menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Trosanjers

Ga naar meest recente reactie

swerts29

Swerts29

Zijn er mensen bij die nog zaad van de trosanjers over hebben?
Trosanjers zijn anjers met meerdere bloemen aan een steel, kleur maakt niet uit
Weet wel dat vele mensen vroeger die plant in de tuin hadden en de bloemen op
hun jas maakte, (vooral de witte)
Ik heb nog een beetje ganzaniazaad over voor te ruilen.
zaterdag 16 februari 2008 - 19:56
ines

Ines

Als U geen zaden kan vinden dan kan ik deze zomer zaden afnemen van de trosanjers bij mijn moeder. Ik heb er nog nooit zaden van afgenomen, ze hebben een witte kleur. Gelieve deze zomer een mailtje te sturen als het nog nodig zou blijken.
dinsdag 19 februari 2008 - 20:59
swerts29

Swerts29

ines dat mailtje zal ik zeker sturen ,die witte anjers vind ik nog altijd de mooiste en
blijven zeer lang goed als snijbloem.
Mijn vrouw heeft 14 dagen geleden er gekocht in de bloemenwinkel en ze staan er
vandaag nog heel mooi bij.
gr. Etienne
woensdag 20 februari 2008 - 20:00
ines

Ines

Is oké Etienne en als ik mij niet vergis ruiken ze ook lekker...
Bent U ook liefhebber van Dianthus barbatus?
Vroeger teelde ik de Dianthus 'Grannys favourite' een heel mooie witte met framboos-roze randjes maar ik heb ze niet kunnen overhouden. Het opnieuw planten in volle grond stel ik soms te lang uit en dan groeiden ze niet goed meer.
woensdag 20 februari 2008 - 20:39
swerts29

Swerts29

ines,die dianthus barbatus heb ik verschillende jaren in mijn tuin gehad maar elk jaar
had ik last met witte schimmel op de plant denk witziekte en laatst heb ik hem weg gedaan,
denk dat die plant thuis niet goed gaat, ze stonden wel op den trek(windkant).
Het was wel een sterke plant , kwam elk jaar terug en heb hem nooit afgedekt.

Groetjes,
Etienne
woensdag 20 februari 2008 - 22:55
ines

Ines

U kan het eens proberen op een andere plaats misschien...eigenlijk moet die variëteit ook ieder jaar verplant en opengezet worden maar er is danig veel werk aan dat verplanten. Hier nog geen witziekte gezien op deze planten. Ze staan op een tamelijke droge bodem, soms heb ik een meterslange border alleen met Dianthus kleurtjes. Wel leuk maar druk.
woensdag 20 februari 2008 - 23:02
iecee

Iecee

hallo
je kan het ook eens proberen op een betere manier nl stekken
je gaat naar een winkel waar ze trosanjers los verkopen en daar koop je een paar mooie
aan een trosanjer zit boven elke knoop een bosje blad -zie je het voor je?- ieder bosje blad is een nieuwe scheut die je voorzichtig kan losmaken , in "stekgrond" zetten, stolpje erop en binnen drie weken heb je plantjes. gaat veel rapper dan zaaien, wel warm zetten deze tijd van het jaar.
en zo nu en dan de topjes eruit halen om een stevige bossige plant te krijgen.
stekken in tamelijk droge grond maar de luchtvochtigheid moet hoog zijn. na half mei mogen ze buiten
donderdag 21 februari 2008 - 13:36
swerts29

Swerts29

Hallo iecee

heb hier voor mij een trosanjer bloemsteel en aan de knopen staan
2 blaadjes links en rechts één met tussen de blaadjes en de steel een scheut waar bloemen
aankomen ,deze zijn allemaal ong.15 cm. lang, moet ik deze scheut gebruiken
voor te stekken?
Is het bij u al eens gelukt met aangekochte bloemen?

gr. Etienne
donderdag 21 februari 2008 - 22:53
iecee

Iecee

hallo etienne
bij mij lukt het goed
je gebruikt niet de steel maar de blaadjes. de blaadjes niet afzonderlijk maar de bosjes van blaadjes
(lastig om zomaar uit te leggen)ong. 6à8 cm
die vormen een piepklein plantje die tegen de steel geplakt zit en dat kan je er aftrekken.
de bloem komt op de steel en die kan je niet stekken voor zover ik weet.
ik heb een grote stekbak staan van piepschuim en iedere keer als ik iets leuks tegenkom zet ik dat erbij soms lukt het en soms niet.
nu hebben ze een beetje bodemwarmte nodig en in de zomer zet ik ze buiten
ik heb wel al lang geen anjers meer gekocht dus misschien maken ze tegenwoordig de stelen wel bloot ik zal eens kijken in de winkel.
vrijdag 22 februari 2008 - 09:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon