menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hakfrees of bakfrees

Ga naar meest recente reactie

kristofpol

Kristofpol

Hallo,

Ik ben van plan om weldra een tuinfrees aan te kopen.

Maar welk type kiezen, hak of bak frees.

Bakfrees= fijner maar duurder
hakfrees= groffer maar goedkoper

Zo'n machine koop je nu ook niet elk jaar, op het einde van de rit, gaat die bakfrees nu niet zoveel duurder geweest zijn dan een hakfrees. In de veronderstelling dat je toch 15 jaar met zo'n machine kan doen. Tuin is rond de 200m²

Mijn vader heeft een hak frees en ik vind dit al redelijk fijn gefreest, resultaat van een bakfrees heb ik nog niet gezien.
Dus ik vraag mij dan ook af of het wel nuttig is om de duurde bakfrees te kopen.



zaterdag 7 februari 2015 - 10:31
Patrikc

Patrikc

Wat wil je er mee doen en hoe dikwijls ?

Ik heb ze alletwee, maar voor een tuin van 200 m2 zou ik zeggen, ga 1 x per jaar de hakfrees van je vader lenen, en als het voor een moestuin is: een grelinette.
zaterdag 7 februari 2015 - 20:28
kristofpol

Kristofpol

Zal uitsluitend gebruikt worden in de moestuin.
Dus 1 maal per jaar heel de tuin.
En dan na elke oogst, kwestie van onkruid tegen te gaan.

Grelinette, ben ik niet zo van overtuigd, daarmee ga je enkel de aarde wat los wrikken.
Lijkt me na een oogst ook niet zo handig.
zondag 8 februari 2015 - 08:46
kristofpol

Kristofpol

Niemand?
woensdag 4 maart 2015 - 12:15
Metteco

Metteco

Mijn ervaring met een hakfrees.
Ik heb een stukje moestuingrond welke al jaren niet meer bewerkt is geweest omgefreest met men hakfrees.
Als de toplaag hard is duurt het een tijdje om er door te geraken, verschillende malen voor en achteruit. Door het vrij lage gewicht en vrij weinig pk was het een heuse klus.
Met een bakfrees heb ik geen ervaring maar ik veronderstel dat deze beter inwerkt door het hogere gewicht en stevigere bouw.
Afhankelijk van het gebruik zou ik toch overwegen een bakfrees te kopen.
Volgens mij kan je hiermee veel zwaarder werkt verrichten en dus grotere stukken sneller en minder vermoeiend bewerken.
donderdag 2 juli 2015 - 12:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon