menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

TUIN ORCHIDEEN gezocht

Ga naar meest recente reactie

limon

Limon

.

wie heeft er nog stekjes over van de diverse soorten tuin orchideeën.
.
vrijdag 21 maart 2014 - 09:30
Marei

Marei

Ik ben ook dol op orchideeën in de tuin en scheur oudere Dactylorrhiza's en Epipactissen zodat ik er steeds meer krijg. Dat gaat goed hoor, maar je moet ze wel eerst kopen natuurlijk. Ik ga naar Judith Prins in Monster voor Cypripediums. Binnenkort zijn de verkoopdagen. Kijk maar eens op: www.judithprinstuinorchidee.nl

Groetjes, Marei.
vrijdag 21 maart 2014 - 10:11
BOSVROUW

BOSVROUW

Heb eens even gegoogeld, en als je het prijskaartje ziet, begrijp ik dat men ze niet zo maar weggeeft! Wel ontzettend mooie bloemen!
vrijdag 21 maart 2014 - 10:34
limon

Limon

beste lezers,

ik wil ze niet gratis hoor, maar als men ze deelt/scheurt die plantjes is dat wellicht veel goedkoper dan om bij een winkel/kweker te gaan kopen !

en zo kan men elkaar ook een beetje op weg helpen...toch

vrijdag 21 maart 2014 - 10:40
BOSVROUW

BOSVROUW

Inderdaad!
vrijdag 21 maart 2014 - 10:51
Marei

Marei

Dag Yvonne,

Nu ik in een bericht lees dat je familie hebt in Indonesië waar de orchideeën in de tuin hangen vraag ik me af of we wel hetzelfde bedoelen met ‘tuinorchideeën’.

Onder tuinorchideeën wordt hier verstaan orchideeën die in de grond groeien en die winterhard zijn en dat is heel iets anders als bij je familie, die hebben tropische orchideeën die je hier binnenshuis of in een kas moet houden. Die verlangen n.l. een hoge temperatuur en een hoge luchtvochtigheid.
Behalve de Phalaenopsis, die je overal (zelfs bij AH) voor een paar euro kunt kopen, zijn vrijwel alle orchideeën duur. En als je weet hoe lang het duurt van zaadje tot plant, dan is dat niet zo raar.

Als je dan in je tuin een dure Dactylorrhiza of Epipactis hebt staan en het duurt zeven jaar voor je hem eindelijk kunt scheuren dan begrijp je nog beter waarom ze zo duur zijn. Met Epipactis gaat het wel ietsje sneller en tegenwoordig hebben wilde soorten zich hier zelf gevestigd; dat komt vaker voor in tuinen. Maar ook deze soorten koester ik.

Dus je kunt waarschijnlijk wel begrijpen dat het niet makkelijk is om van een particulier tuinorchideeën te bekomen. Soms kun je op een orchideeënshow wel eens een liefhebber/kweker aantreffen die planten verkoopt. Die zijn dan niet zo duur als bij Judith Prins, maar goedkoop zijn ze natuurlijk ook niet.
Via een orchideeënkring/vereniging kan het misschien ook lukken als daar een liefhebber van tuinorchideeën aanwezig is. Maar aan de orchideeën van je familie heb jij hier in je tuin helemaal niets.
Hieronder een foto van een Dactylorrhiza, dat is een echte tuinorchidee.

Groetjes, Marei.


Planten & Tuinbenodigdheden

vrijdag 21 maart 2014 - 16:29
limon

Limon

hoi Marei,

ik begin het nu beter te begrijpen waarom het een en ander zo duur is ...bedankt voor de uitleg.

van de buren heb ik begrepen dat ze ook heel vaak orchideeën in nederland zoeken en vinden, dat ga ik ook maar een keertje doen op een zondag met de kinderen, deze orchideeën zijn immers al gewend aan het klimaat.

ik weet dat wat ze in indonesie hebben heel anders is dan tuin orchideeën, zij hebben het daar op een soort draadjes hout vastgemaakt en aan de boom vastgezet.

ondertussen heb ik van mijn schoonzuster bericht gekregen dat zij haar Tricyrtis formosana gaat scheuren, nu het nog kan.
ze wist niet dat ik ook naar orchideeën zocht
het is wel een eenvoudige orchidee,
maar het begin is er..toch

Planten & Tuinbenodigdheden

vrijdag 21 maart 2014 - 17:03
Roeli

Roeli

Ik vraag me af wat je bedoelt met orchideën zoeken en vinden.
Als je bedoelt...in de natuur, zou ik daar nog maar eens goed over nadenken.
Ze zijn beschermd. En als je betrapt wordt, had je voordeliger planten kunnen kopen. De boete liegt er nl. niet om.

groetjes Roeli
vrijdag 21 maart 2014 - 19:11
limon

Limon

hoi Roeli,

ik wist niet dat ze beschermd zijn...ik zal eens gaan rondneuzen op internet, hoe dat eigenlijk zit, wat je wel - niet mag meenemen

in ieder geval bedankt voor de tip

groetjes yvonne
vrijdag 21 maart 2014 - 19:30
braze

Braze


HOI allemaal .

een al te beste naam heeft m,n verkoper niet maar bij Bakker Hillegom

staan er een aantal tuin orchideen niet echt duur maar je moet er wel

geduld mee hebben want het meestal matriaal wat je zelf verder moet

afkweken .

zelf heb ik Asclepias af te kweken en daar ga ik denk nog heel wat van

overhouden maar dat terzijde .


het dus een optie om te over denken of de keukenhof daar worden ook

diverse soorten verkocht zoals venusschoentje ook dat zou een idee

kunnen zijn .

als laatst zou ik denken aan de orchideenhoeven ik ben er zelf nooit

maar ik heb er wel artikellen over gelezen .


misschien dat niks is of juist alles ik hoor /zie het wel .


mvg .


braze .
vrijdag 21 maart 2014 - 20:47
Marei

Marei

Dag Yvonne,

Ik denk dat het buitengewoon dom is om in de natuur orchideeën te willen halen. Deze planten zijn beschermd en het is verboden om ze te rooien. De boete die je daarvoor krijgt zou pas duur zijn, dan kun je ze beter gaan kopen. Toen wij natuursoorten kochten, kregen wij daarbij een aankoopbewijs; dat is nodig om te kunnen aantonen dat ze niet uit de natuur geroofd zijn. Dus denk daar nog maar eens goed over na en geef je kinderen het juiste voorbeeld!

Overigens, de Tricyrtis is een prachtige vaste plant, maar het is geen orchidee hoor. De Nederlandse naam is “Armelui’s Orchidee”, maar dat komt doordat ‘ie een beetje lijkt op een orchidee. Hij bloeit van augustus tot oktober.

Groetjes, Marei.
vrijdag 21 maart 2014 - 23:25
limon

Limon

hoi Marei,

bedankt voor de tip...

ik vind deze tricyrtis soort wel een hele mooie plant,
al is het dan geen orchidee soort.

weet je toevallig nog andere soorten zoals die tricyrtis !

ga ik deze soort maar verzamelen,
is even mooi als een orchidee,
lijkt op een orchidee...
wat wil je nog meer...eigenlijk

ik ben er wel tevreden mee
maandag 24 maart 2014 - 14:30
Marei

Marei

Hoi Yvonne,

Je kunt die Tricyrtis natuurlijk verzamelen, maar ze worden allemaal hoog en bloeien allemaal laat! Dat lijkt me nou niet zó leuk.

Heb je wel eens gehoord van de Roscoea? De Nederlandse naam is 'Gemberorchidee', daarvan zijn ook verschillende soorten, die worden niet zo hoog en bloeien in de zomer. Maar het zijn géén orchideeën, ze lijken er een beetje op en zijn wat betaalbaarder, hoewel ook niet echt goedkoop. Je kunt kijken bij www.hessenhof.nl

Een echte orchidee is nog de Bletilla striata, een aardorchidee die winterhard is; is ook heel mooi en groeit een stuk sneller dan de Dactylorrhiza's, bloeit mei/juni en kost bij Judith Prins € 3,00, dat is toch betaalbaar hè. Je kunt zelfs via de webshop bestellen.
Hieronder een foto met op de achtergrond de Bletilla striata, ervoor staat een Dactylorrhiza.

Groetjes, Marei.

Planten & Tuinbenodigdheden

dinsdag 25 maart 2014 - 16:24
limon

Limon

bedankt voor de info Marei,

die Bletilla striata vind ik ook wel leuk voor in de tuin en de gember soorten ga ik ook eens nader bekijken, wist eigenlijk ook niet dat ze winterhard waren.

ik ben tevreden als ik deze bletilla en verschillende soorten Tricyrtis in de tuin hebt...is een beginnetje ..toch
woensdag 26 maart 2014 - 10:32
Annetta D

Annetta D

Wie is er in het bezit van tuinorchideeen
donderdag 17 oktober 2019 - 23:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon