menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is deze Euphorbia nog te redden?

Ga naar meest recente reactie

JBrok

JBrok

Hallo,
Na wat speurwerk op internet heb ik inmiddels begrepen dat mijn plant niet direct een cactus is maar een Euphorbia.. maar dat is dan ook wel het enige dat ik weet. Ik vond het gewoon een leuke plant! In de winkel om verzorgingsadvies gevraagd en ik geef 1x per 3 weken water (omdat hij naast een radiator staat). Maar helaas, z’n “takken” hangen terwijl deze eerst zo mooi naar boven gericht waren. En er kruipt een witte waas vanuit de grond omhoog op de stam (deze is ook zacht). Is hij nog te redden? Alle advies is welkom...!!

C&S ziekten en plagen

vrijdag 12 februari 2021 - 18:48
Dany

Dany

Volgens mij niet meer te redden maar je kan proberen een stek te nemen van de middelste van ongeveer 20 - 30 cm, stekken doe je als volgt
Stappenplan Euphorbia stekken
Ontsmet het mes met pure alcohol of ontsmettingsmiddel om geen onnodige bacteriën te verspreiden.
Doe de tuin- of schoonmaakhandschoenen aan.
Pak de gewenste scheut met één hand vast en snijd de scheut van minstens 10 centimeter schuin af.
Laat de stek 2 weken drogen op een schaduwrijke plek. Vermijd ten alle tijden direct zonlicht. Een vensterbank op het oosten, westen of noorden is perfect. Als je een raam hebt op het zuiden kun je de stek het beste 2 meter van het raam neerleggen.
Steek de stek in een bloempot met verse potgrond.
Geef de stek bij het verpotten nog geen water.
Na ongeveer één maand heeft de stek wortels en kun je de stek water geven.

denk er aan de witte melk die er uit komt is giftig
Je kan ook kijken op youtube hoe ze stekken nemen van Euphorbia trigona of zoeken op google naar stekken Euphorbia trigona
Veel succes
vrijdag 12 februari 2021 - 19:57
JBrok

JBrok

Hey Dany! Dank voor je reactie!
Ik ga stekken proberen, nooit eerder gedaan maar net inderdaad een youtube filmpje gekeken en weet wat te doen. Of het me ook gaat lukken, weten we over een maand of twee haha.

Nogmaals dank!
vrijdag 12 februari 2021 - 21:06
Dany

Dany

Hoe droger de wond is hoe beter en zeker geen water geven bij het in de grond steken en maken dat je potgrond ook niet nat is.
veel succes
vrijdag 12 februari 2021 - 22:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon