menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gele dovenetel

Ga naar meest recente reactie

han

Han

[afbeelding verwijderd niet-https]

ik ben opzoek naar plantjes van de gele dovenetel
heeft iemand die voor mij
vrijdag 17 augustus 2007 - 09:46
han

Han

http://www.de-natuur.be/temp/es_page_sections_img_thumb_6021_.jpg
kreeg het plaatje niet op de site maar als het goed is kun je hier zien welke er bedoeld werdt
vrijdag 17 augustus 2007 - 09:51
Aeval

Aeval

Dag Han,

Ik heb er wel hier thuis staan..
Maar van waar ben je? Ik ben van Gavere (oost-vl).
Mocht het in 't gebuurte zijn, mag je altijd om eentje komen als je wilt.

Groetjes,

Annelies
vrijdag 17 augustus 2007 - 10:49
han

Han

ik woon in noord brabant (nederland)
ik weet niet hoe ver dit van jou vandaan is
we hebben vakantie dus wie weet maak ik gebruik van je aanbod
vrijdag 17 augustus 2007 - 13:05
Aeval

Aeval

Goh, een hele eind toch wel!
Maar mocht je ooit eens een bezoekje brengen aan ons Belgenlandje ben je altijd welkom!

Groetjes,

Annelies
vrijdag 17 augustus 2007 - 15:21
han

Han

Er zijn verschillende dovenetels. Zo heb je de witte (Lamium album ), de paarse (Lamium purpureum) en de gele dovenetel (Lamium galeobdolon). Ze lijken op brandnetel maar prikken niet. Ze zijn zelfs geen familie van de brandnetel maar de gelijkenis is, zeker voor de bloei, zo sterk dat de dovenetels vroeger de naam Urtica mortua (dode brandnetel) kregen. Die naam kom je nu nergens meer tegen. De naam Lamium, zoals de dovenetels nu heten, komt van het Griekse woord Lamos en dat betekent muil. Kijk maar eens naar de paarse, witte of gele bloemen, die lijken op muiltjes. Deze planten vind je onder struikgewas, hagen en langs slootkanten. Met andere woorden langs een koele, vochtige omgeving. Gele dovenetel bloeit in april en mei. Witte dovenetel bloemen kan je van mei tot augustus zelfs tot in de herfst, verzamelen. De planten hebben een bitterzoete geur.

Dovenetels in de huisapotheek
‘De witte dovenetels zijn vooral heilzaam bij vrouwenkwalen’ zegt E.H. Hens in een radiopraatje ‘zo d’ouden zongen’ (1978). Vrouwen die lijden aan witte vloed doen er goed aan 2 tot 3 kopjes thee te drinken van de hele bloeiende plant. Hiervoor overgiet je één theelepel vers kruid met een kop kokend water. Laat 5 minuutjes trekken, zeven en opdrinken met kleine slokjes. De thee is nog doeltreffender als je een mengeling maakt van dovenetel, duizendblad en vrouwenmantel. Deze thee kan je ook als lentekuur gebruiken. Gele dovenetel is goed voor mannenmiseries vertelt de priester. Als je last hebt van slechte urineafscheiding, watermoeilijkheden, branderig gevoel in de urinewegen, verlamming van de blaas bij oudere mensen of een kou op de blaas kan gele dove netel helpen. Maak een aftreksel van deze plant (kruid overgieten met kokend water en 20 minuutjes laten trekken). Zeven en toevoegen aan het water voor je zitbad.

Dovenetels in de keuken
De blaadjes van alle dovenetels zijn eetbaar. Pluk jonge blaadjes en meng ze onder de sla. De bloemen versieren je rode bieten schotel op een sublieme manier. Zeker als je er nog wat fijngesnipperde roomse kervel over strooit. Een komkommerschotel versierd met paarse dovenetel is het einde. Overgiet ze met een kruidenvinaigrette en strooi er een beetje maanzaad (zaadjes van de papaver) over. De bloemen van de dovenetels kan je drogen om er in de winter, eventueel samen met andere kruiden, thee van te maken. Pluk de bloemen en droog ze op een donkere, warme luchtige plek. Dat kan op je zolder of in je kelder waar je verwarmingsketel staat. Leg een proper, oud vliegenraam op twee stoelen en strooi de bloemen daarover. Als ze goed droog zijn kan je ze bewaren in een bruine papieren zak. Ze blijven ongeveer een jaar lang goed.
vrijdag 17 augustus 2007 - 20:49
ines

Ines

Hier heb ik gele dovenetel te veel en moet die om de haverklap verwijderen (woekeren) uitlopers maken nieuwe plantjes en in de kortste keren staat alles vol. De heel lange uitlopers kruipen overal tussen en boven andere planten, de dovenetel is dan moeilijk te verwijderen (uitgraven).
Goede raad als U die aanplant maak een begrenzing en plant ze zeker niet tussen andere vaste planten!
Bij interesse laat maar weten....ze zijn gratis.
zondag 19 augustus 2007 - 23:00
spooky

Spooky

moest je interesse hebben in de bonte netel (coleus), hier heb ik een heel struikje staan en ik denk dat ik 2 plantjes bij heb (ik heb 2 gesnoeide takjes in de grond gestopt en na een kleine maand staan ze er nog dus ik vermoed dat deze in gang zijn geschoten)

groetjes
maandag 14 september 2009 - 13:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon