menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimplantenzaad gezocht

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

Graag zou ik enkele klimplanten zetten tegen kale muren en schutting. Ik heb al een vaste Lathyrus die nu voor het eerst gaat bloeien.
Gekregen zaad van een Clematis is niet opgekomen helaas.

Ik had wat zoekwerk gedaan naar wat ik mooi vind en ben uitgekomen bij de wat donkerder gekleurde Clematissen bv Arabella(blauw), Polish Spirit(paars). Maar ook de vroeger bloeiende Niobe(rood) vind ik erg mooi. Maar het mogen ook andere soorten zijn, als ze maar een diepere kleur hebben.

Wat ik ook erg mooi vind is de Akebia Quinata (schijnaugurk) al weet ik niet hoe hoog die wordt en welke plaatsje hij graag heeft.

Wie heeft er wat zaden over?
Ik heb bv Zinnia en Cosmea te ruil, of peperzaden en nog enkele soorten tomatenzaad.

Groetjes Rialle
vrijdag 15 mei 2009 - 13:36
rialle

Rialle

Ik ben er intussen achter dat Clematis niet gezaaid wordt! Alweer wat geleerd.
Ik zal ze dan maar kopen want bij de Aldi hebben ze volgende week Clematissen voor €2,49 heb ik net gezien, en nog andere klimplanten waar ik de naam niet van ken: Lonicera, Parthenocissus, Fallopia, Campsis. Ik ga maar eens googelen wat dat allemaal is.

Groetjes Rialle
vrijdag 15 mei 2009 - 19:12
rialle

Rialle

Lonicera is kamperfoelie
Parthenocissus is wilde wingerd
Fallopia is bruidssluier
Campsis is trompetklimmer en de enige die ik wel mooi vind. Maar ik heb gelezen dat deze wel tot 12 mtr hoog kan worden, maar dat zul je toch wel bij kunnen houden met snoeien? Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Rialle
vrijdag 15 mei 2009 - 19:23
LauraK

LauraK

Hallo Rialle,

Bij mij in de buurt zijn er mensen die die Campsis radicans hebben staan. Ze leiden
de plant op een pergola, en snoeien hem regelmatig bij. De plant bloeit elk jaar
uitbundig, dus dit kan zeker.
De Parthenocissus en de Fallopia zijn erge woekeraars -vooral de laatste kruipt
overal doorheen; we hadden de uitlopers van de bruidssluier van de buren tot in het
isolatiemateriaal onder ons dak, tot op grote hoogte. Geen aanrader dus.
Mocht je belangstelling hebben voor de Ipomoea 'Grandpa Ott' (klimmende winde)
en de Cobaea scandens (klokwinde), beide eenjarige, zeer rijkbloeiende éénjarige
klimmers, die snel groeien en lang doorbloeien, dan kan ik je daar wat zaden van
toesturen. Hier alvast hun afbeeldingen:

[afbeelding verwijderd niet-https]
Ipomoea Grandpa Ott

[afbeelding verwijderd niet-https]
Cobaea scandens

Groeten van Laura.
zaterdag 16 mei 2009 - 10:31
rialle

Rialle

Wauw Laura, dat zijn prachtige bbloemen in heel mooie kleuren. Graag zou ik daar wat zaad van krijgen hoor. Het zaaien zal dan wel pas volgend jaar kunnen denk ik. Hoe hoog worden die ongeveer?

Alvast hartstikke bedankt
Groetjes Rialle

zaterdag 16 mei 2009 - 21:36
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hallo Laura, heb je voor mij ook wat zaden van de cobea scandens? Ik heb misschien iets te ruil voor je zoals datura wit, datura lila klein, akelei wit, bordeau rood, en blauw, stokroos, lychnis rood, zegekruid, phlomiss. Groetjes Bloemenkoningin
zaterdag 16 mei 2009 - 22:30
LauraK

LauraK

Hallo Rialle,

Straks zal ik je even een pb'tje sturen hierover. Deze klimplanten kiemen vrij snel,
en groeien tegen de klippen op, dus ze zijn dit jaar nog heel goed te zaaien. Het
zijn fijne planten om snel iets mee te laten begroeien, als je b.v. nog niet weet wat
je met een bepaald stuk schutting, muur o.i.d. aan wil. De hoogte is een meter of 2
à 3 voor de Ipomoea, en 3 à 4 meter voor de Cobaea. Ik laat ze zelf dit jaar in
potten tegen een soort piramide van bamboestokken opgroeien. Worden de planten
dan te hoog, dan knip ik de toppen gewoon weg. Ik heb er helaas geen foto's van,
maar ik heb prachtige bloeiende zuilen van Ipomoea gehad, een paar jaar geleden.

@ Bloemenkoningin: helaas heb ik nog maar een paar zaden van de Cobaea scandens
over. Ik hoop er in het najaar wat meer zaden van te kunnen oogsten. Misschien
kan je op het forum zelf vragen of iemand hier wat zaden van over heeft.

Groeten van Laura.
zondag 17 mei 2009 - 10:17
rialle

Rialle

Ok Laura, en vast bedankt. Ik verheug me al op de zaden, het zijn mooie kleuren, en gelukkig dat ik ze nog kan zaaien.
Heb je mijn adres nog, en wat wil je in ruil?

Groetjes Rialle
dinsdag 19 mei 2009 - 12:32
LauraK

LauraK

Hallo Rialle,

Via het forum had ik je een privé-berichtje gestuurd, maar blijkbaar is het niet
aangekomen. Ik heb (nog) geen adres van je, dus als je dat even via de mail
of een pb'tje kan sturen, dan kan ik de zaden op de bus doen.
Ik hoef niets in ruil te hebben hoor, want ik vrees dat mijn tuin (over)vol is...

Groetjes van Laura.
dinsdag 19 mei 2009 - 13:03
rialle

Rialle

Nee niets aangekomen hier. Maar dat gebeurt wel vaker.......

Ik stuur je een pm.

Groetjes Rialle
dinsdag 19 mei 2009 - 13:12
LauraK

LauraK

Hallo Rialle,

Je pm heb ik ontvangen, en ik hoef alleen nog maar het adres op de envelop te schrijven,
voor de rest lag alles al klaar. Klopt jouw e-mail adres bij wanadoo nog steeds? Dan stuur ik
je daar ook nog even een berichtje.

Groetjes van Laura.
dinsdag 19 mei 2009 - 13:23
rialle

Rialle

Normaal gesproken zouden mijn wanadoo-mails gewoon moeten aankomen, maar wanadoo werd orange, en orange is nu sinds een jaar online geworden, dus misschien functioneerd wanadoo niet meer, maar naar mijn weten zouden zowel wanadoo als orange als online gewoon moeten aankomen.

Onze (nieuwe!!) pc heeft er een paar weken uitgelegen, en wij zijn alweer alles kwijt doordat windows opnieuw geïnstalleerd moest worden. Heb ook geen emailadressen meer van iedereen. Is wel vervelend.

Groetjes Rialle
dinsdag 19 mei 2009 - 14:32
prediker

Prediker

De cobea hoef je echt niet meer te zaaien als je dit jaar bloemen wil ,
ik zaai ze in Febr op warmte ,krijg dan pas in aug-sept de eerste bloemen .
dus als je nu zaait krijg je vast geen bloemen meer!,

dat heb ik ook met Wannadoo en nu Online
wat een ellende ,heb er nu hotmail bij genomen bevalt prima
nou succes!
woensdag 20 mei 2009 - 23:19
ingec

Ingec

Hallo Rialle
Clematissen zijn heel goed zelf te zaaien, alleen professioneel worden ze niet gezaaid omdat dit geen comerciele methode is aangezien stekken veel sneller gaat.
Ik zaai alles ook clematis en na drie jaar heb je al een grote plant die bloeit.
stekken gaat eigelijk beter en vooral sneller en het is nu de goeie tijd je hebt voor clematis maar een oog nodig en binnen een paar weken heb je al wortels.
Akebia maakt veel ondergrondse uitlopers dus als je iemand kent die er een heeft kan je misschien een uitloper vragen, helaas woon ik te ver want ik heb er veel
ze bloeien prachtig maar het duurt wel een paar jaar en ze geuren heerlijk
inge
zondag 31 mei 2009 - 09:31
bisschop

Bisschop

als ik het goed door heb snij je een tak in stukken met een oog en plant je ze nu in zaai en stek grond.
mvg
marleen
zondag 31 mei 2009 - 23:10
ingec

Ingec

ja voor clematis is één oog voldoende.
in een pot met droge voeten en een vochtige lucht
en worteltjes in drie tot vijf weken.
als je genoeg stekken hebt lukt de helft zeker
votige week op Gardners World BBC tv staken ze de stekken rond de rand van de pot omdat ze daar meer zuurstof krijgen en in een stenen pot maar ze zetten hun planten dan wel in een kasje
een klein miniserretje is wel fijn om te hebben als je je planten stekt.
toevallig staat het ook in de Groei en Bloei van deze maand op blz. 76 en daar staat nog bij om het blad halfdoor te knippen
misschien kan je het een keer nalezen in de bib of in de supermarkt
succes
donderdag 4 juni 2009 - 13:21
rialle

Rialle

Nou zeg, heb ik toch weer geen mailtje gekregen van deze laatste berichten! Het is dat ik toevallig zie staan dat mijn topic zo hoog in de rij staat....nou ja. In ieder geval bedankt voor de info Inge ivm het zaaien en stekken van de Clematis. Ik ga het stekken toch proberen hoor, er staan genoeg Clematissen in de buurt, dus ik ga gewoon netjes een stekje vragen.

Helaas ken ik niemand met een Akebia. Ik heb deze plant nog nooit gezien in het echt. Ik geloof dat het hier toch wel iets speciaals is.

Groetjes Rialle
donderdag 4 juni 2009 - 22:14
rialle

Rialle

En Prediker, ik zal de Cobea-zaden wijselijk bewaren tot volgend jaar om ze dan vroeg in het jaar te zaaien. Bedankt voor de tip, anders was ik de zaden misschien kwijt geweest als er geen bloem was gekomen!

Groetjes Rialle
donderdag 4 juni 2009 - 22:19
rialle

Rialle

Intussen zijn we zo'n 10 mnd verder, en mijn Cobaea Scandens-zaden zijn met succes gezaaid en héél snel gekiemd. Ze zijn intussen zo'n 20cm hoog.
Ik heb internet afgestruind naar info over deze plant ivm standplaats en zo, maar de verschillende sites spreken zich tegen dus kom ik maar met mijn vragen bij de praktijk-mensen!
Heeft hij een zonnige plaats nodig of kan hij ook in de halfschaduw?
Hoeveel plantjes kan ik zetten op een meter, dus hoe ver moeten ze uit elkaar? Als ze veel vertakken kunnen ze wat verder uit elkaar, maar ik heb geen idee of ze veel vertakken.

Groetjes Rialle
donderdag 1 april 2010 - 14:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon