menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gezocht: zaad van monnikskap

berelinge

Berelinge

Ik ben op zoek naar zaad van Monnikskap.
naar het schijnt wel giftige plant, maar zooo mooi.

heeft iemand nog wat zaad liggen (ik lees dat het zaad nu no gezaaid kan worden???)

ik kan een tegenprestatie doen, met zaad van juffertje in het groen.

groetjes en bedankt !

Inge
donderdag 30 november 2017 - 12:54
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb geen zaad van Aconitum soorten maar wel een paar tips:

-- zaad van Aconitum soorten moet vers worden gezaaid. Als het zaad te veel uitdroogt sterft het embryo in het zaadje af en kiemt het zaad niet.
-- zaad van Aconitum soorten heeft een koude-periode van een paar maanden nodig om te ontkiemen. Het is geen kwestie van een zaadje in een potje stoppen en binnen een week ontkiemt het zaadje.
-- zaad van Aconitum soorten kan worden bewaard maar dit moet dan wel correct gebeuren. 'Correct' wil in dit geval zeggen dat het zaad met licht vochtige (dus niet nat) potgrond of vermiculiet vermengd in de koelkast bij ongeveer 5 graden moet worden gehouden.
-- Er zijn heel veel Aconitum soorten: van de bekende blauwe en gele tot relatief onbekende klimmers (ja, er zijn ook klimmende Aconitum soorten!). Het is altijd belangrijk om de juiste Latijnse naam van een plant te weten zodat je weet wat je koopt of krijgt.
-- 'Cultivars' (geselecteerde soorten) zoals bijvoorbeeld Aconitum cammarum 'Bicolor' of Aconitum 'Stainless Steel' komen niet soortecht uit zaad terug. Wat de bloemkleur bij gezaaide cultivars precies is, blijft een verrassing. Wil je een bepaalde cultivar dan zul je de plant moeten kopen of van iemand een stuk van de soort moeten krijgen.
-- Soms is het eenvoudiger om een plant gewoon te kopen in een tuincentrum of via internet.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 1 december 2017 - 08:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon