menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Namibia dag 32 -- 29 november 2010

AlainFSD

AlainFSD

Dag 32 – 29 november 2010
Na een lekker ontbijt rijden we onze woestijnmobiel terug naar het verhuurbedrijf. Nooit eerder was ik zo tevreden over een huurwagen, nooit eerder kon ik een plantenreis beëindigen zonder één lekke band en slechts één keer heb ik dit monster vast gereden in het mulle zand, de eerste week in Richtersveld NP in Zuid-Afrika, en zelfs toen kon ik deze wagen weer loskrijgen. Dit is nog eenmaal onze trouwe vierwieler die het 8500 km met ons volhield zonder één keer te haperen :
A3158
[afbeelding verwijderd niet-https]
Enkele details die het verschil maken tussen een goede en een uitstekende wagen voor het soort reizen die wij doen 
Honderden keren hebben we moeten remmen tijdens deze reis voor plots opduikend wild dat onbesuisd de weg over rent, bovendien hebben geiten en wrattenzwijnen de gewoonte om op het laatste moment hun looprichting te wijzigen. Zorg dus dat je een stevige bullbar op de neus van je wagen hebt :
A3157
[afbeelding verwijderd niet-https]
Ook volgende dingen zijn belangrijke attributen (zie ook foto hieronder) :
1 een grote coolbox, in elk klein dorp in Namibië kun je zakken ijs kopen en dat maakt het verschil tussen een warme of een koele cola en je lunchpakket blijft lekker fris
2 twee reservewielen (eentje in de gesloten achterbak, eentje onder de wagen gemonteerd)
3 een degelijke gereedschapskist waarin onder andere een op de sigarettenaansteker aan te sluiten luchtpomp
4 een waterreservoir, weliswaar geen drinkbaar water, maar met de aangesloten tuinslang steeds weer propere handen na de lunch of bij een toiletstop langs de kant van de weg
5 een schop om de wielen uit te graven bij het eventueel vastraken in modder of zand
Ook heel handig in dit heel dunbevolkte grote land, een dubbele benzinetank (samen 140 liter inhoud) zodat je ten allen tijde onafhankelijk bent van een eventueel gesloten of zonder voorraad zittend benzinestation.
A3155
[afbeelding verwijderd niet-https]
Last, but not least, en jawel, ze hebben het mij ook moeten uitleggen, huur een pick-up (een bakkie in het Afrikaans) met een woestijnkleppie (zie foto).
Als je door dit land van zand en stof rijdt met een gesloten achterbak creëer je een onderdruk in je wagen waardoor zand en stof onvermijdelijk door kieren en spleten je koffer worden ingezogen . een simpele oplossing is het open zetten van je woestijnkleppie. Onze bagage kwam vrijwel altijd in aanvaardbare staat uit de kofferbak.
A3156
[afbeelding verwijderd niet-https]
We verlaten ons hotel en rijden naar ASCO car hire waar we de wagen afgeven. Die wordt binnenin en buitenom gekeurd en goed bevonden. Niet zonder emoties zegt de dame die ons dossier afhandelt dat twee vorige klanten eerder deze week zijn gestorven nadat hun Hilux in de flank werd geramd door een vrachtwagen. Terwijl onze auto op de brug gaat om ook de onderkant te keuren loop ik de talloze gelijke wagens op de parking af. Op het eind, in een stalling en verstopt onder een zeildoek staat het wrak van de wagen waarmee het ongeval gebeurde. Ik til het zeil op en besef dat de inzittenden geen enkele kans hebben gehad zoiets te overleven . . .wat jammer dat niet elk reisverhaal eindigt zoals het onze.
Bij ons huurcontract was ook een gratis transfer van en naar de luchthaven van Windhoek voorzien, zo’n 30 km van de stad vandaan. Even na twaalf rijdt een werknemer van ASCO met ons naar de luchthaven waar we met een vliegtuig van British Airways na slechts twee uur vliegen Johannesburg bereiken. Hier hebben we enkele uren vrijaf om ’s avonds met Egyptair naar Caïro te vliegen waar we in de vroege ochtend zullen aankomen.

Alain
zondag 5 december 2010 - 18:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon