menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Trachycarpus fortunei zaden

Ga naar meest recente reactie

ines

Ines

Hallo, ik heb dit jaar weer een overvloedige zaadoogst kunnen bemachtigen van deze palmboom,
wie wil er wat zaadjes om te proberen?
Ze kiemen met gemak, alleen een beetje geduld bij de opgroei...
De palm is winterhard alleen de eerste jaren opletten.
Als U wil ruilen, mij goed, hebt U niets om te ruilen ook goed, dat komt misschien later wel
Laat maar weten met een mailtje( vergeet Uw Nickname niet te vermelden... )
Groetjes,ines.

dinsdag 28 november 2006 - 16:41
lisesi

Tekst aangepast

Lisesi

Hoi Ines ,


Zou heel content zijn mocht je me wat zaden kunnen bezorgen van deze trachys , heb echter niks om te ruilen , sry .
Ik hoor het wel .

Alvast vriendelijke dank
Chris ( lisesi )


dinsdag 28 november 2006 - 20:16
ines

Tekst aangepast

Ines

Oké, ik verwacht Uw adres met een mailtje
Ps: de zaden zijn zo dik dat ze niet in een briefomslag kunnen... ik ben genoodzaakt deze in een
kleine doos te versturen.
woensdag 29 november 2006 - 00:05
cetinel

Cetinel

zou ik ook best wat willen.........
ruilen,ik weet niet wat u zoekt??
ik heb zaad van granaatappel??
woensdag 29 november 2006 - 00:10
ines

Ines

Oké stuur een mailtje met Uw adres....en Uw Nickname
woensdag 29 november 2006 - 00:59
ines

Ines

De doosjes gaan morgen op de post voor Chris en Cetinel...gelieve een seintje te geven
als ze aangekomen zijn
vrijdag 1 december 2006 - 00:17
WillyN

WillyN

Ik zou dat ook wel eens willen proberen te zaaien Ines.
Heb je nog iets over ??
vrijdag 1 december 2006 - 17:57
ines

Ines

Oké Willy ik heb wel Uw adres nodig hé
Laat maar weten met een mailtje....
vrijdag 1 december 2006 - 20:01
ines

Ines

Er is nog zaad over voor de liefhebbers...

Moest er te ruilen vallen ik zoek nog steeds soorten Verbascum....,Agastache schrophulariifolia soorten,
Collinsia soorten, Hesperis soorten dus eerder hoge soorten die een oppervlakte kunnen vullen
en eerder een achtergelegen stuk iets kunnen verdoezelen.

Laat maar weten met een mailtje, suggesties welkom...
zaterdag 2 december 2006 - 13:45
swerts29

Swerts29

Hallo ines,
Zou graag ook een paar zaadjes van die palm willen,kan ruilen
met ganzaniazaad of incaleliezaad (geel +- 1meter).
zaterdag 2 december 2006 - 17:02
koen

Koen

Hallo Ines


Ik heb ook wel interesse, echter voorlopig niets om mee te ruilen,


Groeten, Koen
zaterdag 2 december 2006 - 17:23
ines

Ines

swerts29, stuur maar Uw adres met een mailtje en ganzaniazaad is goed...
grtjs,ines
zondag 3 december 2006 - 11:25
ines

Ines

Koen (van Bavikhove?) als U nog Cleome Alba hebt om te ruilen is het ook goed hoor!
De verzendkosten kunnen oplopen tot 4 euro voor het kleinste postdoosje.
Groetjes,ines
zondag 3 december 2006 - 11:32
koen

Koen

Hallo Ines


Ik heb nog cleome alba, (vorige toch wel ontvangen?)
Om kosten te besparen zou ik er wel eens omkomen,
moet nu en dan toch rond Waregem zijn.
Spreken dan wel af in pm


Grtz , Koen
zondag 3 december 2006 - 21:14
ines

Ines

Is oké no prob.
zondag 3 december 2006 - 21:17
bisschop

Bisschop

iNES?
DEZE ZADEN KUNNEN IN EEN OMSLAG HOOR IK HEB DAARVAN ZADEN ONTVANGEN IN EEN OMSLAG MET BOBBELTJES PLASTIEK. iK DENK DAT ZE REEDS UITKOMEN ZAL MORGEN DE SOORT NOG EENS KONTROLEREN.DE ZADEN HADDEN DE GROTE VAN EEN KOFFIEBOON
MVG
maandag 4 december 2006 - 00:57
Victor44

Victor44

Is helemaal juist,en dan moet er ook zoveel portkosten niet op!Heb er ook besteld en aangekregen in zakjes met bobbeltjesplastiek,gaat uitstekend.
Grtjs Victor
maandag 4 december 2006 - 15:24
bisschop

Bisschop

Victor,
Heb je dan nog andere soorten palmzaden?
mvg
maandag 4 december 2006 - 17:52
Victor44

Victor44

Ik heb ook nog Trachycarpus Fortunei,maar de andere die ik gezaaid heb, heb ik moeten delen met mijn zoon die ook een beginnende exotenliefhebber geworden is sedert hij zijn tuin heeft aangelegd.
Grtjs Victor
maandag 4 december 2006 - 20:47
ines

Ines

Als U verse zaden van dit seizoen wil dan moeten ze in een klein doosje in hard karton die
verse zaden zijn niet hard genoeg en worden anders gewoon geplet (ook tussen plastiek)
Als U zaden van oogst van verleden jaar wil dan is het geen probleem die zaden zijn kei hard
en hebben een donker bruine kleur.
Hoe ouder de zaden hoe minder kiemkrachtig ze worden...voor mij geen probleem, ik heb
beide nog dus van dit oogstjaar en ik heb er nog van verleden jaar, U vraagt...
Groetjes,ines.

(ps: ik stuur gewoonlijk zaad van het laatste oogstjaar, de rest gebruik ik voor bloemschikken
of gewoon versiering)


maandag 4 december 2006 - 21:13
cetinel

Cetinel

ik heb vandaag mijn zaden ontvangen! bedankt ines,hoe kan ik die het beste zaaien,en kan dat nu al of beter wachten tot het voorjaar??
wat denk je van zaden van de scotch bonnet peper om te ruilen?? of anders van punica???
maandag 4 december 2006 - 21:50
Victor44

Victor44

Daar kan ik inkomen Ines,degene die ik besteld heb zijn inderdaad hard en donkerbruin,ik heb ze dan ook moeten laten weken alvorens ik ze plantte.
Grtjs
maandag 4 december 2006 - 21:58
ines

Ines

Voor de mensen die zaad van dit oogstjaar hebben dan kan U nu al zaaien, het is niet nodig te
wachten tot volgend voorjaar.
In de woonkamer dicht bij de verwarming (op vensterbank...)gaat prima, neem zaai en stekgrond en maak licht vochtig en steek de zaden 1.5 cm diep en druk de aarde aan, overdek met folie en zet in het licht NIET in de zon, laat het zaaibakje op dezelfde plaats staan dus niet voortdurend draaien...
Laat de zaaibak met de folie dicht (niet efkes piepen hé )
Van zodra U een kleine kiem boven de aarde ziet priemen neemt U de folie weg ze komen niet
allen gelijk uit maar als U er enkele ziet is het genoeg.
Nog geen water geven maar wachten tot de rest boven komt.
Van zodra ze allemaal boven staan en bladgroei vertonen dus 2 kleine sprietjes mag U ze allen
uitplanten in een afzonderlijk potje (niet te groot) 5 op5, of 7 op7, of zoiets...in goede aarde,zet een schoteltje onder het potje en verder goed vochtig houden maar niet verdrinken.
U kan ook een kleine broes gebruiken.
Van zodra de wortel onderaan uit het potje komt terug verplanten in een groter en zo verder.
Na 15 mei mogen ze allen naar buiten...de eerste jaren in de winter binnen.
Het zijn allen zaden van een 30 jaar oude trachy die ieder jaar overvloedig goede zaden geeft.
Veel kweekplezier,groetjes,ines
maandag 4 december 2006 - 22:20
ines

Ines

Cetinel U stuurt wat U wil hoor...ik heb geen van beide
maandag 4 december 2006 - 22:24
ines

Ines

Heb nog over...nog liefhebbers?
t'Tis gelijk of dat ik op de markt sta allé wie nog, allé wie nog
dinsdag 5 december 2006 - 16:38
ines

Ines

Vandaag weer 2 botervlootjes mooi verpakt en duidelijk adres er op....EN: de post aanvaarden
ze niet wegens té klein van formaat, dus de doosjes in een kleine postzak moeten stoppen...
dinsdag 5 december 2006 - 23:32
cetinel

Cetinel

wat een onzin zeg!!!
goed ik stuur je zaadjes op ines!!
woensdag 6 december 2006 - 08:56
ines

Ines

Ja, dat is het zeker ; hoe kan nu een pakje te klein zijn en dat ruikt weer naar afpersing in t'klein
die op grote schaal weer een duit in de zak van de Post doet....pfft.

Bedankt voor de zaadjes Cetinel!
woensdag 6 december 2006 - 17:09
cetinel

Cetinel

6 december heb ik de zaadjes gezaaid en er staan nu al!! 2 sprietjes boven,dat gaat lekker vlot zeg!!
heb je mijn zaadjes gekregen ines???
groetjes!
maandag 11 december 2006 - 22:55
ines

Tekst aangepast

Ines

Hoi dat is straf spul hé
Het kweekt hier gelijk zot, straks woon ik tussen de palmbomen en u ook
Ook bedankt voor de return zaadjes Cetinel!
Groetjes,ines.

P.s. Heb nog zaad over!
Die zijn zaadjes niet ontvangen heeft gelieve een mailtje te sturen
maandag 11 december 2006 - 23:10
cetinel

Cetinel

Hoi dat is straf spul hé
Het kweekt hier gelijk zot, straks woon ik tussen de palmbomen en u ook



der zijn ergere dingen denk ik,dan tussen de palmbomen wonen
maandag 11 december 2006 - 23:11
ines
maandag 11 december 2006 - 23:18
Ferdinand

Ferdinand

Ines,
Indien U nog zaden over heeft wil ik graag het ook eens proberen.
Fernand
dinsdag 12 december 2006 - 00:59
ines

Ines

Met plezier...stuur maar Uw adres, ze komen er aan
dinsdag 12 december 2006 - 01:15
lisa

Lisa

ines, graag heb ik zaden van de trachycarpus
dinsdag 12 december 2006 - 10:37
ines

Ines

Lisa; oké dat steek ik dan bij de rest
dinsdag 12 december 2006 - 17:20
ines

Ines

P.s.:
Ik heb nog zaden te veel....iemand ruilen? Ik zoek nog zaden van vaste planten.

woensdag 13 december 2006 - 22:46
deburen

Deburen

Hoi Ines, heb je nog zaden ik wil er gerust een paar afkopen om met mijn net begonnen hobby te experimenteren, ik heb (voorlopig) nog niets in ruil daar ik net de tuin van mijn net gekocht huis in orde ga brengen,
Vele groetjes
vrijdag 22 december 2006 - 20:55
ines

Ines

Hoi beste buren ik heb ergens al een antwoordje gezet bij een andere topic moest U het niet gelezen
hebben....ja, ik heb nog zaden, stuur Uw adres met een mailtje.

Groetjes,ines
zaterdag 23 december 2006 - 12:52
Victor44

Victor44

Cetinel,hoe heb jij deze palmzaadjes gezaaid? die van mij staan op het vensterblad boven de radiator,en er komt nog niets uit,na juist 14 dagen gezaaid te hebben.Staan die van jou in een propagator? die van mij staan 's nachts dus niet zo warm,vermits de verwarming dan niet brandt zoals in de dag.
Grtjs Victor
maandag 25 december 2006 - 15:03
ines

Ines

Victor, het is best grote temperatuur verschillen in de winter te vermijden als het toch zo is dan zoekt U
best een ander plaatsje.
Kiem stimulering door warmte en enkele uren later afremmen is niet de beste methode.
Een klein verschil maakt niet zoveel uit maar als U de verwarming uit draait daalt die wel
drastisch, U kan dit inderdaad oplossen door een propagator of een elektrisch dekentje onder de
zaaibakken. Anders wacht U best beter weer af, de zaden blijven goed.

De kieming gaat door maar langzamer...U zal enkele weken tot zelfs een maand langer moeten
wachten vooraleer U de kieming ziet boven de aarde komen.
Het kan ook zijn dat de helft verder kiemt en de andere helft niet, haal dan de gekiemde met 2 blaadjes uit de zaaibak en geef de rest een boost door waterverneveling en extra licht, na een tijd zullen die ook wel hervatten.
Normaal van zaad uit hetzelfde plukjaar kan een verschil van 14 dagen optreden, zaad van vorig
plukjaar tot 2 maanden.
Verder nog een beetje... geduld Victor.
Groetjes,ines
maandag 25 december 2006 - 18:21
Victor44

Victor44

Bedankt Ines,als ze beginnen ga ik je zeker iets melden..Ze zullen het boven de radiator moeten doen,heb 2 propagators,maar deze staan vol met verschillende soorten bananenzaad,passiflora,en Butia yatay.Dus allemaal zaken die hogere temperaturen nodig hebben.Maar ik zal wel geduldig afwachten,men zegt immers "geduld is een schone deugd!" Toch alvast bedankt!
Grtjs Victor
maandag 25 december 2006 - 19:37
ines

Ines

In de winter moet men soms een beetje meer geduld hebben hé Victor
maandag 25 december 2006 - 19:39
cetinel

Cetinel

Cetinel,hoe heb jij deze palmzaadjes gezaaid? die van mij staan op het vensterblad boven de radiator,en er komt nog niets uit,na juist 14 dagen gezaaid te hebben.Staan die van jou in een propagator? die van mij staan 's nachts dus niet zo warm,vermits de verwarming dan niet brandt zoals in de dag.
Grtjs Victor



ik heb geen propagator....
ik heb ze gezaaid zoals ik elk jaar mijn peperkes zaai
in een plastic bakje boven de radiator,wel rechtstreeks erop,dus niet op een vensterbank of zo want daar heb ik geen venster,wel heb ik daar net boven ,ja tis geen koepel maar gaat over de volledige breedte van de kamer in van dat dubbelwandig acryl of wa is het,voor extra licht
das een plaat van 6 meter lang en 1 meter breed voor extra licht in de kamer
wel leg ik tegen het verbranden een houten plankje onder het potje en verder goed vochtig gehouden want door de warmte verdampt da nogal wat......
heb het potje ook niet afgedekt of zo....zijn binnen een dag of 5 uitgekomen....en dan heb ik ze naar de kast verplaatst,nog staaeds onder die plaat dat ze voldoende licht hebben dus,daar staan ze nu nog steeds en ik heb al meer dan 20 kiemplantjes en er komen er nog wat uit....
wel ga ik regelmatig met een plantensproeiertje erover zodat ook de kiemlingen wat vocht krijgen en niet enkel de grond....
lijkt toch aardig te lukken......
dinsdag 26 december 2006 - 02:01
ines

Ines

Ja dat is zo, warmte, vocht en licht zijn heel belangrijk.

En ik heb nog zaden over, moest er iemand zijn die ze nog niet ontvangen heeft
behalve Lisa, dan graag een seintje...groetjes,ines
dinsdag 26 december 2006 - 14:08
ines

Ines

Ik heb nog een aanvraag voor palmboomzaad van René(e)? maar ik heb nog geen adres....
gelieve het te mailen....
dinsdag 26 december 2006 - 17:22
ines

Ines

Heb nog altijd geen adres ontvangen om de palmboomzaden naar René te versturen....
zondag 7 januari 2007 - 15:15
PascalBrysse

PascalBrysse

Hallo Ines,

heb je nog zaden over? Kzou er ook wel enkele willen , maar heb niets om te ruilen, enkel nog kruidenzaden.

groeten
Pascal
dinsdag 9 januari 2007 - 15:15
ines

Ines

Hallo Pascal ik heb nog zaden ...nog altijd 8020?
Kruidenzaden zijn oké...
dinsdag 9 januari 2007 - 18:40
Filip

Filip

Dag Ines, heb je nog zaden van de Fortunei of andere winterharde palmen?
Grtjs, Filip(nieuw op de site).
zaterdag 13 januari 2007 - 15:24
ines

Ines

Allé vooruit: nieuwe Filip op deze prachtige tuinsite "TUINADVIES" wees welkom!!!

Er zijn nog zaden van de palmboom Trachycarpus fortuneii maar geen andere palmzaden meer.
Voor adres en verdere inlichtingen zie Uw mailtje die ik beantwoordde, grtjs, ines.
zaterdag 13 januari 2007 - 18:44
timmie

Timmie

hallo beste ines ik zou graag wat zaad willen gelijk wat maar ik zou graag ruilen maar jammergenoeg heb ik nog niets ik ben nog maar pas begonnen maar zouw je a.u.b wat zaad willen opsturen


bedankt
(timmie)
donderdag 22 maart 2007 - 18:59
ines

Ines

Fipip en Timmie gelieve Uw adres door te mailen...
donderdag 22 maart 2007 - 21:33
tuingerda

Tuingerda

iedereen wil wel zaadjes van de trachycarpus. Ik ben supernieuw op tuinadvies en ben al een poosje op zoek naar de trachycarpus. Misschien heb ik wel iets te ruil? kijk maar even op mijn site. Anders heb ik misschien nog wel andere palmsoort voor u. Nog enkele zaden van Phoenix canariensis, een bergpalm uit spanje(zonder naam ) en de washingtonia. Deze zaden door ruilen in mijn bezit gekregen, al een poosje geleden gezaaid, maar er komt tot nu toe nog niks op. Gewoon in potgrond, binnen in een zaaibak. Doe ik iets fout??
gerda.
zaterdag 24 maart 2007 - 22:46
ines

Ines

Gerda, zaden die zo lang liggen zonder bescherming drogen uit, U weekt de zaden naargelang de tijd en dan nog het liefst in warm water tot zowat de buitenste schil gaat afpellen U voelt maar eerst of het goed zit.
Dan pas zaaien en het hoeft niet zo strak ik gooi ze gewoon allen op de zaaigrond die weer goed vochtig is en doe daar een laagje grond gemengd met zand boven, sommige zaden liggen gewoon half
uit de grond (natuur een beetje nabootsen)
Ik probeer een fotooke
[afbeelding verwijderd niet-https] deze kiemden in het bakje op de centrale verwarmingsketel en nu zet ik ze in de woonkamer (dus warmte en vocht is nodig voor de kieming!)
Maak de zaaibak goed vochtig tot nat en zet warm weg....en dan veel geduld....
Groetjes en welkom hier op het forum,ines
zaterdag 24 maart 2007 - 22:58
tuingerda

Tuingerda

Inez, ik heb ze geweekt en gepeld. Daarna gezaaid (op 28 februari) en de boel toch redelijk vochtig gehouden. Ze staan echter niet zo warm, dus ik ga ze op de verwarming zetten.
Zou ik ook nog een paar zaden van de trachycarpus mogen? Ik woon in nederland.
gerda.
zaterdag 24 maart 2007 - 23:03
ines

Ines

Is Oké Gerda, zie mail voor verdere afspraken
zondag 25 maart 2007 - 21:57
ranger

Ranger

Hallo Ines,

Ik heb wel belang bij Trachycarpus fortunei zaden. Ik heb alleen koffiezaden in de aanbieding.

Groet,
Ranger
donderdag 29 maart 2007 - 21:07
ines

Ines

Hallo Ranger... is oké, U stuurt best een mailtje met Uw adres...
zaterdag 31 maart 2007 - 09:41
cobra

Cobra

Hallo kunt u mij enkel zaden sturen van de winterharde palmboom
mijn emailadres is [email protected]
zaterdag 28 april 2007 - 01:08
ines

Ines

Hallo Cobra, gelieve zelf contact op te nemen door een mailtje te sturen langs dit Tuinforum met Uw adres en Nick name(gebruikersnaam) en eigenlijke naam.
Hebt U ook iets te ruilen?
Tot schrijfs..

zaterdag 28 april 2007 - 07:44
rialle

Rialle

hallo ines, ik weet niet of je nog zaden hebt van de palm maar ik zou er heel graag een aantal hebben. ik weet ook niet of je de zaden naar nederland wil sturen en hoe doen we dat met de portokosten?
ben pas met mijn tuin bezig dus heb zelf helaas nog niets om te ruilen. misschien volgend jaar!

met vriendelijke groet
rialle
maandag 7 mei 2007 - 00:39
ines

Ines

Zie mail Rialle en welkom op het forum!
dinsdag 8 mei 2007 - 02:39
jumperke

Jumperke

Heeft hier al iemand ervaring met het zaaien van palmbomen wie dit heeft gelieve wat info te geven


groetjes jerko
vrijdag 11 mei 2007 - 01:17
rialle

Rialle

dank je, ik vind de site inclusief het forum geweldig!
had je mijn mail van eergister(dinsdag)gekregen?
ik kreeg vandaag een mail dat er antwoord van je was maar ik kan het antwoord nergens vinden!
komisch, misschien is er iets misgegaan.

hollandse groet uit valkenburg
rialle
vrijdag 11 mei 2007 - 05:07
ines
vrijdag 11 mei 2007 - 15:15
ines

Ines

Rialle,

Ik probeer het nog eens ...
vrijdag 11 mei 2007 - 15:18
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

Als je de zaden in zand stopt om te kiemen komen ze dan even rap uit zoals da ge ze laat weken ?
Als je de zaden uiteindelijk na het weken in aarde stopt moet je ze dan warm water geven

groetjes jerko
vrijdag 11 mei 2007 - 23:17
ines

Ines

Jerko nee ze komen trager uit dan dat U ze voorweekt.
Geef water op kamertemperatuur en liefst geen leidingwater, best regenwater.

zaterdag 12 mei 2007 - 01:14
rialle

Rialle

hallo ines,
heb je een e-mail gestuurd, is hij aangekomen?
groetjes, rialle
zaterdag 12 mei 2007 - 23:41
ines

Ines

Nee Rialle niets gekregen
Nogmaals heb ik alles overlopen...nikske
zondag 13 mei 2007 - 03:37
ines

Ines

P.s. Rialle controleer wel efkes of U de juiste groene knop gebruikt die bij een van mijn geschreven
berichten staat....
zondag 13 mei 2007 - 03:39
rialle

Rialle

ines, ik heb die mail gisteren naar het email-adres van je man gestuurd, misschien kun je die even checken.
groetjes rialle
zondag 13 mei 2007 - 16:19
ines

Ines

Ik heb alleen dit ontvangen, geen bericht van U sorry....misschien nog eens proberen?

ines,

U heeft onlangs een topic gestart op het Tuinadvies forum.
U kreeg zojuist op die topic een antwoord.
Om het bericht te bekijken gaat u naar volgende link: (http://forum.tuinadvies.be/19_3803_Trachycarpus_fortunei_zaden.htm)
Met vriendelijke groeten
Het Tuinadvies-Team
maandag 14 mei 2007 - 03:52
rialle

Rialle

hoi ines, ik ga het nog eens proberen, hopenlijk lukt het nu wel!!

groet rialle
zondag 20 mei 2007 - 17:26
cetinel

Cetinel

hoi ines,heb je ergens toevallig een foto van zaailingen van de trachy(of iemand anders)
ik begin mijn twijfels te hebben over de plantjes die ik heb,een deel zit al apart in een potje,er staan ook nog een paar in het potje waarin ik ze gezaaid heb
ze hebben een steel van 10 cm en de bladeren zijn ongeveer vier cm lang en op hun dikste plek ook zo een vier cm breed
het blad lijkt een beetje op spinazieblad(van vorm) en ze is behaard met korte haartjes.....
digi is mee met zus die een trip naar portugal maakt,dus kan nu effe geen foto maken van de mijnen
maar moet een palm niet lang en spits blad hebben dat niet op een steeltje staat??
de zaden waren : een stekelige bol met daarin een heleboel zaadjes...
heb ik wat anders en zo ja wat heb ik dan???
en wat nog belangrijker,waar zitten dan mijn trachyzaden......
zou ik ze verward hebben met wat anders.....
maar ik heb de zaden in de oorspronkelijk ontvangen doosjes gelaten,en de naam stond erop
zelf heb ik ze dus niet in een ander doosje of zo overgebracht waardoor ik ze zou kunnen verwisselen....
zondag 20 mei 2007 - 23:33
cetinel

Cetinel

ik heb dus blijkbaar in plaats van de trachy,rode zonnehoed gezaaid.....(ooo wat slim hoor!) en de zaden van de trachy een paar dagen geleden te week gezet(omdat ze zo dik waren dacht ik dat dat wel handig zou zijn)dus blijkbaar toch de zaden door mekaar gehaald....
seffens ga ik de trachy dus zaaien......
beter laat dan nooit zeker!
maandag 21 mei 2007 - 00:07
ines

Ines

Rialle: ik heb nog geen bericht ontvangen...
maandag 21 mei 2007 - 00:49
ines

Ines

Cetinel op de vorige pagina staat een fotooke van de Trachy zaden in kieming nog zonder blad.
Hieronder de eerste blaadjes na de kieming van de Trachy ter vergelijking...

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 21 mei 2007 - 01:09
ines

Ines

Rialle: mailtje ontvangen!
Uw voorstel is oké vergeet Uw adres niet in te vullen op de briefomslag hé
maandag 21 mei 2007 - 02:13
cetinel

Cetinel

Cetinel op de vorige pagina staat een fotooke van de Trachy zaden in kieming nog zonder blad.
Hieronder de eerste blaadjes na de kieming van de Trachy ter vergelijking...

[afbeelding verwijderd niet-https]


jaja ines ,deze slimmerik heeft dus de trachy zaden verwiiseld met de rode zonnehoed( waarvan ik nu volop plantjes heb maar das ook zeeer goed natuurlijk)en ik had maar een paar zaadjes van de trachy overgehouden als zijnde rode zonnehoed.....
nu heb ik dus maar een paar zaadjes( en ik had er zoveel gekregen!)en beetje schrik dat die mischien niet uitkomen.....
heb je der toevallig nog wat,of zijn ze al op???
anders zou ik indien mogelijk graag nog beetje ontvangen........

maandag 21 mei 2007 - 18:37
ines

Ines

Cetinel ik moet nog eens gaan zoeken de resten heb ik zelf in een bak gezaaid maar ergens moeten er wel nog enkele liggen ....ik stuur ze naar U toe...
donderdag 24 mei 2007 - 05:51
cetinel

Cetinel

ge zijt een engel!!!
donderdag 24 mei 2007 - 15:49
rialle

Rialle

hallo ines,

heb gisteren de omslag op de post gedaan, ben benieuwd hoe lang het duurt eer hij aankomt.

groetjes rialle
donderdag 24 mei 2007 - 16:01
ines

Ines

Cetinel een engel met een b vooraan
vrijdag 25 mei 2007 - 06:09
ines

Ines

Rialle is oké
vrijdag 25 mei 2007 - 06:11
cetinel

Cetinel

Cetinel een engel met een b vooraan
vrijdag 25 mei 2007 - 19:25
rialle

Rialle

Hallo Ines,
Is er nog geen omslag bij je aangekomen? De Nederlandse post is misschien in vakantiestemming!
Nou ja, nog even afwachten dus.........

groet van Rialle
dinsdag 5 juni 2007 - 18:59
ines

Ines

Hallo Rialle de briefomslag is al onderweg
donderdag 7 juni 2007 - 04:57
ines

Ines

Cetinel nog efkes wachten...
donderdag 7 juni 2007 - 04:59
rialle

Rialle

Hoi Ines, dat is fantastisch! Vol verwachting klopt mijn hart....!
Ik kan ze toch nu nog zaaien hoop ik, of is juni te laat?
Alvast bedankt
groetjes Rialle
donderdag 7 juni 2007 - 14:50
ines

Ines

Rialle U kan gans het jaar door zaaien, wel de zaden eerst voorweken in lauw warm water en dat enkele dagen want deze zijn niet meer vers.
Veel kweekplezier
donderdag 7 juni 2007 - 16:43
rialle

Rialle

Hoi Ines,
De zaden zijn vanmiddag in goede staat bij mij aangekomen. Ze liggen al in het water.........


En met de andere zaden heb je mij totaal verrast!! Naar verschillende soorten Helianthus had ik al een oproepje gedaan hier op het forum, en nu krijg ik ze van jou als presentje met de palmzaden meegestuurd. Ik ben er werkelijk heel blij mee!!! Ik weet alleen niet of ik nog volgroeide bloemen krijg als ik ze nu nog zaai. Zo niet dan ben ik natuurlijk de zaden kwijt en kan geen nieuwe winnen.

De Mirabilis Jalapa kende ik niet maar heb het even opgezocht(handig medium toch dat internet) en het zijn prachtige bloemen. Worden ook wonderbloem genoemd omdat ze blijkbaar alleen in de avond opengaan. Maar ook hier stond niet bij wanneer je ze moet zaaien .
Dus als je me nog wat advies zou kunnen geven ivm zaaitips zou ik dat heel fijn vinden zodat mijn bloemetjes ook weelderig groeien en bloeien.

Hartelijk bedankt voor het verrassingspakketje en ik hoop dat ik ook snel iets van zaden voor jou heb die jij nog niet hebt.
Vriendelijke groet, Rialle
zondag 10 juni 2007 - 02:03
rialle

Rialle

Ines,
Heb nog oleanderzaad gevonden van vorig jaar november uit Turkije, weet helaas niet meer welke kleur. Heb jij daar misschien interesse in? Heb binnenkort ook Akelei en Monnikskap in de aanbieding..........
De palmzaden liggen nog in het water, wil ze einde deze week zaaien.
Groet Rialle.
maandag 11 juni 2007 - 18:36
ines

Ines

Hoi Rialle blij dat alles goed aan gekomen is...
Voor de Helianthus wacht U best tot volgend jaar de zaden blijven goed, de Mirabilis kan U in de huiskamer nog zaaien neem best voor ieder zaadje een afzonderlijk potje dat gaat vlug en moet U niet
verspenen, week ze best ook even voor ofwel maak een paar inkervingen op de buitenste wand vooraf.
Ik heb zalmkleurige oleanders staan en akeleien maar Monnikskap zou ik wel willen als U enkele zaden
wil reserveren?
Nog ietske vergeet niet de palmzaden heel vochtig te houden ze mogen absoluut niet uitdrogen anders
staakt de kieming en de zaden mogen dicht bij elkaar liggen kwestie van stimulans.
Veel succes hé
dinsdag 12 juni 2007 - 03:48
rialle

Rialle

Hoi INes,

Natuurlijk wil ik je monnikskap sturen als het zover is.
Je adres heb ik al dus dat komt wel goed.


Groetjes Rialle.
dinsdag 12 juni 2007 - 04:03
bloempje666

Bloempje666

Hoi Ines,

Heb je toevallig nog van dat palmen zaad? Ik zou dat namenlijk ook heel erg graag willen!
Ik heb alleen niet zoveel in ruil...
Laatst wel zaadjes van mijn rode gerbera gekregen, ik weet niet of je dat leuk vind?

groetjes van Roos
woensdag 13 juni 2007 - 22:19
rialle

Rialle

Ines,
De eerste monnikskapzaden zijn voor jou. Morgen doe ik ze op de post

De palmzaden heb ik gisteren gezaaid, en nu maar wachten......... en bidden voor wat meer zon en minder regen
Groetjes Rialle.
vrijdag 15 juni 2007 - 05:56
ines

Ines

Aan Roos gelieve een mailtje te sturen met Uw juiste naam voor verdere afspraak...

Aan Rialle de palmzaden hoeven geen zon voor de kieming alleen een constante vochtigheid en warmte
rond de 21 graden maar... laat het zonnetje maar schijnen hé en ook bedankt voor de zaden.
vrijdag 15 juni 2007 - 23:07
Jeannette1

Jeannette1

Hai Ines, ik had net een stukje geschreven omdat ik wat zaden of zaadjes van je wilde hebben.

NU is het stukje niet meer te zien, misschien omdat ik intussen een emailtje naar je stuurde met mijn nicknaam en mijn emailadres.

Zelf zorg ik altijd voor de zaden en stekjes in de huiskamer en Ger doet het werk in de tuin omdat ik in mijn rolstoel alleen iets kan doen via het pad.

Mocht je geen zaden of zaadjes meer hebben, even goede vrienden.

Vast vriendelijke dank, Jeannette
zaterdag 16 juni 2007 - 06:28
ines

Ines

Jeannette nog efkes geduld zoals Cetinel...zie mailtje voor verdere afspraken.
zaterdag 16 juni 2007 - 18:19
Eadwine

Eadwine

Goedemiddag, ines

Ik heb je berichtje gekregen en ik ben zeeer geïnteresseerd.
De trachycarpus fortunei staat bovenaan mijn verlanglijstje van exotische plantsoorten.
Als je nog zaden overhebt zou ik heel blij zijn als je er wat op zou kunnen sturen.
Ik heb echter niets om te ruilen.

Hartelijk dank,

Edwin.
zaterdag 16 juni 2007 - 18:30
ines

Ines

Edwin, zie mailtje voor verdere afspraken
zaterdag 16 juni 2007 - 18:37
Jeannette1

Jeannette1

Hai Ines, bedankt voor je emailtje en het komt in orde! (volgende week).
Vanaf deze plaats wens ik je een heel fijn weekend.

Groeetjes, Jeannette
zaterdag 16 juni 2007 - 18:56
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi Ines!!!
ik weet dat ik misschien een beetje veel te laat ben
maar dan misschien voor je volgende oogst ==> heb je nog wat zaden voor mij ???
ik heb gezien dat er aan mijn sierajuin vruchtjes komen en misschien (ik zeg wel misschien want ik ken daar niet veel van ) zaadjes aan (in de vruchtjes ) als je geïnteresseerd bent kan ik die dan opsturen maar je gaat dat wel nog effen moeten wachten want de vruchtjes zijn nog aan het groeien.
Verder kan ik alleen ruilen met dillezaad( die ik nog moet oogsten) en bonenzaad (fijne) ==> van deze heb ik nog een beetje zaad over . En slazaad maarja dat heeft iedereen hé
groetjes !!!!
en misschien tot schrijfs
-xxx-
Nathalie
dinsdag 19 juni 2007 - 18:58
ines

Ines

Nathalie gelieve een mailtje te sturen voor verdere afspraken,
vergeet niet Uw eigen naam, nickname en het soort zaad te vermelden.
maandag 25 juni 2007 - 22:08
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi!!
het mailtje is verstuurd
groetjes !!
-xxx-
Nathalie
maandag 25 juni 2007 - 22:25
Jeannette1

Jeannette1

Hai Ines, ik heb inmiddels een envelopje ontvangen met platte zaadjes, kwamen die van jou vandaan, er stond als afzender alleen maar (Han).

Als ze van jou vandaan kwamen, wil ik je van harte bedanken.

Ger was wat laat voor de envelop met bobbeltjes erin, ik was niet zo lekker en dat ging voor bij Ger.

Groetjes, Jeannette
maandag 25 juni 2007 - 22:50
ines

Ines

Hoi Jeanetje, nee die zaadjes zijn niet van mij want ik heb Uw adres inmiddels nog niet gekregen hé hopelijk gaat het gauw beter met U...
maandag 25 juni 2007 - 22:55
Jeannette1

Jeannette1

Hai Ines, je had mij een emailtje gestuurd hoe ik een envelop met bobbletjes moest sturen.

Ger zal het vanavond even opzoeken en dan krijg je hem zo snel mogelijk.

Weet jij dan misschien wie die Han kan zijn?

Misschien ben ik wel zelf vergeten wie ik wat gevraagd heb, nu ga ik twijfelen.

Van jou weet ik het wel gelukkig.

Met dit vochtige weer, blijf ik erg veel last houden, dus wordt de zon door mij en waarschijnlijk ook anderen wel erg gewenst!

Groetjs, Jeannette
maandag 25 juni 2007 - 23:03
Lucky4you

Lucky4you

Hey Ines,

Misschien veel te laat maar zijn er nog zaadjes te verkrijgen?
Ik heb al een 200 jaarlingen staan en ze doen het heel goed. Dat groeit vanzelf.
Ik kan dit najaar wel zaden bezorgen van de poncirus trifoliata. (october/november)

Groetjes,

Luc

maandag 25 juni 2007 - 23:48
ines

Ines

Hallo,
Er is nog zaad maar ik stel mij de vraag Lucky, als U er al 200 hebt die goed groeien ...is het beter dat ik de rest van het zaad voor anderen hou hé
Het is niet de bedoeling dat ik meewerk aan een heuse kwekerij maar aan de vraag van zoveel mogelijk mensen van dit forum kan voldoen
dinsdag 26 juni 2007 - 18:16
ines

Ines

Aan Rialle: bedankt voor de zaadjes en de leuke postzegel! knap!
dinsdag 26 juni 2007 - 20:57
ines

Ines

Aan Nathalie...ik heb nog geen adres van U ontvangen ....er zijn nog mensen die vergeten hun adres
door te sturen...t'ja ik ben natuurlijk niet helderziende
donderdag 28 juni 2007 - 03:15
rialle

Rialle

Hoi Ines,
Ik heb de palmzaden nu bijna 14 dagen in de grond zitten met plastic erover. Ik had gedacht dat het weer een beetje zou meewerken wat betreft de temperatuur, maar dat is helaas niet zo. De eerste week hebben ze daardoor ook te koud gestaan denk ik. Nu heb ik er maar een warmtelamp boven gehangen want de buitentemp. is 14 graden en daar zal het niet mee lukken
Ik zie nog helemaal niets van ontkieming maar ik zal maar geduld hebben. Het is ook zo spannend En hopenlijk wordt het weer wat beter.
Groetjes Rialle
donderdag 28 juni 2007 - 16:27
Capaburro

Capaburro

Hoi Ines,

Ben een tijdje op zoek naar een palm of een zaadje.
(het is altijd leuker als je hem kan zien groeien)

Dus als je nog een zaad over hebt, wil je gerust vergoeden daarvoor.
Heb je ook een mailtje gestuurd.

Alvast bedankt
groeten
Frank
vrijdag 29 juni 2007 - 03:07
ines

Ines

Hallo de zaden zijn onderweg voor: Edwin, Rudy, Frank en Cetinel
Ik heb nog altijd geen adres van Nathalie...
zaterdag 30 juni 2007 - 20:26
ines

Ines

Rialle U kan de zaden bovenop de centrale verwarming plaatsen of op een warme vensterbank in de
huiskamer. Laat U niet ontmoedigen het kan best voor sommige zaden langer duren voor de kieming, de zaden die constante warmte krijgen kiemen vroeger dan degene in dezelfde bak die iets kouder staan.
Die kieming in dezelfde bak kan tot 2 maanden verschillen. Blijf goed vochtig houden.
Controleer regelmatig op schimmels op de aarde, om dit iets tegen te gaan kan U een deel vochtig zand
onder de aarde mengen. (is wel te laat als ze al in de aarde zitten, best gerust laten en niet meer omwoelen) Veel succes en later veel palmboomkes in Uw hofkes
zaterdag 30 juni 2007 - 20:36
rialle

Rialle

Hoi Ines,
Is de temperatuur dan wel hoog genoeg als ik ze gewoon in de vensterbank zet? De zon schijnt nauwelijks om ze te verwarmen. Ik dacht dat de kieming plaats moest vinden tussen 22 en 28 graden, maar het is de laatste tijd niet zo warm (om niet te zeggen koud!!) geweest. Daarom heb ik er een plantenlamp bovengehangen die warmte geeft. Ik hoop toch dat dat de kieming een beetje helpt.......of heb ik nu iets totaal fouts gedaan?
Je schrijft iets van controleren op schimmels. Er verschijnt een groene aanslag op de grond, heel lichtjes, maar het lijkt op mos. Ik weet niet of dat kwaad kan. Ik heb constant plastic erover, dat is toch goed hoop ik.
Ik zal proberen mijn "ongerustheid" over de zaden te vergeten en gewoon geduld te hebben.....
Bedankt Ines en prettig weekend
Groetjes Rialle
zaterdag 30 juni 2007 - 22:57
ines

Ines

Ja Rialle U bent inderdaad té ongerust en U moet veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel
geduld hebben , groene aanslag is hier niet zo erg maar het kan wel duiden op een te natte grond, strooi wat fijn zand bovenop Uw zaaibakje.
Enne...alles komt goed.
zondag 1 juli 2007 - 22:06
rialle

Rialle

Oke Ines, ik zal mij gedulden. Het lijken wel kindjes die ik in de gaten houd ha ha!
Groetjes Rialle
maandag 2 juli 2007 - 06:00
Eadwine

Eadwine

Goeienmiddag, Ines

Ik heb de zaadjes goed ontvangen en daarvoor heeeel bedankt.
Ik heb nog een vraagje voor de andere zaadjes (bruin-oranje zonnebloem en de sering)
Mogen deze nu nog gezaaid worden of is het nu al te laat?

Ik had ook nnog graag wat zaaitips gehad

Merciiiii,

Edwin.
maandag 2 juli 2007 - 18:38
ines

Ines

Edwin, zonnebloemen wachten tot volgend jaar...
Ceanothus nu gewoon uitstrooien bovenop de natte grond en enkele draden boven spannen (vogelwraat) licht aandrukken is voldoende, wel onkruid vrij houden.
De palmzaden in handwarm water leggen en het water zeker dagelijks verversen U moet kijken hoelang het nodig is ik denk van 3 tot 5 dagen.
De palmzaden zaaien in een bak in zaai en stekgrond (tuincenter) de aarde mengen met zand half om half en de zaden op 0.5 cm diepte uitleggen, vervolgens afdekken. De bak goed vochtig maken en afsluiten met doorzichtig plastiek folie zodat de vochttigheid een constante heeft, plaats de zaaibak ergens waar er een temperatuur heerst tot 21graden bv de centrale verwarming,een vensterbank...
eigenlijk is zon niet nodig maar de warmte wel.
Bij koude gaan ze rotten. De verschillen in kieming hangt af van de warmte de zaden die het lekker
warm hebben kiemen het eerst, de rest volgt veel later het kan tot 2 maand verschillen in dezelfde bak.
Het deel die op de warmte staat kiemt de rest blijft achter, laat de bak staan als hij geplaatst is, niet ronddraaien en ook niet piepen of ze kiemen, hou wel de vochttigheid goed in het oog...
Ook niet meer in de aarde woelen als de zaden reeds een tijd in de bak zitten, gewoon bijbroesen als U merkt dat de aarde toch aan het uitdrogen is en terug sluiten.
Bij de eerste kieming van een aantal de plastiek wegnemen en iedere dag broesen en wachten van uitplanten tot ze allemaal gekiemd zijn!
Veel succes
maandag 2 juli 2007 - 19:01
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi!!
het is om te vragen wanneer je je volgende oogst heb ??
en of ik er misschien een aantal zaadjes van zou mogen hebben ??
ik weet niet of je dat wilt doen voor mij maar ik zou heeeeel content zijn !!!!
alvast bedankt !!!
-xxx-
Nathalie
donderdag 20 september 2007 - 17:07
ines

Ines

Stuur maar Uw adres met een mailtje Nathalie ik heb nog gekiemde zaden liggen....
donderdag 20 september 2007 - 22:32
ines

Ines

Nathalie is oké ik stuur gekiemde zaden naar U toe, ook voor Norbert, Bart en Wouter moest ik nog iemand vergeten zijn ... roep maar eventjes
de palmkes zijn allen tussen de 5 en 12 cm groot nu en versturen in briefomslagen zal straks niet meer mogelijk zijn.
woensdag 26 september 2007 - 20:32
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

ok !!!
heel erg bedankt !!!!!
vele groetjes !!!!!
-xxx-
Nathalie
donderdag 27 september 2007 - 16:11
lisa

Lisa

ines bewaar je nog een paar voor mij?

groetjes lisa
donderdag 27 september 2007 - 18:19
ines

Ines

Natuurlijk Lisa!
donderdag 27 september 2007 - 19:29
lisa

Lisa

ik dank hartelijk

groetjes lisa
donderdag 27 september 2007 - 20:34
rialle

Rialle

Hoi Ines,
Mijn Trachy zaden zijn nog altijd niet opgekomen !!!
Ik weet niet wat ik fout doe. Ik heb zo goed mogelijk alle advies opgevolgd maar niets hoor

Zou je misschien voor mij ook nog wat gekiemde zaden over hebben, please?

Groetjes Rialle
donderdag 27 september 2007 - 21:26
ines

Ines

U moet nog geduld hebben Rialle ze komen wel, giet alvast een kommetje water in de kiembak en zet de bak op de centrale verwarming (de temperatuur is nu te laag hé) ik zal zien wat ik kan doen want ze zijn nu bijna allemaal geplant in potjes.
vrijdag 28 september 2007 - 09:44
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi!!!
een vraagje :
hoelang duurt het ongeveer tegen dat er post van uit Nederland naar Belgïe is verstuurd ???
groetjes en alvast bedankt !!!
-xxx-
Nathalie
donderdag 4 oktober 2007 - 16:37
soren

Soren

als er nog iemand nog zaadjes van deze palmboom heeft??
heb klimmende winde , verschillende soorten oude tomatenrassen en afrikaantjes?

grt sören
woensdag 10 oktober 2007 - 13:46
ines

Ines

Beste er zijn nog gekiemde zaden, bij interesse gelieve Uw adres op te sturen met een mailtje met de vermelding "gekiemde palmboomzaden" EN
gelieve geduld te hebben!
Gelieve geen mailtjes meer te sturen waarom U ze nog niet ontvangen hebt, ik doe mijn best om de aanvragen te voldoen....als
woensdag 10 oktober 2007 - 19:45
ines

Ines

oei te vlug gedrukt op verzenden.
Als U gekiemde palmboomkes reserveerde zijn ze voor U bestemd.
Geduld please!
Groetjes,ines.
woensdag 10 oktober 2007 - 19:47
soren

Soren

Alvast bedankt , heb je een e-mailtje gestuurd.

ik heb geduld genoeg hoor



alvast bedankt,

Sören
woensdag 10 oktober 2007 - 20:13
vanassche

Vanassche

hallo ik ben een vriend van jumperke(jerko) ik heb gehoord dat je palmboompjes en zaden ervan weggeeft ik heb wel niets voor te ruilen zou ik er gewoon een paar mogen hebben van elks




grtjs vanassche
woensdag 24 oktober 2007 - 13:07
robin999

Robin999

hoi

ik heb nog wel wat pompoen zaad te ruilen .

groetjes robin
maandag 30 juni 2008 - 17:08
ines

Ines

Ieder die nog een mail stuurde nog even geduld tot na mijn open tuindag op 6juli, dan kan ik pas verder werken en de vragen beantwoorden of zaden ruilen enz, sorry ze ....
woensdag 2 juli 2008 - 23:06
fwithaar19

Fwithaar19

Hallo Ines, ik heb op dit moment zaadjes in de trachy hangen. Kan ik ze nu plukken (groen) en in warm water gaan weken?
Groetjes Frans.
donderdag 3 oktober 2019 - 20:36
Polpo

Polpo

Hoi Ines, had graag ook wat zaden van Trachycarpus Fortunei, Ik heb wel niets om te ruilen.
Groetjes Polpo
dinsdag 2 mei 2023 - 23:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon