menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afgesneden cactus

Ga naar meest recente reactie

Maari

Maari

Hoi

Ik had een geënte cactus, een Hylocereus (denk ik) met zo'n rode bol op, maar het rode stuk begon helemaal geel en zwart te worden. Ik heb er nu dus een stuk afgesneden vanboven. Volgens mij is het groene deel nog gezond, maar moet ik er nu iets speciaals mee doen? Op een donkere plek zetten ofzo?

Ik heb onderaan bij 'extra foto' een foto gezet van de afgesneden Hylocereus, ik hoop dat het zichtbaar is
vrijdag 19 oktober 2012 - 10:51
Paronoto

Paronoto

Niet dus....
vrijdag 19 oktober 2012 - 11:16
Pieter

Pieter

Hoi,
Deze Hylocereus zal zeker goed verdergroeien. Deze mag een ruime pot hebben, mag zeer licht staan en tijdens de groei behoorlijk veel water krijgen, naar cactusnormen dan. Tijdens de winter wel aan de warme kant houden.
Als alles goed gaat heb je na enkele jaren toch een paar meter Hylocereus.
Mvg,
Pieter
vrijdag 19 oktober 2012 - 12:29
Maari

Maari

Goed om te horen
Is kamertemperatuur goed dan, of is dat nog te warm? Anders laat ik hem gewoon staan waar hij staat.

*edit: ik heb gevonden hoe ik een foto moet plaatsen

Iemand een idee wat het bovenste stuk had en of de andere het ook nog kan krijgen?

C&S ziekten en plagen

vrijdag 19 oktober 2012 - 15:07
Maari

Maari

Ok blijkbaar niet...
Hieronder nog eens een verkleinde versie dan. Laatste poging

C&S ziekten en plagen

vrijdag 19 oktober 2012 - 15:09
Pieter

Pieter

Nu is jouw foto zichtbaar.
Kamertemperatuur is prima hoor.
Die rode bol is een andere cactussoort die erop geënt was. Waarschijnlijk een cultivar van Gymnocalycium mihanovichii. Aangezien het een andere soort was, zal die dus niet vanzelf terugkomen.
vrijdag 19 oktober 2012 - 15:11
Maari

Maari

Ok, dank je wel

Er staat een foto van de kapotte bij het eerste bericht nu, ik heb wel gelezen dat die gekleurde slecht tegen de kou kunnen, misschien gaat hij daarom kapot.
vrijdag 19 oktober 2012 - 15:15
Pieter

Pieter

Hoe koud heeft hij misschien wel gestaan? Het is wel de Hylocereus onderstam die kougevoelig is, iets meer dan de Gymnocalycium.
vrijdag 19 oktober 2012 - 20:27
Maari

Maari

Hij stond gewoon naast mij bureau. De verwarming is wel een tijdje kapot geweest, dus het is wel wat kouder geweest, maar volgens mij wel altijd nog boven de 15°C.
zaterdag 20 oktober 2012 - 14:19
clubbrugge

Clubbrugge

Die temperatuur is zeker voldoende.
Naar mijn mening heeft de gymno ( rode bol) het laten afweten, door en of vochtigheid, en of schimmelinfectie.
Uit te leiden van de zwarte koppen.
Ik zou de zwarte gedeeltes verwijderen.
Nicolas
donderdag 3 januari 2013 - 07:27
Maari

Maari

Ja ik heb de rode bol afgesneden (zie foto 2), maar enkele dagen later begon de hylocereus ook kapot te gaan bovenaan. Ik heb al wel eens cactussen gehad die rot hadden, maar dat begon toen vanuit de wortels, nu was het van aan de top.
dinsdag 8 januari 2013 - 19:56
clubbrugge

Clubbrugge

Vochtigheid en het donkere winterweer zullen er zeker iets mee te maken hebben.
Hylo is zowiezo al een delicate onderstam in onze contreien, zo weinig mogelijk houden hier.
woensdag 9 januari 2013 - 06:52
Maari

Maari

Ja, hij is ook dood nu...

Ik heb een nieuwe op dezelfde plaats (andere soort) en die lijkt het wel goed te doen Ik heb hem ook nog wel geen water gegeven ivm winter, misschien had ik bij de vorige gewoon te veel gegoten.
woensdag 9 januari 2013 - 12:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon