menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlinderstruiken

Ga naar meest recente reactie

Guitje

Guitje

Heb vlinderstruiken gekweekt uit stek najaar 2007 en verkoop ze voor 1,5 euro:
Buddleja davidii 'Black Knight', 'Empire Blue', 'Purple Prins', 'White Profusion' en
Buddleja Weyeriana (x) 'Sungold'.
Ze zitten in pot en zijn tussen 50 cm en 1 m groot.

woensdag 2 juli 2008 - 23:48
bisschop

Bisschop

Hallo,
Mag ik weten hoe je het gedaan hebt.
Tijdstip van stek afname grond enz
mvg
marleen
dinsdag 15 juli 2008 - 10:33
semperfi

Semperfi

Hallo,
Mag ik weten hoe je het gedaan hebt.
Tijdstip van stek afname grond enz

Idem ditto, dat interesseert ons ....
Grutjes
Bob
dinsdag 15 juli 2008 - 18:12
kris79

Tekst aangepast

Kris79

hallo

buddleia kan je makkelijk vermeerderen door winterstek te nemen.je snijd in februarie maart wanneer je de plant flink gaat insnoeien,wat best elk jaar gedaan word,van de afgesnoeide takken,stekken van een 20tal cm lang,met minstens 2a 3 ogen.onderaan schuin aansnijden,bovenaan recht,je mag ze gewoon in volle grond in de tuin op een plaatsje in halfschaduw stekken,eventueel wat stekpoeder aan de onderzijde van de stekken.je kan ze ook in ispomo bakje met stekgond of in ene pot stekken.laat ze voor de rest gewoon rustig staan,ze gaan mooi blad vormen je kan vanaf dat ze goed in het blad staan ofwel wachten tot in het najaar ze voorzichtig uitsteken,en planten waar je ze wilt hebben,of oppotten.vaak geven ze het eerste jaar zelfs al vollop bloem,hier staan de stekken nog in volle grond,waarop ze reeds vollop bloem dragen,ik ga wachten tot september oktober om ze in te potten
succes iedereen!
of wie het makkelijk wilt kan er ook altijd opgepotte stekken van vorig jaar bij mij komen kopen,of bij Guitje.voorlopig heb ik enkel witte,die int najaar opgepot worden zijn witte,paarse en roze

mvg
kris
dinsdag 15 juli 2008 - 18:57
Guitje

Guitje

Beste Marleen,

Ik neem sedert meer dan 10 jaar stekken telkens in oktober. Ik neem meestal kopstekken van lichtverhoute takken van ongeveer 20 à 30 cm en gebruik stekpoeder. De stekken worden dan rechtstreeks in een pot met tuinaarde of een mengeling van potgrond en tuinaarde (het resultaat is hetzelfde) geplant. De stekken overwinteren op een beschutte plaats. Sedert ik een serre heb is dit hun winterverblijf (koude serre). Stekken vochtig houden. Ik heb ook stekken rechtstreeks in de volle grond gestoken en ook op deze wijze wortelden 90 procent van het plantgoed. Let er wel op om stevige en gezonde takken te gebruiken. Ik doe het op deze wijze en met 95 procent beworteling.
Onlangs zag ik een filmpje via internet (Kanaal 50) waarin getoond werd hoe men stekken van vlinderstruiken op een professionele manier neemt. Het filmpje duurt slechts 2 minuten. Echt de moeite waard deze site.
Surf eens naar: http://www.kanaal50.be/Tv/Vlinderstruik_stekken_tuin_tuintips/Tuintips_december/Tuinkriebels/TV-catalogus/265

Veel succes,

Guitje
dinsdag 15 juli 2008 - 21:43
Peppody

Peppody

nu weet ik waarom ik zoveel vlinderstruiken in de tuin heb hahaha! Ik heb in het voorjaar her en der in de tuin bloemetjes gezaaid. Om de plekken te markeren (zodat ik niet alles weer wegschoffel bij het onkruidwieden) zet ik meestal wat stokken / oude afgesnoeide takken in de grond. En nu was ik me laatst aan het afvragen waarom ik opeens vlinderstruiken achter in de tuin heb. Niet meer bij stil gestaan totdat ik deze topic lees.... Ik heb natuurlijk ook de afgesnoeide takken van de vlinderstruik in de grond gestoken! Zo zie je maar
woensdag 23 juli 2008 - 09:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon