menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortelluis plaag vetplantencollectie.

Ga naar meest recente reactie

Rob Kleine Staarman

Rob Kleine Staarman

Ondanks dat ik afgelopen najaar intensief heb moeten gieten tegen wortelluis met Admire op mijn collectie vetplanten, 500 stuks, zie ik dat er weer nieuwe planten zijn aangetast. Vele heb ik reeds moeten weggooien hierdoor. Denk dat de wortelluizen resistent zijn geworden tegen dit middel.
Ook zie ik weer eitjes onder in de pot. Een groot deel is naar mijns inziens nog steeds aangetast, wordt hier radeloos van.
Weet iemand een goed middel om mijn collectie te behandelen ?
zaterdag 14 februari 2015 - 19:39
jdcoster

Jdcoster

Ooit eens horen vertellen van een cactusliefhebber: De potten even dompelen in water van 50°C.
De planten zouden dat verdragen, de luizen niet. Zelf heb ik het ook nog nooit geprobeerd.
Misschien eens testen met enkele (toch verloren) planten.
zaterdag 14 februari 2015 - 19:55
Rob Kleine Staarman

Rob Kleine Staarman

Zal ik in elk geval eens proberen bij een aantal verloren exemplaren, nadeel is dat je niet kunt zien of de wortelluizen dood zijn.
zaterdag 14 februari 2015 - 20:36
Marei

Marei

Dag Rob,
Misschien is het een idee om eens ER II te proberen! Dat is een plakmiddel.
Door je planten in een oplossing hiervan te dompelen kunnen de luizen niet meer bewegen of ademhalen. Het is te koop bij 'Brinkman, Voorop in Tuinbouw'.

Groetjes, Marei.
zaterdag 14 februari 2015 - 20:45
Paronoto

Paronoto

Eigenlijk zit je in een verkeerde rubriek hé ......0016:
Wortel- en andere luizen......Ik keek efkes in de rubriek "ZOEKEN" en vond daar direct een resem "klachten + remedies + ander opmerkingen" omtrent die veelpoters....Men zou het eens moeten samenbundelen ...'t zal veel bladzijden bedragen .....wie begint er aan? Hoeveel geld zou men daaraan al "verspild" hebben om "ze" kwijt te raken......en toch...ze blijven komen hé...Sterk "ras"....Het geld dat daaraan al is uitgegeven en "verdiend" ....kun je gerust een villa mee bouwen....

e.a.

Ooit bezocht ik met onze club eens een maxicactuskwekerij.....daar vielen we bijna achterover van de "stank" van een pas gespoten "product" tegen wol-en andere luizen....Ben al bijna 70 jaar met planten bezig en doorheen de jaren heb ik vele producten weten aanprijzen ....en "ZE" zijn er nog altijd....Uiteindelijk zijn ZE zo goed als resistent geworden tegen om het even welk vergift....Als je "nieuwe" planten aanschaft controleer ze direct en daarna nog want .....enz enz Voor ons tijdschrift schreef ik ooit een 4 blz lange bijdrage hierover :

Maar wolluizen "kunnen niet lezen"

Is Dit beter?

C&S ziekten en plagen

zaterdag 14 februari 2015 - 22:09
Rob Kleine Staarman

Rob Kleine Staarman

Bedankt voor de nuttige tips.
Ik heb inmiddels de ergst aangetaste exemplaren naar de gft bak verwezen,
deze waren zo goed als dood. Dit betreft Delosperma congestum en white nugget,
welke erg vatbaar zijn voor wortelluis. Gelukkig heb ik nog gezonde exemplaren.
Ik ga eens kijken in de andere rubriek voor informatie. Denk alleen dat ik op zoek moet naar een gif, heb weinig vertrouwen in biologische producten of huis middeltjes. Aangezien het een grote collectie betreft zou het bijna niet te doen zijn om alle planten te ontdaan van aarde te behandelen en weer in te poten.
Misschien vind ik een middel om preventief te gebruiken aangezien dit probleem zich elk jaar voordoet.
Helaas kan ik het bijgevoegde artikel niet lezen, is onscherp.
zondag 15 februari 2015 - 14:27
Paronoto

Paronoto

Ik heb de originele versie terug gevonden in het oude tijdschrift....met een vergrootglas kun j'het perfekt lezen.

C&S ziekten en plagen

zondag 15 februari 2015 - 17:41
Driez

Driez

Een kleine lieveheesbeestjeskwekerij beginnen?
http://biogroei-shop.be/index.php?id_product=17&controller=product
Hoe goed dat werkt tegen wortelluis weet ik niet, maar lieveheersbeestjes zijn agressieve kleine buggers, ik zou er niet van verschieten mochten ze ondergronds gaan
En als ze goed teruggedrongen zijn nog eens gif proberen?
maandag 16 februari 2015 - 09:07
Paronoto

Paronoto

Desnoods kan je altijd beroep doen op de "pompiers"...DAT zijn echte spuiters...
maandag 16 februari 2015 - 09:58
Wiebe

Wiebe

Wortelluis heeft volgens mij ook veel te maken met het substraat waarin je kweekt! Planten gekweekt in 'gewone' potgrond hebben volgens mij veel eerder last van wortelluis dan planten gekweekt in een mengsel waarin veel meer inerte materialen zoals grof zand, gebakken kleikorrel, etc. zijn toegevoegd.

Lieveheersbeestjes klinkt leuk maar hebben natuurlijk geen enkele zin bij wortelluis! Ik giet één keer per jaar (in het groeiseizoen, bij voorkeur juni) mijn hele collectie (een paar duizend planten waaronder honderden vetplanten) met Admire en heb geen last van wortelluis.
maandag 16 februari 2015 - 18:54
Paronoto

Paronoto

J'admire vos remarques....is het frans voor "ik "hou" van uw opmerkingen. Wiebe we weten hoeveel kilo's lektuur ooit al gepubiceerd werden en we zijn nog altijd bezig.....Natuurlijk, is er lektuur nodig om ons "wegwijs" te maken omtrent dit al teveel besproken en bediskuteerd onderwerp maar vergeten we intussen niet dat de "commerce" er miljoenen aan verdient....en aan boeken en aan producten . Worden er in de verenigingen al eens demonstraties of "praktijklessen" gegeven en hoeveel belangstelling is er en wordt er verder over gepraaat over ieders ervaringen.?....Amen....Vergeet bij de "opkuis" vooral de tabletten, schotels, schalen, ondertassen etc , etc niet ....daar zit soms meer dan je zou denken....Ik was amper 12 toen ik al met planten begon en binnenkort ben ik 82 en 'k weet nog altijd niet ALLES.....
Ik moet wel op tijd "mijn pillen" nemen zegt mijn dokter.....
maandag 16 februari 2015 - 22:26
Rob Kleine Staarman

Rob Kleine Staarman

Bedankt voor de nuttige tips, ga eens grondig aan de schoonmaak.
Voor nieuwe planten zal ik mijn grondmengsel aanpassen, maar uit ervaring weet ik dat ze zelf op bimskies voorkomen. Heb wel vertrouwen dat ik hier een oplossing voor gevonden heb.
dinsdag 17 februari 2015 - 19:22
snah

Snah

Als je chemisch wil bestrijden probeer dan aan movento te komen http://www.bayercropscience.nl/BAYER/CropScience/BCS_NL.nsf/id/MoventoHorti_NL?open&ccm=200025
Ter info deze link.
Aangieten en weg zijn de wortel/wol luizen
zondag 22 februari 2015 - 15:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon