menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Onkruid?!

Ga naar meest recente reactie

Larson123

Larson123

Hallo,

Ik heb in de voortuin een terugkerend iets.
In de bijlage wat fotos.
Wat is dit en hoe kan ik dit het beste bestrijden?
zondag 2 augustus 2020 - 11:10
Larson123
zondag 2 augustus 2020 - 11:11
Larson123
zondag 2 augustus 2020 - 11:22
Henk-Willem

Henk-Willem

Lijkt mij heermoes (paardenstaart). Heb er zelf geen ervaring mee maar begrijp dat hier vrij lastig van af te komen is, steeds volledig met wortel en al verwijderen!
zondag 2 augustus 2020 - 11:28
Tuinprins

Tuinprins

Heermoes kan zeer diep wortelen en is daarom lastig te verwijderen. Als je het wilt uit trekken breekt het wel ergens af en het grootste deel van het wortelgestel blijft in de grond zitten. Dat is sowieso het geval als het tussen stenen etc. groeit. De wortels lopen weer uit en daar is de plant weer!

De laatste tijd zijn er tal van biologische middelen op de markt gekomen om heermoes te bestrijden. Dit komt vooral doordat de zware chemische middelen die vroeger werden ingezet tegen heermoes nu niet meer gebruikt mogen worden. Meestal gaat het bij die biologische middelen om een soort van meststoffen die veel mineralen bevatten omdat de aanwezigheid van heermoes zou duiden op een grond die arm is aan mineralen. Door veel mineralen aan de bodem toe te voegen zou de heermoes verdwijnen. Dat is de theorie. Of het in de praktijk ook echt werkt? Ik sta open voor positieve verrassingen. Een ding is in ieder geval al wel duidelijk: het zal nimmer op de korte termijn werken. Het verrijken van de bodem met mineralen is een relatief langzaam proces en dat neemt zeker enkele jaren in beslag, zo niet vele jaren.

Zijn er hier al mensen die positieve ervaringen hebben met de toevoeging van mineralen aan de bodem met als doel heermoes te bestrijden? Ook houd ik mij aanbevolen voor weblinks over degelijk wetenschappelijk onderzoek over het bestrijden van heermoes met mineralen of andere meststoffen.


Gegroet, de tuinprins



zondag 2 augustus 2020 - 12:17
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Equisetum arvense (heermoes) groeit dikwijls op voedselarme plaatsen. De plant wortelt diep en geraakt daardoor aan mineralen waar andere planten niet bij kunnen.

De idee om de plant te bestrijden door extra voedingsstoffen aan de bodem toe te voegen begrijp ik ook niet. Misschien helpt dat andere planten die je op voedselarme plaatsen wil laten groeien, maar m.i. helpt dat Equisetum arvense dan net zo goed.

In onze vorige tuin kwam Equisetum arvense op een onbepaald moment ook aanwaaien in een hoekje aan het tuinhuis, nadat we daar de dalstenen hadden vervangen door een laag boomschors. Onervaren en maar zoveel tijd om ook nog te tuinieren, duurde het even voor we begrepen wat daar aan de hand was.
Uiteindelijk hielden we die plant in toom door die wekelijks te wieden. Die idee was dat als een plant elke keer opnieuw uit wortelopslag moet opschieten, hij uiteindelijk het voedsel uit zijn wortsels zou uitputten en daardoor het loodje zou leggen.
Als je die strategie wil volgen, heel zeker ook zorgen dat je in het voorjaar de vruchtbare spruiten herkent en ook die zo snel mogelijk en herhaaldelijk verwijdert.
De spruiten lijken wat op beige asperges.
maandag 3 augustus 2020 - 01:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon