menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Laurier

trjoris@gmail.com

[email protected]

In mijn laurierhaag gaan alle jonge scheuten onmiddellijk naar boven toe krollen. Daarna ontstaat er aan de achterkant van het blad en witte stof. Daarna kleurt het bod bruin en sterft het af. Heb al middelen gebruikt tegen valse meeldauw, schimmels maar niets lijkt te werken. De haag staat zeer dun geschoren waardoor die dit heel jaar er triestig bijstaat. Wie kan mij hiermee helpen?

Struiken & Bomen

zondag 16 augustus 2020 - 17:01
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Dat heeft mijn laurier de laatste jaren ook. Ik heb nu later gesnoeid en het ziet nog redelijk. Ik heb eens met een kwaaie kop de haag met een harde straal gesproeid. Omdat de boel weer ging krullen. Het blad viel later af en ik kneep een oogje toe. Wel het blad in de groencontainer gedaan. Wacht af of er nog een goede oplossing komt zonder gif.
zondag 16 augustus 2020 - 20:48
Tuinprins

Tuinprins

Als je water geeft dan aan de voet van de plant en de bladeren niet nat maken. Door ook het blad te maken zorg je voor de verspreiding van de schimmelsporen. Verder 's morgens water geven zodat het blad snel opdroogt en niet 's avonds.

De aangetaste delen het beste weg snoeien. Volgend jaar de plant bemesten met een meststof met een hoog kaliumgehalte. Dit zorgt voor 'hardere' bladeren. Aantasting zit vooral op de nieuwe zachte groei. Als je een laurierkers zeer hard snoeit dan is de kans tamelijk groot dat de nieuwe groei last krijgt van deze vorm van meeldauw. Zoals Joukje hierboven al aangaf, geeft wat later snoeien in het jaar minder kans op het toeslaan van deze aantasting (is echter dan ook nog steeds aanwezig).

Gegroet, de tuinprins
maandag 17 augustus 2020 - 06:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon