menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Spint

Ga naar meest recente reactie

sjeek

Sjeek

Ook in de rust periode moet je allerd blijven op wat ongedierte betreft.
Van morgen zag ik in de kas dat een Mamm theresae er niet zo goed uitzag en met een vergrootglas was duidelijk te zien dat deze vol zit met SPINT en ook sommige planten die in de buurt van deze mamm staan zitten met het zelfde probleem.
Zou ik nu kunnen spuiten met Spruzit of Masai van Bayer nadat ik de temperatuur tijdelijk verhoogt ?
zaterdag 6 november 2010 - 12:12
Wiebe

Wiebe

Ik zou als ik nu een dergelijke aantasting zie, inderdaad nu maatregelen treffen door te spuiten met een contact-middel. Of je de temperatuur moet verhogen weet ik niet maar het plaatsen van een ventilator zou denk ik geen kwaad kunnen.

Wiebe
zaterdag 6 november 2010 - 13:56
sjeek

Sjeek

Normaal staat de deur in deze periode open maar omdat er behoorlijk veel water is gevallen dacht ik dat het beter is om de kas dicht te houden dus even geen frisse lucht maar dit is natuurlijk weer ideaal voor Spint dus open die kas en de ventilator op aan zetten bedankt Wiebe dat gaan we doen,anders zitten we volgend jaar met een explosie van die mormels
zaterdag 6 november 2010 - 14:14
snah

Snah

Hallo Sjaak,
Spint is in deze tijd best lastig te bestrijden omdat je nu te maken hebt met de zogenaamde winterspint.
Die zuigen niet meer actief aan de planten en gaan in een soort winterrust,zeker als er dikke rode exemplaren lopen moet je ze goed raken
Hans
zaterdag 6 november 2010 - 15:42
snah

Snah

Willy,
Ik bedoel dus echte volwassen spint de oudere exemplaren zijn roodachtig http://www.orchidee-rotterdam.nl/teeltproblemen/bestrijding/bestrijding_spinmijt.html
zoals op deze foto.
Als je ze door een loep bekijkt zie je ze tussen de andere spint lopen.
Uit ervaring weet ik dat ze in deze tijd moeilijk te pakken zijn.Een geluk die ervaring komt niet uit mijn eigen kas
zaterdag 6 november 2010 - 17:32
sjeek

Sjeek

wat hier rond loopt is echt spint ,kleine spinnetjes die enkel met een vergrootglas te zien zijn zich langzaam verplaatsen door de lage temperatuur en waar ze op zitten zijn juist die planten die er bekent om zijn die staan bij hun op het menu,zo als mammillaria theresea , saboa en echinocereus soorten.
zaterdag 6 november 2010 - 17:37
snah

Snah

Sjaak
Ik zou ze gewoon flink spuiten met masai als je dat hebt staan.Temperatuur verhogen kan maar misschien schijnt morgen de zon en dan ramen dicht en je masker op.
succes Hans
zaterdag 6 november 2010 - 18:03
Pieter

Pieter

Het is een verkeerde opvatting dat spint enkel in de warmste maanden voorkomt. De 'echte spintmijt', Tetranychus urticae, komt inderdaad vooral 's zomers voor en heeft inderdaad een 'winterspint' verschijning. Echter ik vermoed dat jij een aantasting hebt van Brevipalpus. Dat is een kleine spintsoort die bij iets frisser en vochtiger weer actief is. Direct behandelen met een goed acaricide en een ventilator zou ik er niet opzetten, dat kan er alleen maar voor zorgen dat je de kleine mijtjes in de serre in het rond zal gaan blazen, waarna ze op alle planten zullen gaan neerstrijken.
zaterdag 6 november 2010 - 18:47
Pieter

Pieter

Ik zoek trouwens nog steeds een goeie foto van een Tetranychus urticae aantasting op cactussen, bij voorkeur met de typische webben.
zaterdag 6 november 2010 - 18:52
snah

Snah

Willy
De Nederlandse spint is gelukkig niet groter.
De foto`s die jij laat zien komen overeen met wat ik tegenkom alleen die foto op de orchideeën site is lekker duidelijk om te laten zien wat ik bedoelde.
hans
zaterdag 6 november 2010 - 19:18
Pieter

Pieter

Die foto's van Willy is Brevipalpus, ook vermeld op die orchideeënsite.
zaterdag 6 november 2010 - 19:24
snah

Snah

Ik dacht dat het in vergroting zat van de foto brevipalpus was mij niet bekend.
Ik heb ook het idee dat deze inderdaad kleiner is dan de gewone kas spint.
Weer wat geleerd.
zaterdag 6 november 2010 - 19:40
sjeek

Sjeek

Ik heb nog een foto gemaakt om de indruk tegeven hoe groot die mormels zijn

C&S ziekten en plagen

zondag 7 november 2010 - 14:45
Pieter

Pieter

Willy, de BCSS forums zijn hier te vinden: http://www.bcss.org.uk/foruma/
Als je daar eens zoekt op Brevipalpus of false spider mite zal je wel wat vinden.
Sjeek, ze zijn zo klein dat ik niets zie op je foto
zondag 7 november 2010 - 14:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon