menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Stapelia grandiflora

Ga naar meest recente reactie

derosse

Derosse

Beste,

ik ben op zoek naar stekken van stapelia grandiflora en stapelia gigantea, kan iemand mij hier mee helpen?

Alvast bedankt!
woensdag 7 oktober 2009 - 14:00
Mamamia

Mamamia

Hallo,

Ik heb verschillende planten Stapelia gigantea en grandiflora en je mag daar zeker
stekken van hebben maar ik vrees dat het nu te laat is om ze wortels te laten krijgen. Ik vind het zelfs voor zomerstekken al moeilijk om ze aan de praat te houden in de winterrust.Laat maar weten wat je er over denkt.
Ik heb nog veel andere soorten waarvan ik stekken of zelfs kleine plantjes heb,
vanwaar je interesse voor Asclepiads of Stapelia-achtigen??

Groetjes,Mamamia
Mia
vrijdag 23 oktober 2009 - 13:41
derosse

Derosse

Hallo Mia,

vooreerst bedankt voor uw reactie (ik had de hoop al opgegeven) Ik vrees idd dat ik weer wat aan de late kant ben om ongewortelde stekken op te potten. Zou niet goed aflopen denk ik Ik denk dat ik best wacht tot volgend jaar Mei waarschijnlijk? Het doet mij wel plezier dat ik eventueel via u aan wat stekken kan komen.

Vanwaar de interesse? Wel, mijn grootouders hadden vroeger een paar cactussen en vetplanten staan (zoals de meeste grootouders zeker?) Als kleine jongen was ik altijd onder de indruk van de mooie bloemen van de epi's en van een vetplant die mijn grootmoeder steevast stinkbloemen noemde. (ik ben er uiteindelijk achter gekomen dat dit orbea variegata zal geweest zijn) Ik kreeg dan altijd wel wat stekjes mee naar huis en deed mij best om ze zo goed mogelijk te verzorgen. De jaren (en de stekjes) vlogen voorbij. Na veel oefenen had ik een mooi plantje op de wereld gekregen, grootouders werden oud, vetplantjes en cactussen verdwenen, en uiteindelijk , hoe jammer het ook mag zijn, mijn grootouders ook. Ik heb het plantje nog enkele jaren in mijn bezit gehad, maar begin dit jaar is het ook naar de eeuwige jachtvelden gegaan...

Ik heb het verstand niet gehad om de delen die nog gezond waren proberen te stekken, heb gewoon het hele plantje in de vuilbak gesmeten. Ben niet bij de pakken blijven zitten. Via internet toevallig wat zaden gekocht via Vreekens zaden (waar ik ook groenten bestel) Op het internet dan ook nog wat zitten zoeken kwestie verzorging, zaaien, vermeederen, enz... en zodoende te weten gekomen wat voor prachtige en indrukwekkende bloemen er in dit geslacht te vinden zijn.
Ondertussen heb ik van de 10 zaden die ik in het voorjaar gezaaid heb toch 6 stevige plantjes kunnen opkweken. Nu hopen dat ze de winter doorkomen...

vrijdag 23 oktober 2009 - 14:25
Mamamia

Mamamia

Hallo,

Bedankt voor je antwoord, Ik was er echt van onder de indruk..
als je wil kan je gerust een paar planten van Orbea variegata komen halen,
ze staan nu op zolder maar ik heb er eigenlijk teveel,ik neem ook altijd maar stekken of deel de plantjes en zodoende krijgt een mens er teveel van.
Ik woon in Pulle een deelgemeente van Zandhoven en als het voor jou niet te ver is mag je er gerust een paar komen halen.Misschien heb ik wel een plant van Stap.gigantea en-of grandiflora teveel die je dan ook kunt meenemen.
mijn email = [email protected]
Groetjes,Mia.
vrijdag 23 oktober 2009 - 15:13
derosse

Derosse

Mia,

Dank u voor het aanbod! Het was niet de bedoeling om de sentimentele gast uit te hangen hoor. Ik ben een opgewekt mens hoor Het is gewoon zo dat bepaalde dingen herinneringen oproepen aan het verleden. Dat is bij alles zo hé.
Als ik thuis in mijn serre aan het werk ben dan weet ik dat de appel niet ver van de boom valt: mij opa was altijd in de serre te vinden, mijn vader ook, en ik nu dus ook Familietraditie om groenten te kweken, en te pochen wie de lekkerste tomaat, dikste broccoli enz. heeft!

Ik neem zeker contact met u op!
vrijdag 23 oktober 2009 - 15:41
micraracer

Micraracer

Hoi Derosse bij mij kun je zo een grote variegata halen voor noppes heb hem over staan is echt een hele grote.

Gr Mart.
vrijdag 23 oktober 2009 - 20:43
derosse

Derosse

Mart en Mia, sorry voor de late reactie. Mijn laptop heeft het begeven.

Ikzelf ben van in de buurt van Sint-Truiden, dus wel een eindje van jullie 2. Voorlopig kan ik verder wat betreft de variegata, heb er nog een paar (en nog wat zaden op overschot) Toch bedankt voor het aanbod hoor.

Mia, kunnen we eventueel iets via de post regelen? Natuurlijk tegen vergoeding voor de kosten, en de stekjes. Laat je iets weten of je het ziet zitten?
maandag 26 oktober 2009 - 08:38
Mamamia

Mamamia

Hallo Derosse,

Ik wil wel wat stekken opsturen maar zal ze dan in een doosje moeten steken
zodat de portkosten hoger zullen zijn ( tot 2 kg en binnen de afmetingen is het 5,70euro ) vindt je dat niet veel?,,en in geval je dit goedkeurt moet ik ze dan nu
nog opsturen of wachten tot volgend jaar.
P.S. ik zou de doos wel volledig volsteken en er de namen bijvoegen.
Laat maar iets weten,
Mamamia
maandag 26 oktober 2009 - 09:19
derosse

Derosse

Schitterend dat je me wil helpen Mia,

Die portkosten zijn echt niet te veel hoor. Ik denk dat als ik op en af moet rijden hetzelfde geld kwijt ben aan brandstof hé. Ik denk wel dat we idd beter wachten tot volgend jaar. Dan is de kans op beworteling toch groter, wat denk jij?
maandag 26 oktober 2009 - 09:37
Mamamia

Mamamia

hallo,

Herinner mij er volgend jaar nog maar eens aan dat ik je stekken moet opsturen,
en welke je graag zou hebben, ik heb een kleine 300 planten waaronder ook een groot aantal stekken.Ik hoor nog wel van je voor het zover is.

Groetjes,
Mamamia
maandag 26 oktober 2009 - 16:26
derosse

Derosse

Dank je Mia, ik zal in het voorjaar terug van mij laten horen. Tot ergens op het forum
dinsdag 27 oktober 2009 - 07:53
Muzy

Muzy

Hoi zou ik ook een stukle mogen als je het nog hebt
woensdag 14 juli 2021 - 14:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon