menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ministar LycoPlus

Ga naar meest recente reactie

spinty

Tekst aangepast

Spinty

weet er iemand of er zaad van Ministar LycoPlus te koop is en of een hobby tuinier deze tomaat
zonder kas kan kweken?

Ministar LycoPlus: onder deze naam kunt u voortaan een tomatentros met 7 tot 9 kleine cocktailtomaatjes vinden (ze zijn iets kleiner dan de andere Ministars). Ze hebben allemaal een gehalte aan lycopeen dat dubbel zo hoog ligt als bij een klassieke tomaat. Lycopeen is een krachtige antioxidant. Het helpt ons beschermen tegen onder meer kanker in het hoofd- en halsgebied, de slokdarm, de maag en de prostaat en het speelt ook een rol in de vertraging van de ziekte. De LycoPlus tomaatjes laten zich gewoon uit het vuistje eten.


groetjes
Mat


[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 9 juli 2008 - 20:19
Rita1960

Rita1960

Hallo Mat,

Gezien het feit dat je een foto hebt van deze tomaten.. zou je er toch zelf zaad van kunnen afnemen?
Op het forum heb ik ergens een topic gelezen over het winnen van tomatenzaad. ( weet niet meer waar )
Heb je deze tomaten zelf gegeten? zo ja.. hoe was de smaak??

groetjes,

Rita
donderdag 10 juli 2008 - 19:56
spinty

Spinty

Rita, zaad nemen zal wel geen probleem zijn maar ik mocht ze niet kopen van Colette
[afbeelding verwijderd niet-https]
groetjes
Mat
vrijdag 11 juli 2008 - 11:49
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Dat kan ik me voorstellen! Zit er in deze tomaten goud (afgezien van de lycopeen?)

groet'n

Rita
vrijdag 11 juli 2008 - 17:32
rialle

Rialle

Dit lijkt mij ook wel iets om te zaaien Mat. Maar inderdaad, Colette heeft gelijk. Wát een prijs zeg, niet normaal meer! Dat zouden dure zaden zijn!!

Zou er iemnand zijn die hier zaden van heeft hou ik mij ook aanbevolen!!!

Groetjes Rialle

ps Als dit niet mocht lukken Mat, dan kan ik eens op het groenteforum van ons aller Angelo (tomatenboer) proberen of daar iemand deze tomaat kent en evt zaad over heeft.

zaterdag 12 juli 2008 - 00:27
spinty

Tekst aangepast

Spinty

IK heb een vroegere vriend die een groothandel in groente en fruit heeft in Maastricht
ik ga daar eens polsen of er niet een uit het doosje kan vallen
verder hebben we besloten om donderdag hier op de markt te gaan kijken en vragen of ze
eventueel een rotte voor me willen bewaren
ik hoop alleen dat we de soort zelf kunnen vermeerderen
weet dat iemand dat ?
groetjes
Mat
zaterdag 12 juli 2008 - 09:37
Rita1960

Rita1960

Helaas Mat, dat weet ik niet, maar je kunt het proberen of niet soms ( Niet geschoten is altijd mis geschoten)
succes met je zoektocht!

Groetjes,

Rita
zaterdag 12 juli 2008 - 20:43
rialle

Rialle

Ik ben benieuwd Mat wat jou zoektocht opleverd. Je hebt wel goede connecties geloof ik!
Ik heb intussen op het groenteforum van Angelo een nieuwe topic gestart over deze tomaten, en op een Duits tomatenforum ook.
Ik hoop dat er reacties op komen.

Groetjes Rialle
zaterdag 12 juli 2008 - 20:55
lisa

Lisa

ja, ik vind ze ook prijzig ja ja rialle tomaten zijn goud ,ik ben ok al erna aan het zoeken

groetjes lisa
zaterdag 12 juli 2008 - 23:20
rialle

Rialle

Ik heb tot nu toe nog geen enkele reactie gehad op beide fora.
Hoe was het op de markt Mat, nog iets gevonden?

Groetjes Rialle
donderdag 17 juli 2008 - 16:36
spinty

Spinty

Rialle, ik ben ondertussen verder
de tomaatjes worden geveild in Mechelen onder het keurmerk Flandria
daar ben ik aan het proberen meer info te krijgen en namen van kwekers
verder heb ik op de markt in Tongeren tomaatjes gekocht een trosje voor €1.60
volgens de verkoper is dit Sweet cherry (ook deze komen van Mechelen)
maar niets wijst erop of het ze nu zijn of niet zie vorige foto's
de ene op de kop die weg is heb ik opgegeten en er zitten zaadjes in
het is best mogelijk dat wij de zaadjes niet aan het kiemen krijgen
groetjes
Mat


[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 17 juli 2008 - 18:54
hildavw

Hildavw

Misschien eens heel lief aan de tomatenboer vragen of je 1 tomaatje kan kopen, natuurlijk niet zeggen waarom

groetjes

Hilda
donderdag 17 juli 2008 - 19:50
spinty

Spinty

Het kan goed zijn dat ik ze al heb
de omschrijving (visgraat) en de afbeelding kloppen
straks even een mailtje naar de veiling sturen
groetjes
Mat
donderdag 17 juli 2008 - 20:01
lisa

Lisa

Mat, Flandria heeft twee tomaatjes nieuw op de markt gebracht als het de juiste is
wat ik niet geloof ,moeten zij in een bakje zitten en daar staat dan twee keer een stempel erop,
als je aan de tomaten eraan komt -graa koop ik welke van jou

groetjes lisa
donderdag 17 juli 2008 - 20:50
hildavw

Hildavw

Vandaag waren wij bij Carrefour en daar lagen minitomaten van Flandria, met daarop vermeld Lycoplus.
Ik weet niet of het dezelfde zijn als die waarnaar je vraagt, maar de prijs was daar 4,63 € of daaromtrent.

groetjes

Hilda
zaterdag 19 juli 2008 - 22:30
spinty

Spinty

Hilda, bedankt , een van deze eens gaan kijken
de door mij geplaatste afbeeldingen zijn waarschijnlijk van mini star
ik heb op de site van Flandria gevonden dat de trosjes apart verpakt zijn zoals Lisa omschrijft
verder zou er 500 ton dit jaar op de markt komen
op mijn mail is nog geen antwoord
groetjes
Mat
zondag 20 juli 2008 - 13:57
lisa

Lisa

mat, ja ik had ook een mailtje gestuurt en ook nog geen antwordt gekregen,
ik denk ze heben het druk met de tomaatjes

groetjes lisa
woensdag 23 juli 2008 - 07:56
spinty

Spinty

Lisa ik heb het inderdaad druk, ik moet van de baas de ramen schuren zodat zij ze kan verven,
verder wijn in flessen doen, gras maaien, onkruid wieden tomaten plukken,bessen plukken en als ik dan niets te doen heb dan vind ze wel iets (begon de school maar weer dan had ik meer tijd)
ik zal de mail vanavond beantwoorden
groetjes
Mat
woensdag 23 juli 2008 - 10:37
lisa

Lisa

Mat, ik verheug mij op het maltje maar ik bedoelde flandrix,
Ja, het is en druke tijd voor de tuin,trouwens heb ik nog jaltomaat als je intresse hebt ik de bessen
hoor ik het wel

groetjes lisa
woensdag 23 juli 2008 - 12:06
Victor44

Victor44

Alhoewel,ik twijfel of je de identieke tomaat zal hebben.Verleden jaar kocht ik een trosje tomaten 'ministar',er werd vermeld dat er x maal meer lycopeen inzat dan in gewone tomaten.Ik heb de zaadjes dit jaar gezaaid,en dit zijn de tomaatjes die ik ervan heb,ik denk dat ze dit jaar bij mij dan ook dikker zijn dan de tomaatjes die ik verleden jaar kocht.Het zijn wel zeer mooie rechtopstaande trosjes,maar ik denk dat ze moeilijk hetzelfde te kweken zijn!


[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 23 juli 2008 - 19:26
spinty

Spinty

Victor44
volgens wat ik uit uw foto's zie zijn het dezelfde als de foto's die ik heb geplaatst
namelijk de tros in visgraat motief
van het gekochte trosje heb ik zaadjes genomen maar weet niet of deze zullen kiemen
is het mogelijk dat ik ter zijner tijd wat zaadjes bij u mag kopen?

ik ben vaker in een kas geweest van 2 ha waar komkommers gekweekt werden op steenwol
wat daar aan chemicaliën werd gebruikt is onbeschrijflijk dit alles om de komkommers sneller te laten groeien betere schil te bekomen en alles wat de consument vraagt
zo zal dat ook wel met de tomaten gaan
verder heb ik gelezen dat het zaaigoed werd beïnvloed door te kruisen waarschijnlijk komt daar de afwijking vandaan
groetjes
Mat

p.s. welke wijn maakt U ?
woensdag 23 juli 2008 - 20:01
Victor44

Victor44

Geen probleem om zaadjes voor jou te houden,je mailt me maar je adres door en ik zal ze je wel sturen.
Wijn maak ik van alles,ben vroeger in wijnclub geweest,maakte vroeger wijn van: berkensap-vlierbloemen en -bessen,rode bessen,paardebloemen ,krieken,ananas,aardbeien,appelsienen enz....
Thans maak ik enkel nog druivenwijn,witte ,rode en sinds dit jaar ook schuimwijn of ik noem hem "champagne".Heb zondag de familie getracteerd met deze laatste,hij is zeer tot mijn genoegen goedgekeurd door iedereen,en daar zaten heel wat wijnliefhebbers tussen.
Grtjs
Victor
woensdag 23 juli 2008 - 20:23
rialle

Rialle

Sorry Mat voor de late reactie, maar de kids hebben vakantie en dat zijn drukke tijden hè. Maar stom is het wel.....dan vraag ik je wat, en pas een week later kijk ik naar het antwoord!!
Maar je bent zelf öok druk las ik. En dan heeft je vrouwtje je óók nog aan het werk gezet!

Wat fijn dat je de tomaatjes (denkelijk) gevonden hebt. Maar waarom denk je dat die zaden niet zullen kiemen?
Op beide fora zijn geen reacties gekomen van iemand met zaden. Wel andere interessanten hebben zich gemeld.

Victor ik wist helemaal niet dat je van paardebloemen en sinasappels en zo ook wijn kan maken. Vooral paardebloemenwijn vind ik wel heel speciaal. En berkensap-vlierbloemenwijn lijkt me ook erg apart.
En champagne mmmmmmmmmm! Is beslist heerlijk met dat hete weer nu.
Wat de tomatenzaden van de ministar betreft zou ik je willen vragen of je voor mij (als ik ze op het einde van het seizoen nog niet gevonden heb) misschien ook een paar zaadjes hebt, vermits je er genoeg hebt natuurlijk.

Trouwens Mat, de Blach Cherry groeit ook in een visgraat, als enige van al mijn soorten.

Groetjes Rialle
donderdag 24 juli 2008 - 21:30
Victor44

Victor44

Ik heb het genoteerd Rialle
Grtjs
vrijdag 25 juli 2008 - 14:50
rialle

Rialle

Dat vind ik hartstikke fijn Victor, dank je wel!!

Groetjes Rialle
vrijdag 25 juli 2008 - 17:39
rialle

Rialle

Er werd mij gevraagd, en ik vraag het mezelf ook af of de Ministar Lycoplus een Heirloom tomaat is?

Deze tomaat is een produkt van Flandria zoals hierboven al gezegd werd, en ik heb eens op hun site gekeken en ze hebben ook de Coeur de Boeuf in hun assortiment zitten wat een Heirloom tomaat is.
Maar van de Ministar kan ik niets over vinden.

Groetjes Rialle
maandag 29 september 2008 - 16:09
Victor44

Victor44

Voor zover ik weet is de Ministar geen heirloomtomaat.En de Coeur de Boeuf die Flandria aanbiedt gelijkt ook niet op de heirloom Coeur de Boeuf,vraag dit maar aan Angelo. Er is daar op zijn forum nog over geschreven en hij zegt ook dat deze tomaat niet op de heirloom C D Boeuf gelijkt,ik heb ze ook trouwens eens aangekocht en ze was in tegenstelling tot de heirloom C d Boeuf niet eens sappig.
Grtjs
maandag 29 september 2008 - 18:04
rialle

Rialle

Victor, ik ben dit even gaan lezen op het forum van Angelo, en ik ben paf! Dat dat kán........dat ze zomaar een tomaat dezelfde naam mogen geven als een heel oude tomaat! Dat is toch verlakkerij??
Dus als men in de winkel tomaatjes koopt waar bv Tasty Tom op staat, zijn het waarschijnlijk andere als de Heirloom Tasty Tom?!

Maar goed, de Ministar is dus geen Heirloom. Ik dank je voor je antwoord.

Groetjes Rialle
dinsdag 30 september 2008 - 14:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon