menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zoethout

Ga naar meest recente reactie

bisschop

Bisschop

Is er iemand die weet of men zouthout kan kweken in de tuin?
Winterhard?
te zaaien of te stekken?
Heeft iemand zaad of stek?
mvg
marleen
dinsdag 28 augustus 2007 - 23:53
cetinel

Cetinel

zouthout? bedoel je geen zoethout?
hoedanook,kan je in geen van de beide gevallen helpen vrees ik....
woensdag 29 augustus 2007 - 01:34
bisschop

Bisschop

ja , cetinel je hebt gelijk ik heb het verkeerd gezet. Dank voor de rechtzetting
mvg
marleen
woensdag 29 augustus 2007 - 08:24
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ik heb eens zoethout gezaaid. Dat is een nu een struik geworden die nooit bloeit. Vorig jaar kocht ik een exemplaar bij Coen Janssen in Dalfsen en hoop dat die het beter gaat doen. Bij Coen Janssen in zijn moederbedden staat een prachtig exemplaar. Zaad is bij Vreeken te koop.
woensdag 29 augustus 2007 - 10:07
Tomby

Tomby

is normaal toch de wortel die je gebruikt om te eten? ik dacht er ook eens aan deze te planten, maar snap niet echt hoe je dat doet die meterslange wortel uitgraven. Tenzij je dat in een buis ofzo zou planten die je uit de grond kan trekken.

Grtz Tom
woensdag 29 augustus 2007 - 11:22
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De zaadpluizen zijn zeer decoratief. Om die reden staat de struik in de tuin bij ons.
woensdag 29 augustus 2007 - 11:28
Tomby

Tomby

dat wist ik niet van die pluimen

Grtz Tom
woensdag 29 augustus 2007 - 11:30
danny2

Danny2

Zoethout is bij ons volkomen wintervast en wordt best vermeerderd uit stekken van wortels maar kan ook gezaaid. De bloemen zijn paarsig van kleur (vlinderbloemen). de plant wordt in de winter volledig teruggesnoeid en om de drie jaar kan je de wortels oogsten die de befaamde klissapstokken zijn zoals je in de winkel kan kopen. Heb er wel een plantje van staan dat ik in pot hou omdat het heel veel wortels geeft.

groeten

danny
vrijdag 31 augustus 2007 - 21:38
bisschop

Bisschop

Hallo Danny,
Is het mogelijk daarvan een stekje of zaad op te sturen.
Wat had je graag in de plaats.
mvg
marleen
zondag 2 september 2007 - 05:26
danny2

Danny2

Hallo Marleen,

spijtig ,maar dit jaar heb ik geen plantjes meer,mag slechts om de drie jaar gedeeld worden. Heb ze vorig jaar volledig uitgedaan en alle plantjes zijn weg, heb er nog maar eentje staan en dit is nu nog te klein om opnieuw te delen.

groejes

danny
zondag 2 september 2007 - 08:05
bisschop

Bisschop

Hallo Danny,
Dan zal ik nog 2 jaar moeten wachten of een andere liefheber vinden.
Toch bedankt voor de moeite.
mvg
marleen
zondag 2 september 2007 - 19:44
chessie

Chessie

Hai Marleen
Kijk eens op de volgende site, daar kun je zaden van zoethout bestellen
Zoethout staat helemaal onderaan.
http://home.hetnet.nl/~r.mveloo/plantenlijst_en_zaden.htm

Groeten Lida
maandag 3 september 2007 - 17:50
han

Han

weet iemand hoe je dat klissensap kunt maken?
donderdag 13 september 2007 - 07:23
rrheyn

Rrheyn

hallo ging het niet over zoethout,
Zoethout is heel goed doenbaar in onze streek.
Ik heb een moederplant die het al 15 jaar uithoudt en heel men tuin met wortels heeft omgetoverd. De plant wordt 1 à 1.5 m hoog en geeft na een tijdje zijn eigen zaden in kleine peultjes. Zelfs de strenge winter van laatst -17 C hier in de voorkempen, was niet fataal. Je kan best beginnen met stek, want met zaad heb je al lang een baard , dat duurt te lang.
Stekjes bij Robert en liefst afhalen. Postkosten lopen heel erg op en zijn niet rendabel.
Tenzij je aandelen hebt bij de post. Kiala is een goed alternatief, maar niet als je de grens overwil want dan komt TNT met zijn prijzen.

- klissensap : bedoel je kliswortelaftreksel ?
Kliswortel is erg sterke voedzame medicinale wortel.
wordt gegeten als schorseneer, maar is veel krachtiger, dus matig met hoeveelheid.
Werkt sterk op huid en nieren.
Zaden zouden heel goed zijn bij borstgezwellen.
In de makrobiotiek verwerkt als tekka, condiment met paardebloemwortel, lotus, miso en kliswortel.
Ik zou klissap maken van de wortel, maar misschien kan de hele plant wel gebruikt worden. De hoogste energie van de wortel zit in de herfst en winter en dan moet je hem rooien, kan je drogen in zijn geheel of fijnsnijden en drogen op kachel of cv.
Zo kan je hem het hele jaar gebruiken.
Ik zou hem "de ginseng" uit de kempen noemen, eenvoudig, krachtig en gemakkelijk te planten.
zaden , plantgoed van Gobo (japanse klis) bij Robert te Brasschaat
woensdag 20 mei 2009 - 10:27
rrheyn

Rrheyn

Hello Cynt,
Je vroeg om zoethout, maar ik kan je bericht hier niet terugvinden.
Ik zie dat sommige mensen spreken over pluimen aan de zoethout, dat zijn waarschijnlijk vogelpluimen, want aan mijn zoethout komen geen pluimen
Het is een soort vlinderbloemige met ondergrondse vertakkingen, dat zijn de befaamde calichestokken, waarvan men ook drop maakt.
maak contact via http://shop.kapaza.be/merlijn
- Ik heb ook zaad, maar als je vlugger resultaat wil, koop een degelijke stek(ken) liefst biologisch geteeld in vaste grond in niet uit zo'n potje van 12 cm. Een degelijke stek past daar gewoon niet in, of je moet hem eerst tot moes malen
Als je in de buurt woont Brasschaat, ....kun je beter afhalen.
vrijdag 10 juli 2009 - 08:25
Cynt

Cynt

Hallo Robert,
Heel hartelijk bedankt .Heb gisteren de post ontvangen.Je Email doet het helaas niet
gr Cynt
zondag 26 juli 2009 - 18:59
annabellie

Annabellie

ik heb zaadjes besteld en vroeg me af of het een goed iedee is om die nu nog te planten of zou ik beter wachten tot volgend jaar april ofzo ?
zaterdag 8 augustus 2009 - 14:11
Cynt

Cynt

Annabelie,
Je kan ze nu nog planten het duur wel lang!!!!!!!!Je kan ook cia Roberteen plant proberen te bekomen heb ik ook gedaan
zaterdag 8 augustus 2009 - 16:30
annabellie

Annabellie

heeft er iemand een recept ofzo ,hoe je die wortels dan bewerkt ?


donderdag 13 augustus 2009 - 06:58
FOSSA

FOSSA

Klissensap wordt volgens mij gemaakt van die harde zwarte stokken of brokjes die je in een reformzaak en andere veodingswinkels kan vinden.

Het is dropachtig van smaak.
Het duurt heel lang voor het oplost in koud water.


Als kind kregen wij een flesje met daarin enkele brokjes van da spul erin.
Daar deed mijn meter dan koud water in, en dan begon de pret.

Schudden maar, en het begon te schuimen....
Dan zogen wij aan dat schuim die al begon te smaken naar dat zwarte spul.
Hoe langer hoe meer natuurlijk.

Jaja, wij waren met weinig tevreden.
Dus dat is bij ons klissensap.

Liefs
FOSSA
dinsdag 18 augustus 2009 - 11:51
Cynt

Cynt

Ik zit mij nu echt af te vragen of er niet 2 wortelstokken met mekaar worden verward!!!!!!!Ik heb Kliswortel in de tuin staan https://www.vreeken.nl/2007/index1024x768.php?urloptions=
en ik heb intussen via Robert Zoethout https://www.vreeken.nl/2007/index1024x768.php?urloptions=
Van vroeger ken ik wel dropwater ivm verkoudheden en dat kwam dan van zoethout.Mensen uitkijken met kruiden want verkeerd gebruik en ook de docering kan funest zijn!!!!!!
dinsdag 18 augustus 2009 - 13:50
rrheyn

Rrheyn

Hello beide,

het komt door ons dialekt van Calische, sommige maakten er "klissensap" van.
Klissen, van de kliswortel is wel zeer versterkend, zit onder ander in" tekka " een condiment dat je vind in natuurzaken.
het is versterkend op de nierfunctie een aanverwante organen. het werkt gunstig op de huid en volgens onze bekenste Kruiden madam uit onze Streken, mellie Uyldert, "applausje graag", is dat mens 100 jaar.
het zaad werkt op borstgezwellen.

- Het zoethout, coco, kalisse, kalisch noemden de ouderen het hier, was een aftreksel van de ingedikte zwarte drop (ingekookt zoethout).
dat was de drank in de fabrieken en dat mocht je met een beker uitdrinken als gift van de patroon.
dinsdag 18 augustus 2009 - 19:30
Cynt

Cynt

Heel hartelijk bedankt voor je uitleg Robert!!!!!!!Maar nu komt het ik heb dus de Klis in de tuin staan wat kan ik met het blad doen(evt ook de stengels) en als ik de wortels volgende maand uitsteek wat kan ik er behave als een stukje voor de keuken mee doen?Zet ik het op gekookt water of op alcohol weg of gewoon drogen en tzt een stukje uitkoken gelijk het bitterhout??Ik ken het wel uit de Indische keuken maar thats all heb je een link?Gr en thnx Cynt
dinsdag 18 augustus 2009 - 20:41
rrheyn

Rrheyn

De kliswortel en meer bepaald de Gobo, Japanse klis is een mooie statige plant die ruimte nodig heeft en daar wringt het schoentje,...buiten erg mooi is hij ook prikkerig en laat in de nazomer zijn zaadhuizen heel gemakkelijk op je kleding stekelig achter. De plant wordt ook in de cosmetica gebruikt voor allerlei waters, lotions. Voor mezelf te omslachtig. In het najaar de wortels rooien, kuisen en dunne schuine plakjes drogen op de kachel of cv. dat proces moet snel gebeuren, anders heb je schimmels.
Drogen blijft één van de meest ecologisch verantwoorde bewaartechnieken van onze vroege voorouders. Nadien berg je ze op in glazen potjes met ademend scheeltje. je kan ze achteraf gebruiken in thee, soep (dan even voorweken), of zelf bij gerechten die je extra yang wil maken.
Tekka maken kan je ook, maar dan kun je best een macrobiotisch kookboek aanschaffen. tekka bevat gember wortel, kliswortel en miso als ik het me goed herinner. Miso is gefermenteerde soya + graan, dit is honderden, misschien wel duizenden jaren oud. Het heeft als voordelen dat het integenstelling tot zuivel geen slijmen veroorzaakt in je systeem, dat je het kan gebruiken in vele keukenrecepten, soepen, sausen, best rauw op het einde en niet meekoken, zodat de enzymen blijven. Vrouwen gebruiken best jonge lichte soorten en mannen best donkere yangere typen van miso. Er zijn tal van biologisch merken op de markt die zelfs nu in Europa worden gemaakt, o.a Frankrijk. Het sap van de miso, tamari en soyu zijn ook interssant. Gebruik geen gewone fabrieksmerken die bevatten msm, smaakversterkers, kunstmatige stoffen.

Planten & Tuinbenodigdheden

woensdag 19 augustus 2009 - 10:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon