menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruine vlek op cactus

Ga naar meest recente reactie

draseb

Draseb

Wie kan mij helpen? Mijn cactus heeft deze winter een bruine vlek gekregen. Hij heeft sinds begin september 2009 geen druppel water gekregen en bij een temperatuur van 8-12°C.Waardoor komt dit? Is het rot? Wat is er aan te doen?

C&S ziekten en plagen

vrijdag 26 februari 2010 - 16:14
jumperke

Jumperke

Hmm, lijkt idd op rot.
Is dit gedeelte zacht?
Dat hij te koud gestaan heeft zou ik niet durven stellen, want Echinocereus kan op zich wel tegen een stootje.
Indien het gedeelte zacht is zou ik dit afsnijden voor de zekerheid en blijf vooral snijden tot je GEEN rottend weefsel meer ziet in het weefsel binnenin.
Zou het ook kunnen dat deze plant wat aan de donkere kant heeft gestaan? Want de toppen zien er wat spit uitgegroeid uit....

jerko
vrijdag 26 februari 2010 - 17:04
draseb

Draseb

Hij heeft heel de zomer aan een raam pal zuidgericht gestaan en vanaf oktober verhuist naar een overdekt koertje met een grote lichtkoepel. De spitse groei is inderdaad van de voorbije zomer, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat hij te weinig licht en zon heeft gekregen aan een raam op het zuiden. De wintertik zou misschien kunnen door de verhuis van het raam naar de koer door een te plotse temperatuurwissel. Is dat mogelijk? De bruine vlek voelt niet zachter aan dan de rest. Wat is jullie mening?
vrijdag 26 februari 2010 - 17:34
Pieter

Pieter

Hoi,
Rot is inderdaad de meest logische aantasting, maar niet 100% zeker. In deze periode van het jaar wint de zon aan kracht, maar staat ze nog heel laag. Dat kan tot verbrandingen leiden die soms wel lijken op hetgeen jij toont. Ik heb bv iets gelijkaardigs op zaailingen van zuilcactussen die binnen stonden en enkele weken geleden naar buiten gegaan zijn. In mijn geval is het door de zon. Ik zeg niet dat het bij jou hetzelfde is, maar ik zou het niet uitsluiten.
vrijdag 26 februari 2010 - 22:24
draseb

Draseb

Ik zal nog even afwachten en in de gaten houden of het niet verergerd. Ik snap het niet het is de enige cactus die zo een vlek heeft. Alle andere cactussen die aan datzelfde raam stonden en op dezelfde dag verplaatst zijn hebben dat niet. (lobivia, Astrophytum, Trichocereus, Echinopsis, Gymnocalycium, Coryphanta en Mammillaria). Enkel 1 stammetje op die Echinocereus. En ik ben niet zinnens een serre te plaatsen voor die 25 cactussen en 9 Epiphyllums die ik bezit.
vrijdag 26 februari 2010 - 23:59
cactuszot

Cactuszot

Zou dit geen infectie kunnen zijn ? Zwarte vlekken aan areolen (eerder typisch voor echinopsis en tricho), zoals door draseb aangehaald : helemaal niet zacht, dus geen rot. Ik weet er ook niet het fijne van, maar zelfs bij de kenners bestaat er geen consensus omtrent de oorzaak van die infectie. Heb wel al eens gehoord dat een "asperineke" de oplossing is (gene zever).

mvg
Geert
zaterdag 27 februari 2010 - 08:09
Pieter

Pieter

Dus je heeft die planten kort voor het ontstaan van die vlek verplaatst? Je plant ziet eruit alsof die wat lichtgebrek gehad heeft. Beide versterken mijn vermoeden van verbranding door laagstaande winterzon achter glas.
woensdag 3 maart 2010 - 11:52
succulentimon

Succulentimon

ik heb twee echinocereussen (een coccineus en één zonder naam) die over de winter heen zijdelingse zwarte plekken zijn beginnen krijgen... vrij gelijkaardig vind ik


staan op een bovenkamer waar het al maanden 10à12 graden is en achter een zuid-zuidwesten venster, de voorbije dagen bijv. dus zeker geen tekort aan licht, temperatuur lijkt me ook nie echt een probleem


misschien een soort aversie-reactie van de planten die absoluut niet tevreden zijn met een dergelijke overwintering? zoals hierbovengesteld, echinocereussen verdienen het eigenlijk niet van zo overwinterd te worden maar voor sommigen onder de liefhebbers zit er soms praktisch geen andere mogeljkheid op!



simon
woensdag 3 maart 2010 - 19:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon