menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lentekriebels zadencarrousel...... de resultaten

Ga naar meest recente reactie

Vlinderr

Vlinderr

In januari, februari en maart is een carrousel met zaden rondgegaan. Een carrousel in Belgie en een in Nederland.
De envelop van carrousel van Nederland is inmiddels teruggestuurd. De envelop van de carrousel van Belgie is bezig met de laatste uitwisseling.

Ik wil de volgende negen forum deelnemers hartelijk bedanken voor hun deelname en inbreng:
Evadepeva
Peppody
Ernestine
Leeuwtje
Bloemenkoningin
Annis
Sebas
Christa
en Optimist

De Nederlandse carrousel heeft 200 zakjes opgeleverd.

Heb je meegedaan aan de carrousel? Wat vond je van:
het aanbod van zaden?
de afspraken over de carrousel?
enz.
Zou je volgend jaar weer meedoen?
Wat zou de volgende keer beter kunnen?

Met welke zaden ben je echt blij?

Op deze topic kunnen ook foto's worden geplaatst van de opbrengst uit de carrousel.

Groetjes van Vlinderr
donderdag 22 april 2010 - 23:23
Juelz

Juelz

Ik heb dan niet meegedaan maar ik zou het de volgende keer graag eens proberen, heb zelf enkele soorten staan voor de kweek die ik graag met andere deel in de vorm van zaad.
dinsdag 27 april 2010 - 17:06
bisschop

Bisschop

Het is zeker aan te bevelen ga zaden sturen voor de volgende zaadcarrousel.
maar zou wel een zaadcarroussel met bloemen en groenten appart houden
Toch iedereen bedankt dat ik nog mocht meedoen spijtig dat ik zo in ziekenhuis belande en de zaadcarrousel vertraging opliep.
ze is wel naar vlinder onderweg.
mvg
marleen
dinsdag 27 april 2010 - 21:35
greener

Greener

Heb je meegedaan aan de carrousel? Wat vond je van:
het aanbod van zaden?

-Zeer veel keuze.

de afspraken over de carrousel?

-Goed, snel doorsturen is wel het devies

Zou je volgend jaar weer meedoen?

-Uiteraard, ik kan niet wachten!

Wat zou de volgende keer beter kunnen?

-Namen goed spellen van de zaden, goede gripzakjes gebruiken en vooral snel doorsturen. Hier is het goed fout gegaan.

Met welke zaden ben je echt blij?

De bonte Lavatera! Dank dank dank

Rest mij niets meer te zeggen dan dat ik Vlinderr hardstikke erg wil bedanken voor haarde goede ideeen en haar inspanningen!!!

Sebas
zaterdag 1 mei 2010 - 01:01
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Ik heb mee gedaan met de carrousel. Ik wil volgende keer weer meedoen.
Het initiatief vind ik fantastisch! Als je de carrousel splitst met groenten en met bloemen moet je wel veel moeite doen om ze allebei te bemachtigen en de kosten zijn hoger voor de postzegels. Want ik doe zowel bloemen als groenten zaaien. Door deze aktie kun je elk jaar meer zaden in de envelop doen en ruilen. Vlinder, wil je elk jaar zelf starten?

Groetjes Bloemenkoningin
dinsdag 4 mei 2010 - 11:50
Vlinderr

Vlinderr

Bloemenkoningin:
Ik wil in het najaar wel weer een carrousel opstarten, wanneer iemand anders dat ook eens wil doen, kan dat natuurlijk ook.
Een nadeel van de carrousel vond/vind ik:

*Niet iedereen krijgt de kans om mee te doen.
*Tijdens de carrousel worden nieuwe zaden toegevoegd, de eerste deelnemers (vaak gulle en enthousiaste deelnemers) krijgen niet de gelegenheid daarvan te profiteren: vind ik sneu.
*De carrousel liep af en toe traag, zowel die in Belgie als die in Nederland (de Belgische is zelf nog steeds onderweg).

Ik denk voor volgend jaar (of dit najaar) aan een andere manier van zadenruilen:

# belangstellenden melden zich bij een topic aan en publiceren een lijst met het zadenaanbod.
# dezelfde personen die een lijst publiceren met het aanbod publiceren een "verlanglijstje" (dit aan de hand van het aanbod)
#de zaden worden naar een centraal adres gestuurd. De zaden worden verdeeld en terug gestuurd.

voordeel:
* de ruil kan voor december rond zijn, je hebt dan voldoende tijd om informatie te verzamelen en te zaaien
* iedereen maakt kans op de zaden die hij/zij wil hebben
dinsdag 4 mei 2010 - 12:45
bisschop

Bisschop

Vlinder
heb je de zaden nog altijd niet toegekregen?
Deze zijn reeds lang opgestuurd heb er een vlieger opgedaan en meer postzegels dan normaal voor belgie
marleen
dinsdag 4 mei 2010 - 14:01
Juelz

Juelz

Prima idee Vlinder, maar ik zou wel het idee vast houden van je stuurt 1 zakje zaad dan kun je er ook 1 terug krijgen zodat alleen mensen die het echt willen ruilen aan bod komen en niet de mensen die even makkelijk winst willen maken met de zaden.
dinsdag 4 mei 2010 - 19:23
Peppody

Peppody

Heb je meegedaan aan de carrousel? Wat vond je van:
het aanbod van zaden?
Prima! Hoewel er aan het eind nog meer zaden bij waren waar ik ook wel aan mee had willen doen.
de afspraken over de carrousel?
afspraken waren duidelijk, wat ik vreemd vond was 2 zakjes van elk soort bij te voegen: 1 voor vlinder en 1 voor het totaal. Het totaal krijg je tenslotte ook weer retour dus dat betekend grotendeels dubbel aantal zakjes wat je terugkrijgt waarvan je waarschijnlijk maar de helft gebruikt en de andere helft gebruikt voor iemand anders blij te maken aangezien je die niet wilt zaaien. Nog nooit meegemaakt ook met een carousel. En het beperkte mij enorm in het bijvoegen van zaden want zoveel van elk soort had ik nu ook weer niet. Ik had meer kunnen bijvoegen als ik niet overal 2 zakjes van had hoeven te maken.
Maak de afspraak dat er altijd iets in het zakje moet blijven zitten voor degene die de carousel had gestart, of stuur halverwege retour zodat de starter er het zijne uit kan halen (want die heeft ook geen interesse in alle bijgevoegde zaden net zoals ons) en stuur het vervolgens dan weer verder.
Zou je volgend jaar weer meedoen?
Ik wil best meedoen echter voeg dan nog maar 1 zakje van elk soort bij, scheelt trouwens ook enorm in de verzendkosten!
Wat zou de volgende keer beter kunnen?
sneller doorsturen en zie bovenstaande opmerking.
Met welke zaden ben je echt blij?
ik ben met alles blij wat bloeit, de oost indische kers staat al mooi in een potje te wachten om uitgezet te worden in de volle grond, en ook de nicotiana komt al mooi op. Met dank voor de gene die deze zakjes had bijgevoegd!
dinsdag 4 mei 2010 - 22:56
greener

Greener

2 zakjes van elk soort?
Ik heb wat gemist...

Sebas
dinsdag 4 mei 2010 - 23:10
Vlinderr

Vlinderr

Peppody: Ik ben bang dat er sprake is geweest van een misverstand. Het is nooit de afspraak of de bedoeling geweest om twee zakjes toe te voegen. Ik heb alleen in de afspraken gezet dat de restanten in de zakjes achtergehouden moest worden.
Waaruit heb je begrepen dat het twee zakjes moesten zijn?

(NB: de lage slabonen zijn al goed gekiemd in de groententuin van mijn zoon en de rose/witte Ipomoea doet het ook erg goed. Bedankt!!)
woensdag 5 mei 2010 - 08:51
Peppody

Peppody

er zat 1 zak: voor vlinder; en 1 zak: zadencarousel in de envelop. Ik heb uit de beschrijving begrepen dat er 1 zakje zaad in de zak van vlinder moest en 1 zakje in de algemene zak. Zo heb ik het gelezen.

Dezelfde zakjes zaad (zelfde nummers dus) zaten zowel in de grote zak als in jouw zak. Dus alles was dubbel toegevoegd. Ik heb dit nagekeken omdat ik niet snapte waarom ik het dubbel moest doen. Maar er zaten zakjes zaad in de grote zak en dezelfde nummers met zaad in jouw zak echt dubbel dus. En toen dacht ik: ik had het dus goed gelezen alles moet dus dubbel worden bijgevoegd.

Fijn dat de slabonen zijn aangeslagen! Laat het je smaken als je ze gaat oogsten. En de foto's van de Impomea zien we gaarne tegemoet.
woensdag 5 mei 2010 - 10:23
Vlinderr

Vlinderr

Spijtig voor het misverstand. Het was absoluut niet mijn bedoeling. Aan enkele zaadjes heb je vaak al genoeg. De bedoeling was vooral delen en ruilen. Op een gelijkwaardig wijze.!!

Zodra de Ipomoea bloeit, plaats ik een foto. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.
woensdag 5 mei 2010 - 11:06
Peppody

Peppody

ik ben niet boos ofzo hoor (op het scherm komt het vaak wat harder over dan bedoeld), ik had wel meer kunnen toevoegen dan waren het zakjes met weinig zaad geweest maar er hadden wel mensen gebruik van kunnen maken. Weer wat geleerd voor de volgende keer.
Ik zal eens een fotootje plaatsen van de oostindische kers en zaaibakje met nicotiana, ik ben benieuwd wat dat doet het komt op met hele kleine miniplantjes en ik heb 3 kleuren in 1 bakje gezaaid, dat wordt leuk bij het uitpoten want welke kant was nu welke kleur...
woensdag 5 mei 2010 - 11:56
Juelz

Juelz

Peppody wat je wel moet onthouden in princiepe is dat je maar minimaal 1 plant nodig hebt uit het zaad (bij vaste planten althans) dus dat zoals bij Zonnehoed soorten die relatief makkelijk kiemand je aan 10 zaden genoeg hebt per zakje.
woensdag 5 mei 2010 - 12:54
Vlinderr

Vlinderr

Peppody: Ik vatte het ook niet op alsof je boos zou zijn hoor. Het is fijn wanneer mensen, wanneer je erom vraagt, hun mening geven. Helaas was er een misverstand. Dat is alleen maar jammer.

heb je drie soorten nicotiana in één bakje gezaaid? Dan heb je misschien wel 100 plantjes (nicotiana zaad ziet eruit als stof, zo klein). Het ruikt in ieder geval heerlijk wanneer ze bloeien.
woensdag 5 mei 2010 - 12:57
annabellie

Annabellie

ik heb ook meegedaan ,aan de carrousel ,en hoop dat ik iemand blij kon maken ,met de toegevoegde zaden . jammer genoeg vindt ik mezelf niet terug bij de deelnemers ,misschien was het niet genoeg mijn zaadaanbod . next time better .


een goed zaaijaar iedereen .
woensdag 5 mei 2010 - 16:58
Peppody

Peppody

@Annabellie, tuurlijk was het genoeg, alle zakjes hoe klein dan ook is toch leuk? Vlinderr zal je vergeten zijn denk ik op het lijstje.

@Vlinderr: hoe lang duurt het ongeveer tot de zaailingen een beetje plant worden? Bijgaand de foto's, ik ben benieuwd!

het zaaibakje met nicotiana:
[afbeelding verwijderd niet-https]

oostindische kers:
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 5 mei 2010 - 18:58
Vlinderr

Vlinderr

De envelop van de carrousel van Belgie is binnengekomen. (hoera, hoera hoera)

Hamamelis
Matteke
Depauws
Annabellie
Adrienne
Swerts29
Maxession
Hartelijk bedankt voor jullie inbreng en deelname
Bisschop: bedankt voor het doorsturen van de envelop.

De caroussel in Belgie heeft 123 zakjes met zaden opgeleverd.
Deze opgeteld bij die van van de caroussel in Nederland betekent dat er 323 zakjes met zaden zijn gedeeld.
Ik kijk zelf nog even of er nog iets tussenzit dat ik nog kan zaaien (Dille, Rucola, Goudsbloem, Bieslook, Cosmos, Perzische margriet en kleine zonnebloem). De rest zal ik droog, donker en koel bewaren zodat de zaden mee kunnen in de ruil najaar 2010
donderdag 6 mei 2010 - 11:32
Vlinderr

Vlinderr

Annabellie: Aan het begin van de topic heb ik alleen de deelnemer van de caroussel in Nederland genoemd, jij deed mee aan de caroussel in Belgie, vandaar dat je niet in het eerste lijstje voorkomt, maar wel in het lijstje verder in de topic. Je hebt mij enorm blij gemaakt met de zaden van de Bieslook. (heel, heel veel zaden, ik bewaar ze voor de volgende ruil-ronde) Voor de klaproos is het nu wat laat om nog te zaaien en ik heb een vijver vol met de Iris soort die jij toegevoegd hebt.

Peppody: Ik zou, als ik jou was, de gekiemde plantjes overzetten in aparte bakjes zodat ze wat meer ruimte krijgen om te groeien. Bv de Nicotiana sylvestris wordt een grote plant van ruim een halve meter breed en kan (op een beschutte plaats) wel twee meter worden. De N. limegreen wordt iets minder breed en ongeveer 70 cm hoog. De N. Tinkerbell wordt ongeveer even breed als de N. limgreen en iets hoger. Na half mei kunnen ze in de tuin en groeien behoorlijk snel (de temperatuur buiten mag wel wat hoger).
De Oost-indische kers staat er mooi bij. Zijn dit zaden uit zakje nr. 72 uit de caroussel? Ik vind de kleur van deze soort zo mooi! Een warme donkere rode kleur. Ik heb deze dit jaar ook weer gezaaid.
donderdag 6 mei 2010 - 11:50
Juelz

Juelz

Als ik even een verzoek mag doen alvast want ik ben zeker van plan mee te doen met de volgende zaden carousel als er iemand dahlia's heeft staan dan zou ik daar graag het zaad van willen ruilen in het najaar.
donderdag 6 mei 2010 - 12:06
bisschop

Bisschop

ik heb dahlia knollen geplant
vrijdag 7 mei 2010 - 11:34
Juelz

Juelz

Niet moeilijker voordoen dan dat het is he =) de uitkomsten zijn altijd verrassend en onbruikbare planten omdat ze toevallig niet bijzonder genoeg zijn? of alleen een rood die je al hebt? dan ga je uit dat je alleen bijzondere soorten krijgt, en dat is dan de fout van de meeste mensen.

in dat geval kun je alleen maar planten in het tuincentrum kopen wil je 100% zeker zijn ik heb de tijd en de ruimte om ze te zaaien en het maakt mij niet uit wat eruit komt anders had ik wel gewoon knollen gekocht.

en zoals jij zegt stekken van knollen afhalen en daarna weg gooien heeft weinig nut omdat je dan juist de zelfde soort krijgt en mij gaat het om de verrassing die eruit komt.
vrijdag 7 mei 2010 - 13:12
Vlinderr

Vlinderr

Deze Dahlia heb ik vorig jaar gekweekt uit zaad. Ik vind 'm bijzonder genoeg. Het proberen waard, is mijn mening

Planten & Tuinbenodigdheden

vrijdag 7 mei 2010 - 16:40
Peppody

Peppody

ik vind alle dahlia's mooi, laat ze maar lekker waardeloos zijn Ik heb al weer een aantal zaailingen staan, uit gekregen zaad en de knollen van vorig jaar zijn ook al weer gepoot.

Batdah: je weet het hé, die waardeloze dahlia's, ben ik heeeeel erg blij mee als je ze weg mocht smijten!

vrijdag 7 mei 2010 - 17:25
Peppody

Peppody

in juni kom ik weer jouw kant op. Daarna pas weer in september en november. Maar in november zal de auto weer vol staan met Zibro kachelolie die ik ook in Brabant haal, want dan wil ik graag weer warm 's avonds op de bank zitten.

vrijdag 7 mei 2010 - 17:34
Maxession

Maxession

Carrousel is gewoon een super idee om dingen met elkaar te kunnen delen en de kans krijgen nieuwe dingen te proberen en te leren.

Maar, ik zou, net zoals je boven al zij, volgende keer met een centraal punt werken.
En om die persoon dan niet teveel kosten geven aan postzegels, kan elke deelnemer ook zegels toevoegen.

vrijdag 7 mei 2010 - 20:57
Vlinderr

Vlinderr

Peppody: Hier dan de foto van de rose/witte Ipomoea.
zondag 20 juni 2010 - 14:06
Vlinderr
zondag 20 juni 2010 - 14:10
jamssen

Jamssen

Ik heb ook niet meegedaan, ben nu pas voor het eerst gaan zaaien en moet nog afwachten of me dit lukt.( ik ben van het stekken en delen)
Gaat het lukken dan doe ik volgend jaar ook mee.

groetjes mlouise
zondag 20 juni 2010 - 15:07
greener

Greener

Even (hier althans) offtopic.
Ik had uit de car. zaden van de bonte lavatera genomen, planten zijn nu bijna een halve meter hoog maar nog steeds geen wit vlekje te bekennen.
Zijn er hier meerdere mensen die deze zaden geprobeerd hebben?

Sebas
zondag 20 juni 2010 - 17:44
bisschop

Bisschop

Ik niet geprobeerd.
Wil jullie toch nog bedanken dat ik mocht meedoen.
volgendjaar zal ik zeer vlug de carrousel doorsturen heb mooie bloemen in mijn bloembakken dank zij jullie.
mvg
marleen
zaterdag 3 juli 2010 - 09:57
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Vlinder, mag ik je vragen of je deze ipomoea in de carroussel doet of mag ik je vragen zodra je zaden hebt of ik een beetje toegestuurd mag krijgen?

Groetjes Bloemenkoningin
zaterdag 3 juli 2010 - 11:54
Vlinderr

Vlinderr

Bloemenkoningin: deze zit nog steeds in de voorraad zaden van de caroussel en komen zeker weer terug. Aan mijn plant zitten enorm veel bloemen.... dus straks ook zaden. Poppody noemde ze in de caroussel 'rose witte Ipomoea' Ik weet niet wat de '' echte'' naam is van deze Ipomoea. Ik heb ook een pot staan met de Ipomoea 'Tie dye' en de Ipomoea 'Carnaval de Venice'. Eigenlijk zie ik absoluut geen verschil tussen de drie verschillende Ipomoea's.
zaterdag 3 juli 2010 - 13:43
annis

Annis

Vlinder ik vond de zadencarrousel een leuk initiatief en ik zal bij de volgende weer meedoen. Zo kom je aan bekende , onbekende en leuke soorten.

In ieder geval bedankt voor je inzet.

groetjes @nnis
zondag 4 juli 2010 - 17:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon