menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aard rupsen

Ga naar meest recente reactie

sjeek

Sjeek

Tot mijn grote schrik zie ik dat er verschillende planten van Echiveria bijna het loodje leggen
Bij het uit de grond halen zie ik dat de wortels weg gevreten zijn uit de stam zit de boosdoener namelijk een klein soort rups
Bij het aanzien van andere planten bleek dat ook hier alle wortels weg zijn gevreten enkel het rozet staat nog overeind , zijn deze nog te redden en is er iets tegen deze rupsen iets te doen ?

C&S ziekten en plagen

zaterdag 30 oktober 2010 - 15:53
sjeek
zaterdag 30 oktober 2010 - 15:53
snah

Snah

Hallo Sjaak,
Ik heb het idee dat het emelten zijn,larven van de langpootmug het beste is denk ik om de planten te controleren en de larven te vernietigen.
Een chemische bestrijding heb ik zo niet in gedachten omdat je dan of een systemisch werkend middel moet hebben of alles zo nat aangieten dat het schadelijk is voor je planten.
Maar misschien zijn er andere ideeën, wel zonde van je planten zeg!
Hans
zaterdag 30 oktober 2010 - 18:11
sjeek

Sjeek

Ik heb lang geleden in een blad van suculenta hiervan een artiekel gelezen maar kan het niet meer terug vinden .
Ze zitten enkel op en in de stam of wortel van echiveria planten .
zaterdag 30 oktober 2010 - 18:24
snah

Snah

Sjaak,
Ik heb nog even zitten zoeken op internet en het lijkt me dat larven zijn van de taxuskever
http://www.tuinhulp.com/2010/04/23/taxuskever-wel-of-niet-bestrijden/
Bestrijden is moeilijk maar de kevers wegvangen is al een goed begin.(komen s`avonds te voorschijn)
Ook is mogelijk om bij het op(ver)potten een chemisch middel mee te mengen met een lange werking zoals Suscon
Ik weet niet of dat verkrijgbaar is in de particuliere verkoop ,ook aangieten met admire lijkt mij mogelijk.Dat werkt in elk geval systemisch zodat de larven dood gaan als ze aan de wortels knagen.
Succes Hans
Ja birdwatcher lapsnuitkever kan ook maar dan blijft de rest van mijn verhaal hetzelfde toch?of pak je die anders aan ?
zaterdag 30 oktober 2010 - 19:06
Rita1960

Rita1960

'k heb ze ook in de fuchsia planten zitten...

mijn remedie.. voordat de fuchsia's n de kist komen... zoveel mogelijk aarde verwijderen. daarna de wortels schoonspuiten met water en dan met schone wortels in de kist.. of opnieuw oppotten voor de S&C

groet'n

Rita
zaterdag 30 oktober 2010 - 19:50
sjeek

Sjeek

Dit zijn ze inderdaad larven van deze kever ik zal de hele boel maar direkt verpotten en de aarde verwijderen hopelijk dat ik ze op deze manier kwijt raakt
Nog bedankt voor deze nuttige informatie
zaterdag 30 oktober 2010 - 20:09
snah

Snah

Dat kan ik niet vinden op nederlandse site haal je dat soms in belgie?
Trouwens waar kun je hun producten kopen in nederland Ik had nog nooit van het bedrijf gehoord maar ze hebben best een mooi assortiment
groeten hans
zaterdag 30 oktober 2010 - 20:49
dittie

Dittie



hoi allemaal ik heb problemen van deze aard ook last van de larven in mijn Moestuintje.
ik haalde net de niet opgekomen pak choi er uit die waren aan het uitschieten dus begon een bloem te vormen en werden niet groter dan 10 cm.
Dus had ze net er uit getrokken en jaaa hoor daar kwamen ook deze larven of wel maden,zaten in en om de wortel van de groenten, en in de holte waar hij zat kwamen ook larven omhoog kruipen.
heb de groenten er uit getrokken en rondom de gat de grond weg geschept.
wat kan ik er verders aan doen of is dit alles wat ik kan doen.
ik spuit wel met gif op biologische wijzen, tegen spint luizen exc...

Groeten Dittie.
vrijdag 2 september 2011 - 21:06
jef001

Jef001

Taxuskever, lastig manneke!

Biologisch te bestrijden, best met aaltjes.
http://www.ecoflora.be/ecotuinproducten8b_NL.html

let op, als planten in serre staan dan loopt de cyclus door elkaar!
larven in augustus buiten, in serre kan vroeger en zelfs in winter. Als je deze behandeling doet, moet je de planten wel goed vochtig houden! Bij echeveria's kan dit slecht aflopen in bepaalde periodes.
woensdag 7 maart 2012 - 09:41
Paronoto

Paronoto

Dat kan ik niet vinden op nederlandse site haal je dat soms in belgie

Bladzijden vol Info op het I-net + Tuinforum (Nl/België) Zoeken
woensdag 7 maart 2012 - 20:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon