menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Watergelkristallen

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

O.a. in de webshop hier worden water(gel)kristallen verkocht. Op https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/647/watergelkristallen-1000-g staat
De kristallen absorberen tot 100 keer hun eigen gewicht aan water waardoor uw potgrond een veel grotere waterbuffer bezit voor uw planten.
De kristallen geven het water terug af op het moment dat de planten dit nodig hebben


Snap ik niet. Als die kristallen zich willen volzuigen met water, gaan die dan niet eerder het aanwezige vocht in de grond naar zich toe trekken, i.p.v. het weer af te staan?

Uit wat voor materiaal bestaan die kristallen?
Bevatten ze schadelijke stoffen?
Zou je ze willen gebruiken in je moestuin?
Hoe lang gaan ze mee?
Hoe weet je dat ze ver 'leeg' zijn en je weer water moet geven?
Kunnen ze ook (enigszins) voorkomen dat kuipplanten te nat komen te staan?

Als ze werken zoals beschreven en als ze onschadelijk zijn voor het milieu zou ik ze willen gebruiken in onze vierkantemeterbakken, maar ook in plantbakken op een graf waar we niet wekelijks naartoe kunnen.
maandag 8 oktober 2018 - 00:56
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Op you tube staat van dcm een mooi filmpje. Kijk bij waterkristallen Het zijn polymeren die waterkristallen. Ik zou zeggen nog maar eens rondsnuffelen. Geschikt voor in plantenbakken.
maandag 8 oktober 2018 - 15:24
pplakke

Pplakke

Op de website van frans agro staat dat dit op basis van kaliumzout is. Ik vermoed dat het toch iets natuurlijk moet zijn, anders anders zou men dit niet verkopen om in de grond te mengen. Het water opslaan gebeurt op de moment dat het regent en werkt vooral in zandgrond. Leem en klei doen dit uit zich zelf al en zou dus niets extra toevoegen. Maar het probleem is dat het te lang niet regent. En dan valt er niets op te slaan zie maar naar de vijvers die compleet leeg zijn. Een droogte die 1 maand duurt dan kan dit helpen op zandgrond maar 8 droge maanden is gewoon veel te lang.


https://webshop.fransagro.be/views/product/6111/Waterkristallen-Stockosorb-660-XL-(24-mm)---20-kg
maandag 8 oktober 2018 - 15:39
Carib

Carib

Er zijn sites te vinden die waarschuwen voor het gebruik. De polymeren zouden na enkele jaren (??) afbreken waarbij acrylamide ontstaat en dat is een mogelijk kankerverwekkende stof. Die vrijgekomen stof zou je kunnen inademen. Los van deze waarschuwingen, die ik niet op waarde kan schatten, lijkt me gebruik ter verbetering van de grond in de moestuin onbetaalbaar. Een grafpot zou wellicht kunnen, maar een pot met ingebouwd reservoir lijkt me eerder aan te raden.
maandag 8 oktober 2018 - 17:16
c j de k

C j de k

Waarom gebruik je geen vermiculite , werk in principe hetzelfde en is nog veel goedkoper ook .
Water toevoegen zul je toch bij beide producten moeten doen .
dinsdag 9 oktober 2018 - 12:21
leerling

Leerling

@allen
Bedankt voor het meedenken en voor alle info.

Op de website waar Pplakke naar verwees staat een technische fiche van het product. Die verwijst naar OECD testen die het product niet-giftig verklaren voor planten, of organismen in de bodem en in grondwater.
Anderzijds geeft het aan dat er 600 mg/kg acrylzuur wordt gevormd. Dat klinkt misschien niet echt veel, maar met wat op http://www.inchem.org/documents/ehc/ehc/ehc191.htm te vinden is, toch weer meer dan me lief is. We reizen door ons zonnestelsel, maar begrijpen nauwelijks wat van het leven dat in een lepel tuinaarde krioelt.

Vermiculiet ((Mg,Fe++,Al)3(Al,Si)4O10(OH)2•4(H2O)) heb ik in een paar vierkantemeterbakken gebruikt. Om me daarna af te vragen hoe stabiel dat is, of ik wel zoveel aluminium in mijn tuin wil, en hoe milieuvriendelijk de productiemethode is.

@Carib
Wat bedoel je met 'een pot met ingebouwd reservoir'?
De bloembakken op het graf zijn niet beschut door bomen of struiken. Planten hebben het er begeven, zowel omdat ze te droog stonden, als omdat ze te nat stonden.
Mijn schoonouders hielden van witte rozen, en die probeer ik, met wisselend en eerder beperkt succes, daar zo goed mogelijk te laten groeien en bloeien.
Tips zijn zeker welkom.
woensdag 10 oktober 2018 - 01:16
Carib

Carib

Potten met ingebouwd reservoir hebben een soort ruimte onderin waarin water blijft staan. Het overtollige water loopt gewoon weg maar het reservoir zorgt dat er langer water beschikbaar blijft. Gewoon te koop in het tuincentrum.
zaterdag 20 oktober 2018 - 22:43
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Ouder topic, maar wat is het verschil tussen aquaperls van dcm, stockosorb en terracottem? Ik vraag me af welke de beste is, terracottem lijkt iets minder wateropslag te hebben aangezien volgens de tds maar 39% wateropslag is?

Planten & Tuinbenodigdheden

zondag 31 januari 2021 - 07:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon