menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Roofmijten sluipwespen roofkevers...

Ga naar meest recente reactie

Minto

Minto

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met het inzetten van roofmijten, sluipwespen en/of roofkevers tegen plagen als spint, wolluis of dopluis bij cactussen of andere succulenten?
Als ik soms lees hoe gevaarlijk de gifstoffen zijn, zou het toch geweldig zijn als we gebruik konden maken van dit soort insecten?
woensdag 2 februari 2011 - 02:51
Pieter

Pieter

Met deze soort ongediertebestrijding heb je twee types bestrijding:
1) je aanvaarddt een zekere lage schadedrempel en de populatie bestrijders houdt de populatie plaaginsecten in toom. Het nadeel is natuurlijk dat je in het geval van cactussen moeilijk een minimale schade kan aanvaarden, het is niet zoals bv een paprikaplant waar het niet zo erg is als de bladeren wat aangevreten zijn.
2) je gebruikt grote hoeveelheden bestrijders die op korte tijd alle plaagdiertjes afdoden. Maar eens die allemaal dood zijn zullen je (dure) rovers ook één voo één afsterven of alders op zoek gaan naar eten.
Er bestaan ook schimmels ter bestrijding van bepaalde insecten. Ik denk dat dat voor een collectie sierplanten misschien beter haalbaar is. Of anders: zeep werkt ook perfect, zelfs tegen spint. Er bestaan zelfs 'insecticide zepen' met de ideale samenstelling en zonder parfums en zo toegevoegd. Deze zepen wél eerst testen op enkele planten, in principe heb je geen schade aan planten, maar het kan wel eens voorkomen, elk merk is een andere samenstelling.
Voor deze zeep: (sorry voor de reclame, maar anders zegt men dat dat niet bestaat in nederland) http://www.koppert.nl/plagen/wolluis/producten-tegen-wolluis/detail/savona/
woensdag 2 februari 2011 - 08:44
Pieter

Pieter

Willy, zoals ik al zei, dat product savona ken ik ook niet persoonlijk, ik heb gewoon eens snel gezocht wat er zoal beschikbaar is Ik heb wél ervaring met een Spaans merk van die met kalium verzeepte vetzuren en dat werkt goed en laat geen schade na, ook niet op zgn blauwe cactussen.
Een hoge pH is niet noodzakelijk schadelijk hoor. Ooit al eens gekeken naar de pH van sommige huminezuren voor bladbehandeling? pH 12 tot 14 is geen uitzondering!!! Soit off topic
Die koolzaadolie en neemmolie en zo heb ik ook geen ervaring mee op cactussen, maar waar de grote oliefobie volgens mij van komt is van de zgn winterolie. Dat zijn emulsies van minerale oliën (soort aardolie dus) die wél behoorlijke schade aanricht. Op cactusvijgplantages wordt dat daarom enkel gebruikt op de onderste, verhoute delen.
woensdag 2 februari 2011 - 14:13
Wiebe

Wiebe

voor hetzelfde vooroordeel ben ik ook geen fan van "Spruzit" ea .. koolzaad/raapzaadolie emulsies op succulenten Ik gebruik Spruzit o.a. tegen spint en heb nog nooit nadelige effecten op de planten gezien.

Over biologische bestrijding. Ik heb nog nooit een verzameling met zoveel wolluis gezien als een verzameling waar men alleen nog biologische bestrijding toepaste! Is al wel 15 jaar geleden dus misschien is het beter geworden maar toch,..

Wiebe
woensdag 2 februari 2011 - 17:50
Paronoto

Paronoto

Google staat er vol van annonces

Roofmijt tegen spint 500 stuks
Art.Nr.
5221
Prijs :
€ 21,00 per 500 stuk
( inclusief 19% BTW )
woensdag 2 februari 2011 - 20:18
Minto

Minto

Hartelijk dank voor alle antwoorden en reacties.
Ik begrijp dat het niet zo eenvoudig zou zijn om op biologische bestrijding met roofinsecten over te stappen. Om de roofdiertjes in leven te houden, zul je inderdaad een bepaalde hoeveelheid spint en/of wolluis moeten accepteren. Misschien bij een uitbraak van een luizenplaag eens de moeite waard om gericht een roofinsect in te zetten, maar ik zie het er nog niet van komen dat ik helemaal zonder gifstoffen kan. Dat is jammer, ik vind het erg vervelend om met gif bezig te zijn.
donderdag 3 februari 2011 - 08:34
Pieter

Pieter

Maar probeer eens met die insecticide zepen. Echt giftig is dat niet hoor, dat is gewoon vloeibare zeep. De moeite waard om er eens mee te testen.
donderdag 3 februari 2011 - 09:03
Minto

Minto

Pieter, ik zal die Savona zeep toch ook eens voorzichtig proberen.
Ik zie trouwens dat het uitsluitend curatief werkt en dat het niet bedoeld is om preventief te gebruiken (maar dat geldt voor roofinsecten eveneens, goed beschouwd.)
De laatste keer dat ik wolluis zag, heb ik de luizenshampoo (voor mensen) gebruikt en ik moet zeggen dat het bij deze - niet al te ernstige - aantasting afgelopen najaar, erg goed hielp. Dat was trouwens omdat ik de tip van luizenshampoo hier op het forum eerder gelezen heb; hartelijk dank hiervoor, Parodias!

Wil je zoveel mogelijk biologisch werken, dan is het een kwestie van héél erg goed in de gaten houden en er zo snel mogelijk bij zijn. (Ik heb ooit eens een ware explosie van wolluis gehad. Gelukkig alweer lange tijd geleden; ik maak dat liever niet nog eens mee. Erg vrolijk ben ik toen niet geweest.)

Ik ga de biologische methodes goed in de gaten houden. Ik twijfel nog of ik al dan niet admire ter preventie blijf gebruiken.
Ik wil u in elk geval hartelijk danken voor de reacties op mijn vraag.
vrijdag 4 februari 2011 - 16:00
Minto

Minto

Inderdaad, Parodias, dat ben ik helemaal met je eens. Mensen denken vaak dat als het natuurlijk is, dat het geen kwaad kan. (Er zijn zoveel voorbeelden van giftige planten of andere natuurlijke producten die bijzonder slecht/giftig zijn voor de mens.)
Ik schreef het misschien niet goed, maar ook ik gebruikte hier het woord biologisch, zoals het - inderdaad dikwijls foutief - gebruikt wordt.
Mijn bedoeling is zo min mogelijk schadelijke stoffen te gebruiken. Net zoals ik in mijn dagelijkse leven ook voor producten kies die geproduceerd worden met inachtneming van het respect voor de natuur.
Ik hoop in elk geval dat, wanneer ik in de winkel kies voor biologische (of beter nog: biologisch-dynamische) producten, dat ik er dan van uit kan gaan dat er bij de productie ervan zo min mogelijk schadelijke stoffen gebruikt worden en dat er verder op een meer verantwoorde wijze met de natuur omgegaan wordt.

Verder is het zo, dat als ik de keuze heb tussen chemische bestrijdingsmiddelen of biologische gifstoffen, dat ik dan eerder geneigd ben voor het laatste te kiezen. Biologische gifstoffen lijken mij - op termijn - gemakkelijker afbreekbaar dan sommige chemische bestrijdingsmiddelen, zou het niet?
vrijdag 4 februari 2011 - 18:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon