menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aconitum

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

De zaden van de paarse aconitum (monnikskap) zijn rijp. Op de foto links

[afbeelding verwijderd niet-https]

Als er liefhebbers zijn..........laat maar iets horen.

Groetjes Rialle
donderdag 10 juli 2008 - 14:42
hildavw

Hildavw

Dag Rialle,
We hebben juist een border van 600 x 130 cm leeg gemaakt en die moet natuurlijk gevuld worden.
Vermits wij van plan zijn er geen struiken meer aan te planten, maar enkel bloemen, zouden zaadjes van de aconitum zeer welkom zijn.
Zaai je die onmiddellijk uit of in het voorjaar, ter plaatse of in potjes ?

Dank bij voorbaat

groetjes

Hilda

ps ik laat mijn adres afzonderlijk weten
donderdag 10 juli 2008 - 15:02
annis

Annis

Van horen zeggen zou je ze na het oogsten moeten zaaien dus in deze periode.
donderdag 10 juli 2008 - 16:50
rialle

Rialle

Hoi Hilda,

Is oké hoor. Ik heb je adres ontvangen dus ze komen eraan.
Je moet wel voorzichtig zijn met de zaden én met de gehele plant, want die zijn héél giftig. Ik heb zelfs gehoord dat het de giftigste plant van Europa zou zijn.

Wat het zaaien betreft denk ik dat ze inderdaad nu gezaaid moeten, want de plant zelf laat ze ook vanzelf vallen nu. Als je ze in de lente wil zaaien in potjes moeten ze eerst een koudeperiode ondergaan (geloof ik).
Dit denk ik hoor, dus als ik het fout heb dan word ik hierin graag verbeterd, want ik heb nog véééél te leren.

Groetjes Rialle
donderdag 10 juli 2008 - 18:00
miema

Miema

Hallo Rialle,

Heb je nog een beetje zaadjes over voor mij.

Mvg Miema
vrijdag 11 juli 2008 - 21:57
rialle

Rialle

Natuurlijk Miema, graag stuur ik je wat zaad. Stuur me maar een pm dan komt het in orde.

Groetjes Rialle
zaterdag 12 juli 2008 - 00:17
Spuddy

Spuddy

Even ter info want monnikskap is niet de eenvoudigste plant om te zaaien.

Zaaien in een zaaibakje en gedurende 2-4 weken aan ongeveer 22 graden houden. Dan de diepvriezer in en gedurende 4-6 weken rond -5 graden houden. Dan rond de 10 graden houden om ze te laten kiemen.
zaterdag 12 juli 2008 - 16:12
bisschop

Bisschop

hallo,
zijn er nog zaadjes voor mij?
Wat wil je in de plaats?
Mvg
marleen
zondag 13 juli 2008 - 22:07
rialle

Rialle

Natuurlijk Marleen, geen probleem. Stuur me je adres maar in een pm.

Wat ik in de plaats wil? Wat heb je te ruil?

Groetjes Rialle
maandag 14 juli 2008 - 12:24
hildavw

Hildavw

Bedankt Rialle, ze zijn vandaag aangekomen, met een toffe postzegel

groetjes

Hilda
donderdag 17 juli 2008 - 14:06
LOBU

LOBU

Toch echt wel even opletten met die giftigheid! Er zouden mensen al flauwvallen als ze een kleine hoeveelheid sap op hun huid krijgen!!

Ik heb ooit in Normandië een verhaal gehoord van een (licht aangeschoten) prinses die in haar tuin vertelde dat één van haar voorouders vergiftigd (met de dood als gevolg) werd door escargots te laten eten van Aconitum en deze dan klaar te maken en te serveren.
Als je je schoonouders nog eens wil uitnodigen voor een diner?!

Met de nodige voorzorgsmaatregelen wel een zeer mooie tuinplant (en kinderen zullen niet meteen de neiging hebben hiervan te eten, toch nog geen gevallen van bekend)
vrijdag 25 juli 2008 - 20:35
IJsselland

IJsselland

Hoi,

Ben ook met onze tuin bezig, hij ligt helemaal op de schop, en zou ook ontzettend graag wat zaadjes willen als je nog hebt
Leuk om zoiets te proberen.
Misschien heb je nog wat ??
vr. gr. Geertje Besselink
vrijdag 25 juli 2008 - 22:20
rialle

Tekst aangepast

Rialle

Ja LOBU, ze zijn echt giftig, maar mijn schoonouders gun ik toch zo'n einde niet! Maar ik kan wel wat andere mensen op deze aardbol bedenken die ik graag een escarcotje-diner zou bereiden! Allereerst zou ik de wereldleiders uitnodigen!!

Geertje, dat is ok hoor, ik heb nog zaad. Stuur me maar een pm.
Ik heb nog zaden van andere bloemen ook als je daar interesse in hebt. Ik zou even moeten nakijken welke.

Groetjes Rialle
zaterdag 26 juli 2008 - 11:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon