menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wolluis Stapelia e.a.

De monte Aragon

De monte Aragon

Hallo forummers. Een hele tijd geleden heb ik bij jullie geleerd over cristaatgroei i.v.m. een Euphorbia; kennis die ik met mijn destijds 90-jarige vader heb kunnen delen en die ons bijzonder fascineerde.
Nu even over wolluis. Ik heb ze in mijn Stapelia die me nogal dierbaar is en ik wil ze kwijt. Daarom een paar concrete vragen:
1. Het verbaast mij hoe groot ze kunnen worden. Ik stip ze aan met spiritus. Gaan ze daar dood van, of krijgen ze alleen een hoestbui en gaan ze daarna vrolijk door met eten?
2. Dat geldt ook voor de nestjes waarin meestal 1 (moeder?) luis met eitjes of heel kleine luisjes woont. Heel schattig en ik vind het afschuwelijk ze te moeten “verdelgen”; ook dit zijn immers levende wezens...
3. Ik zie hier alcohol langskomen. Werkt dat beter dan spiritus?
4. Opzoeken en aanstippen is monnikenwerk. Kan ik ook de plant met spiritus besproeien (vooropgesteld dat het antwoord op 1 en 2 “ja” is)?
5. Ik heb ook deltamethrin (Bayer Decis) in huis. Het is zeer giftig en heeft niet mijn voorkeur, maar heeft iemand er ervaring mee?
6. Ik heb de oude Euphorbia geërfd en gestekt. Hij staat tussen de aangetaste planten en lijkt geen last te hebben. Lusten wolluizen geen euphorbia?

Zo, dat was nogal wat. Heb je antwoord op één van mijn vragen, of op allemaal, of heb je een wedervraag? Ik ben benieuwd!
zaterdag 27 juli 2019 - 00:13
Dany

Dany

Een nieuw middel tegen wolluis en spint is Raptol.
Stapelia's en aanverwanten trekken gemakkelijk wolluizen aan.
zaterdag 27 juli 2019 - 12:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon