menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Maretak

Ga naar meest recente reactie

andreash

Andreash

He hallo,

We zijn op zoek naar zaadjes van de maretak die we kunnen enten op een eik die op ons landje staat. Heeft iemand dat nog in de buurt liggen? Nog tips om het voorspoedig te laten verlopen?

Ik kan eventueel ruilen tegen zaad van witte Datura en aardpeer....
dinsdag 24 februari 2009 - 21:05
leeuwtje

Leeuwtje

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Heb ik altijd al eens willen doen. Ik had met kerstmis dus een marretak willen kopen hiervoor. Vergeten. Dan maar volgend jaar, maar ik lees wel mee!
dinsdag 24 februari 2009 - 22:08
danny2

Danny2

Zelf heb ik geen zaden, die nu pas beginnen rijpen aan de planten in de natuur. De takken die je rond de kerst vindt bevatten over het algemeen onrijpe vruchten.

groetjes danny
dinsdag 24 februari 2009 - 22:09
leeuwtje

Leeuwtje

Alweer wat geleerd! haha. Ik heb hier veel bijgeleerd vandaag!
Ik ken ze alleen maar van kerstmis.
Maar hoe kun je zien of de vruchten rijp zijn? Die kleine witte bolletjes zijn dus nog niet rijp?
woensdag 25 februari 2009 - 00:53
Pieter

Pieter

Enkele jaren geleden heb ik die zaden van zo'n kerstmaretak eens 'gezaaid' en de meeste zijn wel gekiemd hoor. Maar uiteindelijk is er geen enkele die het heeft overleefd.

Pieter
woensdag 25 februari 2009 - 09:17
leeuwtje

Leeuwtje

En hoe had je dat dan gedaan Pieter? Had je ze ook op een boom gezet?

Hier een duidelijke site met veel informatie erover:
http://users.telenet.be/sf15590/maretak1.htm
woensdag 25 februari 2009 - 10:13
Pieter

Pieter

Uiteraard op een levende boom, anders maak je zowiezo niet veel kans Ik heb gewoon de bes opengedrukt op een stam. Het kleverige sap van de bes maakt dat het zaadje mooi blijft kleven waar je maar wil. Ik heb die zien kiemen en hun 'wortel' in de stam sturen, maar dan zijn ze één voor één afgestorven. Waarschijnlijk geen geschikte waardboom (eik en krulwilg geprobeerd).
woensdag 25 februari 2009 - 10:21
leeuwtje

Leeuwtje

Lees die site maar eens heel goed. Het luistert heel nauw. Iets met vocht. Ik las daar het volgende:

Maretak groeit op praktisch alle bomen en houtachtige gewassen, zowel op loofbomen als op coniferen. Op plataan komt hij nooit voor en op beuk en eik slechts uitzonderlijk. De reden is louter van technische aard. Bij de plataan (Platanus) schilfert de schors jaarlijks af en daarmee wordt de kiemplant afgeworpen voordat het kiemingsproces beëindigd is en bij beuk (Fagus) en eik (Quercus) is de schors van een waslaag voorzien. De lijm die aanvankelijk zo goed plakt, blijkt na verloop van tijd te verteren en dan komen de kiemplanten bij de minste aanraking los. De hechting gebeurt nog enkel door het intiem contact dat ontstaat tussen de vezelstructuren van het zaadje en van de schors, maar wanneer er tussen de schors en het kiemplantje een slechte adhesie ontstaat, valt het kiemplantje er meestal af. Enkel daarom komt maretak op sommige bomen wel, op andere soorten zelden en in uitzonderlijke gevallen nooit voor.

woensdag 25 februari 2009 - 10:26
Pieter

Pieter

Inderdaad intussen die site eens gelezen, ik heb enkele 'foutjes' gemaakt. Misschien dat ik het 'ooit' eens zal herhalen in de tuin van m'n ouders
woensdag 25 februari 2009 - 10:36
annis

Annis

Voor een paar jaar terug ook een aantal bessen van de maretak op een Seringenboom "geplakt". Er is er een tot kieming gekomen maar heeft het helaas niet gehaald.
Dit jaar heb ik opnieuw bessen "geplakt" op een sierappel. Malus soorten schijnen een goede gastheer te zijn. De bes moet nog om het zaadje zitten anders kun je ze niet op een tak plaatsen. Het beste is als je een stukje van de bast weghaald en daar de bes opplakt .Als het ware duw je de bes kapot op de plaats waar te hem wilt hebben. Het duurt wel even voordat je iets ziet veranderen. Het moet ook niet een te droge periode zijn en oppassen dat de vogels het zaadje niet weghalen.
woensdag 25 februari 2009 - 10:55
andreash

Andreash

Blijft echter de vraag waar ik de zaadjes vandaan kan halen. Bij m'n ouders in de buurt (voerendaal) zijn er meer dan genoeg bomen die maretak hebben maar dat zit dan op 'n meter of 20 hoog. Dat ga ik toch echt niet rekken met m'n huidige klim-techniek....
woensdag 25 februari 2009 - 11:09
Thanja

Thanja

Ik zie het wel voor me hoor

Planten & Tuinbenodigdheden

woensdag 25 februari 2009 - 11:18
andreash

Andreash

@thanja

het verdorie, doe niet zo eng. Ik heb al hoogtevrees als ik op een tandenstoker ga staan.....
woensdag 25 februari 2009 - 11:24
Pieter

Pieter

meer dan genoeg bomen die maretak hebben maar dat zit dan op 'n meter of 20 hoog. dan moet je misschien wachten op een goeie storm waarbij enkele takjes afwaaien.
Of in een tuincentrum, zouden die echt geen restjes meer liggen hebben van kerst?
woensdag 25 februari 2009 - 12:05
annis

Annis

Ja, inderdaad hier in Limburg vooral in het gebied Welten richting Voerendaal staan heel veel Popelieren die maretalk boven in hebben zitten. Dit najaar hebben ze langs de autobaan richting centrum Heerlen een aantal bomen gekapt waar ook maretak inzat. Zelf heb ik de bessen ook uit het tuincentra maar deze lagen los in de bakken waar de maretak in lag en ik mocht deze bessen meenemen. Er zijn zelfs bedrijven die Malusbomen kweken en als extra toegift een maretak van een paar jaar op de boom kweken.
Maar het is natuurlijk wel leuk om het zelf uit te proberen.
Ik ben net buiten wezen kijken van de 10 zaden zitten er nog 3 zaden op en nu afwachten of het wat wordt.

Annis
woensdag 25 februari 2009 - 12:46
spinty

Spinty

Op dit moment zijn we in een bos dode bomen aan het zagen voor brandhout

Het kan goed zijn dat er een boom met een marretak bij is

ik zal dan zeker zaadjes mee brengen
Als dit zo is dan zal ik dfat zeker melden

Mat

zondag 1 maart 2009 - 19:55
andreash

Andreash

@spinty

Dat zou heel erg cool zijn. ((-: *duimt*
zondag 1 maart 2009 - 20:35
leeuwtje

Leeuwtje

Inderdaad!
zondag 1 maart 2009 - 22:22
spinty

Spinty

Op de bomen die wij aan het om doen zijn zitten geen marretakken,
in de buurt staan er veel.
Bij deze bomen ben ik gaan kijken en daaronder liggen witte bessen met daarin een zaadje.
Mocht je geen boom met een marretak in de buurt hebben,
geef dan een seintje (eind volgende week mogen we niet meer het bos in)
dan zal ik wat bessen oprapen

groetjes

Mat

zaterdag 7 maart 2009 - 08:36
leeuwtje

Leeuwtje

Mat, ik zou heel graag wat zaadjes hebben!
Ik stuur je straks een pb. We moeten nu eerst weg. We gaan nog wat bomen halen en planten.
zaterdag 7 maart 2009 - 11:44
spinty

Spinty

leeuwtje,
vanmiddag heb ik zaadbolletjes meegebracht,
Het is onmogelijk om ze per post te sturen omdat ze al aan het open barsten zijn.
Via de High Tech Campus in Eindhoven komen ze naar Vucht waar Andreas woont.
misschien kun je ze op een van de plaatsen (laten)ophalen.

groetjes

Mat

zaterdag 7 maart 2009 - 17:46
leeuwtje

Leeuwtje

Ik woon bij Den-Bosch en dat ligt naast Vught, dus ik zou ze wel bij Andreas op kunnen halen.
zaterdag 7 maart 2009 - 20:27
andreash

Andreash

@leeuwtje

Gaan we regelen (-:
zaterdag 7 maart 2009 - 21:14
krissie

Krissie

vorige zaterdag hebben ze in
"groene vingers" het tuinprogramma op vtm
laten zien hoe je een zaadje v/d maretak moet
planten in een boom .
Het kan ALLEEN maar lukken als je een zaadje uit een
maretak neemt die bvb hing in een popelier terugplaatst in een popelier ,
in een eik plaatsen zou dan niet lukken .
van een eik gaat alleen maar terug in een eik enz enz .
Daarom zullen zaadjes die je zomaar ergens vandaan hebt
(zoals met Kerstmis )
en waarvan je niet weet uit elk soort boom ze komen
geen slaagkans hebben uit te groeien tot een volwaardige tak .

groetjes
Krissie
dinsdag 10 maart 2009 - 18:04
printemps

Printemps

en met Kerst zijn ze ook niet rijp
nu is de moment om te 'zaaien'

mvg
lentean
dinsdag 10 maart 2009 - 18:09
matteke

Matteke

vorige zaterdag hebben ze in
"groene vingers" het tuinprogramma op vtm
laten zien hoe je een zaadje v/d maretak moet
planten in een boom .
Het kan ALLEEN maar lukken als je een zaadje uit een
maretak neemt die bvb hing in een popelier terugplaatst in een popelier ,
in een eik plaatsen zou dan niet lukken .
van een eik gaat alleen maar terug in een eik enz enz .
Daarom zullen zaadjes die je zomaar ergens vandaan hebt
(zoals met Kerstmis )
en waarvan je niet weet uit elk soort boom ze komen
geen slaagkans hebben uit te groeien tot een volwaardige tak .

groetjes
Krissie
Dat is niet waar. Als de maretak op een populier hing, dan konden de zaadjes ook op een andere boom worden ''gezaaid'' maar dan waren de resultaten niet zo goed. Dus beste is zoals Krissie al zegt maretak van eik, zaaien op eik...
dinsdag 10 maart 2009 - 19:45
leeuwtje

Leeuwtje

Mat, van wat voor soort bomen heb jij ze gehaald?
dinsdag 10 maart 2009 - 23:19
matteke

Matteke

Zelf heb ik geen Maretak. Maar ik ben ooit eens met een vriend gaan ''zaaien'' in zijn tuin. Hij had wat zaadbessen gekregen van zijn school. Daar hadden ze enkele planten op een eik. Deze hebben we toen samen ''gezaaid'' op een andere eik. Ik zal eens vragen hoe het met de Maretak staat.
donderdag 12 maart 2009 - 19:31
spinty

Spinty

De zaadjes die ik heb opgeraapt lagen onder een canada.
Het zijn ongeveer 50 zaadbolletjes.
Gewoon proberen en kijken wat het geeft.
Maandag over een week gaan ze naar Eindhoven.

groetjes

Mat

zaterdag 14 maart 2009 - 19:55
Botanist

Botanist

Misschien een hint voor de liefhebbers. Vorige zomer heb ik op een kerkhof in het Brusselse maretak zien hangen op manshoogte. Had ik nooit gezien, maar het kan dus wel. Helaas weet ik niet meer over welke boomsoort het ging. Als ik er ooit eens terugkom hou ik jullie op de hoogte.
donderdag 19 maart 2009 - 23:07
spinty

Spinty

Andreash,

Ik ben op een mailtje van jou aan het wachten om de zaadjes van de maretak
mee te geven naar Eindhoven

groetjes Mat
maandag 23 maart 2009 - 13:57
andreash

Andreash

@spinty

Zie @pm (-:

Gr,

AndreasH
maandag 23 maart 2009 - 14:03
spinty

Spinty

Andreash

Ik heb nog geen mail ontvangen
je mag hem sturen naar:

[email protected]

groetjes

Mat
maandag 23 maart 2009 - 19:35
iecee

Iecee

als de bolletjes rijp zijn vallen ze vanzelf naar beneden en kan je ze oprapen
dit heb ik vorig jaar in italie gedaan het waren grote gele doorzichtige bessen
dinsdag 24 maart 2009 - 11:06
kobelco

Kobelco

ik zag onlangs in groene vingers dat het lukt om ze te zaaien,maar de belangrijkste factor was dat als je een maretak zaadje die in een eikenboom groeide wil zaaien moet je dit ook op een eikenboom doen anders is de slaagkans nihil
zaterdag 28 maart 2009 - 10:23
andreash

Andreash

@mat,

Ik heb de zaadjes ontvangen via je buur. Hartstikke bedankt daarvoor!! Uiteraard zal ik laten weten hoe het de zaadjes vergaan is (of dat ze vergaan zijn)....

Gr,

AndreasH
zaterdag 28 maart 2009 - 18:15
spinty

Spinty

Andreas,

veel succes ermee!!!!!!!!

(ze komen van een canada boom.
Ik heb er wel op appelbomen gezien maar nog niet op een eik)

bezorg je leeuwtje er ook wat?

groetjes

Mat

zaterdag 28 maart 2009 - 18:24
andreash

Andreash

Als leeuwtje even haar adres naar mij mailt dan kom ik ze morgen even brengen.
Het enten zal trouwens wel snel moeten gebeuren want ze beginnen toch wel behoorlijk bruin uit te zien.......
zaterdag 28 maart 2009 - 21:04
spinty

Spinty

andreasch en leeuwtje
hoe is het met de zaadjes van de maretak gegaan?

groetjes,
Mat
donderdag 24 december 2009 - 22:50
andreash

Andreash

Zoals ik al verwacht had is het niks geworden. Althans, ik heb de boom nog niet echt goed bekeken maar het schijnt haast onmogelijk te zijn maretak op een eik te enten. Toch bedankt!! En ik wil het (uiteraard) nog wel een paar keer proberen hoor. Dus als je nog zaadjes over hebt dan hoor ik het graag!
donderdag 24 december 2009 - 22:59
leeuwtje

Leeuwtje

Oei Oei Oei. Ik ben er helaas nooit toe gekomen om zij bij Andreash op te halen...sorry.
Maar ik las pas een stuk in een tijdschrift over een man die ze op appelboompjes entte met heel veel succes. Hij verkoopt zo ook jonge appelboompjes met een ent erop.
vrijdag 25 december 2009 - 00:09
spinty

Spinty

Hallo Andreasch en Leeuwtje,

Ik heb hier in de omgeving rond gekeken maar ik heb ze nergens op een eik gezien

Wel kan ik via mijn buurman zaad bezorgen van een maretak gegroeid op een populier of appelboom

groetjes

Mat

vrijdag 25 december 2009 - 11:04
leeuwtje

Leeuwtje

Mat, heb je mijn pb ontvangen? Het lijkt namelijk wel of dat scherm vastloopt...
vrijdag 25 december 2009 - 11:16
spinty

Spinty

leeuwtje,

ik heb hem dubbel ontvangen

Mat

vrijdag 25 december 2009 - 11:37
annis

Annis

De bessen van de maretak die ik vorig jaar december heb gezaaid zit er nog een van op de boom met twee kiemen. Voorjaar 2010 zou hij 2 blaadjes kunnen ontwikkelen. Ik ben benieuwd of het wat gaat worden. Hij zit op een sierappeltje de Malus "Red Sentinel". Op een Eik schijnt het heel moeilijk te zijn.

groetjes @nnis
zaterdag 26 december 2009 - 12:11
spinty

Spinty

Vorige week heb ik een omgewaaide canada opgeruimd
De maretakken die daarop zaten hebben nog geen bruikbare zaadjes
ik heb even terug gekeken in deze topic en gezien dat de zaadjes omstreeks
eind februari rijp zijn

groetjes

Mat

zaterdag 26 december 2009 - 13:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon