menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon wordt gelig na kalkbeurt met dolokal

RobbyT

RobbyT

Beste forumleden,

Het tweede jaar op rij gooi ik dolokal (kalk+ magnesium) in februari op mijn gazon en telkenmale wordt het gras dan gelig. Is dit een goed teken (denk van niet) en hoe komt het dat het gras geel wordt? Mijn gebuur gooit niets op zijn gazon en blijft er groen uitzien. Ik heb geen last van mosgroei. (gezien er ook geen bomen dicht in de buurt staan van mijn tuin). Vanaf het moment dat ik dan in april de gazon bemest, gaat de gazon er wel na een tijdje ineens veel beter uitzien (en al zeg ik het zelf is het een prachtgazon), ik vind het enkel wel spijtig dat ik een paar maanden daarvoor op een gele gazon moet zien...

Moet ik het kalken van de gazon misschien niet meer doen? Ik heb in mijn tuin zware kleigrond (Zemst, Vlaams-Brabant), waardoor het water dikwijls op de gazon blijft staan. (dus verzuurd volgens mij de bodem hierdoor).

Wie weet hier raad mee?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Mvg
Robbyt

Planten & Tuinbenodigdheden

vrijdag 17 februari 2012 - 08:52
Tuinman65

Tuinman65

Dat heeft niks met die kalk te maken.
In de winter zien veel gazons er triestig uit.
Je strooit ieder jaar kalk zeg je. Ken je de ph van de grond?
Gazongrassen vragen een lichtzure grond, dus kalken zonder te weten of het wel nodig is, is om problemen vragen.
vrijdag 17 februari 2012 - 11:41
Rowie

Rowie

Kleigrond kan een lastige ondergrond zijn voor een alle maanden fraai gazon. Het effect van kalk strooien (en de opname daarvan) is meestal pas na een aantal weken zichtbaar, vandaar dat men het beste 6 weken wacht na de kalkbeurt alvorens mest te gaan strooien. Mest heeft echter opnieuw een lichte verzuring tot gevolg die aan het einde van de winter een geelverkleuring kan veroorzaken. Mijn advies zou zijn eens direct na de laatste maaibeurt (niet te kort !) in het late najaar al kalk te strooien. Deze kan dan de hele winter langzaam oplossen en z'n werk doen. Wellicht houdt dit de mat langer groen in het vroege voorjaar. Daarnaast is het mogelijk het gazon eens te "bezanden": eerst gaten prikken met riek of op grote oppervlaktes met een prikrol en dan een laagje scherp zand erover en rustig inborstelen. Dit verbetert de drainage en voorkomt het dichtslaan van de grond dat ook een oorzaak van de verkleuring kan zijn. Succes !
woensdag 22 februari 2012 - 02:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon