuin zijn. Vuistregel is: Zorg dat de wortels niet direct in contact komen met de champost. Dat kan via 2 manieren; 1. Laat de champost 6 weken liggen zodat de meststoffen in de grond getrokken zijn en de champost met de grond vermengd is. De champost is dan niet meer schadelijk maar wel voedzaam voor je grond. 2. Plaats de champost boven de wortels ruim na het planten.
dinsdag 11 december 2018 - 10:25
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik mis wat.

Volgens Wikipedia is champost vooral erg basisch door de vermenging met kalk. Als je zure tuingrond hebt lijkt me dat dan een goede manier om het pH wat te verhogen.
Ik denk dan spontaan aan een alternatief voor kalken en bemesten van gazons met chemische producten. Of aan een stukje tuin waar je toch graag een plant wil die niet zo dol is op 'zuur'.

Maar jullie spreken over zout. Hoe zit dat?

Als champost zo'n hoog zoutgehalte heeft, hoe los je dat dan op door die op grond te laten liggen? Het lijkt me dat het 'zout' er dan misschien wel uitspoelt (als het genoeg regent?), en dat wat dan nog overblijft misschien wel bruikbaar is als bodemverbeteraar, maar dat 'zout' komt wel nog altijd in de grond terecht daar waar je de campost neerlegde. Hoe verspreidt zich dat? Wat is de impact op het bodemleven?
Waarom zou het minder schadelijk zijn wanneer je de campost uitstrooit boven planten die al goed geworteld zijn?
dinsdag 11 december 2018 - 23:54
maarten champignonkweker

Maarten champignonkweker

Hoi Leerling. Sommige champignontelers spuiten ooit zoutwater over de champignons om de houdbaarheid te verbeteren. Dit gebeurd met name bij plukbedrijven die het product vers afvoeren. Wij leveren uitsluitend aan de industrie (pizza's, sauzen, ragout e.d.) die producten maken met een lange houdbaarheid door een bewerking (blancheren, invriezen, conserveren).

Champignons in bakjes moeten de hele reis tot de supermarkt vers blijven. Champignons voor industrie hoeven alleen vers te blijven tot de fabriek. Daarom gebruiken wij eigenlijk nooit zoutwater, alleen incidenteel naar fabrieken in het buitenland. Dat hoge zout gehalte is dus amper van toepassing.

Onderstaande tekst heb ik van deze website geciteerd:

Zout.
Het zoutgehalte van champost is relatief hoog. Dit zoutgehalte stelt meestal geen onoverkomelijke problemen. Voldoende tijd tussen toediening van het champost en het zaaien of planten is reeds genoeg om dit probleem te omzeilen. In serres moet voor bladgewassen extra aandacht aan dit aspect van het product geschonken worden. Na de toediening kan men het overtollige zout doorspoelen of een grondstaal nemen.
https://www.tuinadvies.be/artikels/champignons_compost

Kortom: Bij slim gebruik brengt Champost veel economische en ecologische voordelen.
(goedkoper en een natuurlijk restproduct)
woensdag 12 december 2018 - 10:21
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Maarten, bedankt voor de heldere uitleg.

Alleen huiver ik van de manier waarop het zoutprobleem aangepakt wordt. Alsof alleen de bovenste centimers van de bodem, waar de meeste planten wortelen, belangrijk zijn. En zelfs daar zal je verzilting krijgen en zullen planten, door de aanwezigheid van het zout, uitdrogingsverschijnselen vertonen, zelfs als de aarde vochtig genoeg is.

Hou jij je campost met en zonder zout van elkaar gescheiden?

Waarom wordt campost-met-zout niet ter plaatse uitgespoeld, zodat het zout fatsoenlijk kan opgevangen en herwerkt kan worden?

Is de studie uit 2008 waarin alternatieve toepassingen worden gezocht voor campost je bekend? Zie http://edepot.wur.nl/290346 (WUR=Wageningen University & Research)
dinsdag 18 december 2018 - 22:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon