menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Potgrond

Ga naar meest recente reactie

jeanivo

Jeanivo

hallo, ik wil dit jaar een paar groenten (tomaat, pepers) in bloempot zetten door gebrek aan plaats door werken in de tuin. nu is mijn vraag of er veel verschil is in potgrond. bv goedkope potgrond van supermarkt of die van bv dcm die 2 a 3 keer zoveel kost. is het nodig om die dure te kopen of lukt het ook met de basic potgrond.
mvgr wouter
maandag 18 april 2011 - 20:08
Rita1960

Rita1960

'k zou zo zeggen doe zelf de test..

koop een zak goedkope en een zak dure dure potgrond..
en je weet het.

zaols al vaker gezegd hier op het forum.. kies een potgrond die gecertificeerd is ( RHP= regeling handels potgronden) dan weet je dat er geen onkruid zaden in zitten en voldoet aan bepaalde eisen met betrekking tot meststoffen.

groetjes,

Rita
maandag 18 april 2011 - 20:44
koen

Koen

goedkope potgrond bestaat ook hoofdzakelijk uit turf.


Grtz
maandag 18 april 2011 - 21:00
clubbrugge

Clubbrugge

Hoofdzakelijk ja, maar de goedkope soorten krijgen nogal wat toevoegsels om de kostprijs te drukken.
Hetzij compost, zaagmeel, rijstkaf, etc.
De duurdere merken hebben een erkenning, hetzij van de Belgische potgrondfederatie, hetzij van RHP voor diegene die er op aangesloten zijn.
Best zelf eens een test doen en zien wat er van wordt.
Nicolas
maandag 18 april 2011 - 21:26
Mandy

Mandy

Alle waar is naar zijn geld......

dat geldt zeker ook voor potgrond.......
maandag 18 april 2011 - 23:17
zourky

Zourky

eenmaal heb ik potgrond gekocht in een groot magazijn(geen voedings winkel)dat doe ik nooit meer die compost rook naar asfalt,en heb hem weg gedaan.
Ik geef liever een paar euros meer dan weet ik wat er in de kuip zit.
groetjes
dinsdag 19 april 2011 - 07:43
Cindyke24

Cindyke24

Wij hebben er ooit gehad die rook naar hondenstront!! Ook goeiekoop! Echt hé!! Afschuwelijk!!

Nu kopen we al een paar jaar in een tuincentrum, en da's wel goeie.
Mijn nonkel heeft dit jaar ook in die andere winkel gehaald en had al zijn plantjes in de veranda daarmee omgepot en heel zijn veranda stonk naar hondenstront, echt erg, want die geur krijg je er niet goed weg en hij heeft alles opnieuw moeten doen met andere potgrond!!

Ik geef dus ook liever ne euro meer voor mijn bloemetjes
dinsdag 19 april 2011 - 08:26
clubbrugge

Clubbrugge

Hondestront is nu echt overdreven, niemand, maar dan ook niemand steekt uitwerpselen van honden en of dergelijke in een goedkopere potgrond.
Ik werk in de sector, dus weet bijlange goed wat erin wordt gestopt.
Een grote klant vraagt zeer goedkope potgrond, dan moet er iets gebeuren, maar laat staan, de leverancier moet zich houden aan bepaalde minimumnormen.
Dus alles gaat niet in de potgrond.

Maar ik geef iedereen gelijk, een degelijke potgrond werkt voor iedereen.
Let wel op de soorten, want planten vragen eisen, en daaraan moeten we voldoen.

Nicolas
dinsdag 19 april 2011 - 12:29
daggie01

Daggie01

ik wiilde laatst een zak potgrond kopen
in het karretje gelegt
en ik rook steeds kattenpies
rook aan die zak en die rook heel erg sterk naar kattenpies
o wat was dat smerig
dus leg hem netjes terug komt er een verkoper en vraagt is er iets mis met de potgrond
ik zeg ruik eens en die verkoper zegt
zo ruikt potgrond altijd hoor
nou oke als jullie potgrond altijd zo ruikt dan ga ik wel ergens anders lekker ruikende potgrond kopen
krijg er nog steeds kippenvel van als aan die geur denk
dinsdag 19 april 2011 - 12:32
Cindyke24

Cindyke24

Voila!!! Als ik daar met mijn handen zit in te wroeten, wil ik wel niet dat het zo stinkt. En er zijn zoveel regeltjes en normen die gebroken worden, waarom hier dan niet???

dinsdag 19 april 2011 - 13:30
clubbrugge

Clubbrugge

Het enige wat jullie ruiken bij een goedkope potgrond is een gisting en of vertering van de compost, niet meer en niet minder.
Er zijn talloze composten, en iedere soort heeft zijn geur, maar met honden en of katten niets te maken.
Natuurlijk goedkopere gronden hebben een hoger procentgehalte aan compost, vandaar jullie geur.
Nicolas
dinsdag 19 april 2011 - 13:40
Rita1960

Rita1960

een goede compost stinkt niet

dinsdag 19 april 2011 - 20:08
clubbrugge

Clubbrugge

Vandaar de keuze te maken voor een goede potgrond!
Zelf aanvoelen wat je wil uitgeven om in te potten.
Nicolas
dinsdag 19 april 2011 - 20:27
jeanivo

Jeanivo

kzal eens een zak goedkope en een duurdere en zal het verschil eens zien als de tomaten groot zijn en of ze het beter of minder goed doen. vraag me wel af wat er slecht is aan goedkope potgrond? daar zit meer compost in en dat is toch goed of niet? toch bedankt voor de vele reacties.
grtjs
dinsdag 19 april 2011 - 20:44
Mandy

Mandy

In de goedkope zakken potgrond kom je ook stukken hout tegen en kluwen wortels......
dinsdag 19 april 2011 - 20:52
clubbrugge

Clubbrugge

Klopt, de afzeving is er veel minder, voedingstoffen weinig of niets, hierbij bedoel ik een startmeststof, bv PGmix, weinig te bespeuren.
Je zal het verschil ook zien als je moet water geven.
Nicolas
dinsdag 19 april 2011 - 21:19
Rita1960

Rita1960

en niet alleen houtstukken, maar ook plastic en glas/ blik...
en niet te vergeten de onkruidzaden die er nog in zitten..

in een goede potgrond met RHP keurmerk ben ik boven staande nog niet tegengekomen..

en goede compost is een zeer goede voeding voor de planten, immers het is gerecycled tuinafval (GFT) en geen vergaarbak voor kleine plastic onderdelen en wat er nog meer NIET in hoort te zitten.

en in een goede potgrond zit ook nog eens voeding ( toegevoegde meststoffen voor een week of 6 tot 8)


dinsdag 19 april 2011 - 21:26
Cindyke24

Cindyke24

Normaal staat er ook op de zak wat de bestanddelen enzo zijn!!
woensdag 20 april 2011 - 07:22
greener

Greener

Tip: Bij de *tratuin 20 liter potgrond rhp keur voor een euro p/st.

Goedkope potgrond hoeft niet perse slecht te zijn.
Ik heb plantenbakken van 80 liter staan en nog vele andere formaten en als ik daar alleen goede dure potgrond in zou gooien zou dit een erg dure hobby worden.
Onderin gooi ik vaak goedkope potgrond die je zelf kan verrijken.
Op deze manier zullen eventuele onkruidzaden ook geen kans maken.
Sterker nog, in sommige bakken gooi ik zelfs bemeste tuingrond waar duidelijk oip vermeld staat dat dit niet voor potten of planten geschikt is (alsof er in je tuin geen planten staan...)
Hier haal ik dan wel de onverteerde stukken uit, paar handjes koemest en gaan met die banaan.
Nu we het toch over bananen heeben, de Ensete Ventricosum groeit op deze grond binnen een jaar van zaad tot bijna 2 meter!

Zie als voorbeeld:

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 24 april 2011 - 11:04
lam

Lam

Potgrond is een mooi artikel om aan te verdienen, er wordt van alles mee gedaan.Ze moet voldoen aan bepaalde waarden en in Holland aan aan het RPH keurmerk.
De basis van vele soorten is verse composten die kan nog wel eens ruiken ( stinken).
En goede potgrong moet fris ruiken , neem 2 handen vol en ruik aan de potgrond, het dient fris te ruiken.
Meer keuren kunnen we niet , een seizoen is snel verpest met slechte potgrond.
Veel succes en probeer te leven met teleur stellingen.
Lam
maandag 25 april 2011 - 21:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon