menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schijfcactus valt om

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

hallo,
eind vorig jaar van een zonnige bestemming enkele schijfjes meegebracht van de eetbare cactus (vijgcactus). Beetje laten drogen en in december opgepot.
Intussen hebben alle schijven al een tweede schijf gekregen en wat meer is: op die tweede schijf staan sinds enkele weken al een zestal jonge spruiten!
Maar nu vallen mijn cactussen om. De onderste schijf voelt een beetje slap aan en kan de rest natuurlijk niet dragen. Al gedacht dat wegnemen van de talrijke spruiten de oplossing zou bieden, maar anderzijds: in de vrije natuur vallen ze ook niet om en niemand neemt daar de spruiten weg. Er is dus iets aan de hand.
Ze staan in cactusgrond aangelengd met scherp zand en in de veranda.

Weten de cactuskenners onder ons wat er aan de hand is?
alvast bedankt voor de reacties!
dinsdag 15 juni 2010 - 15:48
Pieter

Pieter

Met een goeie foto zouden we al een stuk verder zijn, want met je beschrijving alleen is het niet exact op te maken wat er aan de hand is.
Buigt de onderste schijf door door het gewicht van de nieuwe schijven? Zijn het de nieuwe schijven die omvallen? Was de oude schijf misschien niet voldoende afgerijpt?
Is er een watertekort? Of misschien rot door teveel water? Allemaal zaken die mogelijk zijn...
Het feit dat je nu al aan de tweede generatie schijven bezig bent, zou kunnen wijzen dat de plant te snel groeit en eventueel te donker staat en als dusdanig te zwakke groei vertoont.
dinsdag 15 juni 2010 - 15:53
lo

Lo

Ik heb de indruk dat hij toch wat snel groeit. Een twee maanden geleden heb ik de cactussen verplant in cactusgrond + wit zand. Ze stonden in gewone bloemaarde. En opeens verschijnen die spruiten. Je kunt hen bijna zien groeien.

C&S ziekten en plagen

dinsdag 15 juni 2010 - 16:09
Pieter

Pieter

Hij groeit inderdaad veel te snel. Ik zou er gewoon een stokje tegenzetten, dat houdt de plant recht terwijl hij meer wortel aanmaakt en de weefsels verharden.
En ook zou ik de plant buiten zetten gedurende de ganse zomer, daar zal hij ook steviger uitgroeien dan binnen.
Je sprak over een 'eetbare' Opuntia. Wat bedoel je daar juist mee? Hier in de middellandse zee heb je de Opuntia ficus-indica met eetbare vruchten, maar daar lijkt je plant niet echt op.
Spreek je over eetbare vruchten of schijven? En als het de vruchten zijn, waren die peervormig en donkerpaars van kleur of eerder oranje, rood of geel en eivormig en zeer groot?
dinsdag 15 juni 2010 - 16:53
lo

Lo

Is volgens mij toch de genoemde soort. Schijfjes afgesneden in oktober-november op Corsica. Die worden daar overal aangeplant langs lanen en zo. Heb er intussen een stokje tegen gezet. De grond in de pot is nogal droog, maar ik ben bang van teveel water te geven. In de veranda is het nogal warm en ze is bovendien naar het zuiden geörienteerd. Misschien verklaart dit de snelle groei.
en
dinsdag 15 juni 2010 - 17:50
lo

Lo

Bijvraagje: wat is de reden dat mijn cactussen zo snel groeien? Als ik dat wist kon ik er iets aan doen, hé.
woensdag 16 juni 2010 - 05:47
succulentimon

Succulentimon

Als het lekker warm is en de zon schijnt er volop op, geef dan toch lekker water!


simon
woensdag 16 juni 2010 - 09:39
Pieter

Pieter

Inderdaad, volledig akkoord met Simon, geef maar genoeg water hoor. Dat ze zo snel groeien is misschien omdat de gebruikte potgrond al behoorlijk bemest was.
woensdag 16 juni 2010 - 09:48
lo

Lo

jullie allemaal bedankt voor de antwoorden!
woensdag 16 juni 2010 - 16:14
Laine

Laine

Aan wie kan ik een vraag over mijn cactus stellen? Hoe maak ik een nieuw onderwerp
dinsdag 28 maart 2017 - 15:19
Dany

Dany

van boven staat er in bruin-oranje de tekst "Voeg een nieuwe topic toe" daar moet je dan op klikken
dinsdag 28 maart 2017 - 17:28
Peggy193

Peggy193

Hallo, kan mij iemand helpen met mijn Echinopsis, die plots bruine plekken vertoont aan 1 van zijn toppen

C&S ziekten en plagen

zondag 3 mei 2020 - 17:28
hugostoops17

Hugostoops17

Mijn vijgcactus valt om door een te kleine pot, en is dus topzwaar. Kan ik de plant zonder meer in een grotere pot zetten? Met welke grondsamenstelling ??
Bedankt voor een berichtje.
Hugo
donderdag 14 mei 2020 - 13:45
Dany

Dany

Voor Peggy193
Je cactus is zeker geen Echinopsis, Je moet het meer zoeken richting Pilosocereus.
Moeilijk te zeggen wat het juist is maar als het zich verder zet zou ik overwegen om het af te snijden.

Voor Hugo
Het substraat van cactussen is altijd al een discussiepunt geweest onder cactusliefhebbers. In deze topic staan enkele voorbeelden van substraten
https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/19/cs-substraten-voeding-watergift/13170/substraten
Het komt er op neer dat het goed water doorlatend is en een beetje los met wat steentjes maar absoluut geen kalk.
Schijfcactussen zijn ook niet zo moeilijk betreft substraat alleen mag je na het verpotten zeker geen water geven minimum een week wachten.
vrijdag 15 mei 2020 - 11:27
TinneG

TinneG

Wat kan ik hier aan doen? We hebben hem zo aangetroffen deze morgen? Ik heb hem ondersteund nu.

C&S ziekten en plagen

vrijdag 25 maart 2022 - 07:52
Dany

Dany

Je kan die 3 schijven afsnijden tot zo ver dat je geen rot meer ziet dan een 2-tal weken laten drogen en op droge grond zetten om wortel te laten trekken. Dat is een mogelijkheid.
Mijn persoonlijk gedacht is weg gooien en een nieuw aanschaffen.
Ik hoop dat je altijd het overtollig water weg giet want anders gaan je cactussen en vetplanten altijd rotten.
vrijdag 25 maart 2022 - 10:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon