menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Natuurlijke bestrijdingsmiddelen

Ga naar meest recente reactie

rivofa

Rivofa

Beste Mensen,

Heeft iemand onder jullie al eens geexperimenteerd met het mengen van bepaalde kruiden onder de cactusgrond (verpulverde gedroogde kruiden bedoel ik dan) bv lavendel, veel beestjes houden niet van de geur van lavendel, en knoflook houd ook insekten weg maar of wolluis ertegen bestand is ??? Heeft iemand onder jullie hier ervaring mee ?

Met vriendelijke groeten,

Rita

vrijdag 29 januari 2010 - 13:44
Pieter

Pieter

Hoi,
Ervaring heb ik niet, maar ik denk niet dat zo'n zaken veel gaan helpen hoor. Als je bv lavendel in je substraat zal mengen zal dat snel gaan verteren door de vochtigheid en de aanwezige schimmels. Dus ja het zal misschien enkele weken helpen, maar toch niet veel meer. Lookextract zal waarschijnlijk ook enkele weken helpen tot het voldoende is afgebroken door vocht, warmte en microorganismen.
Groetjes,
Pieter
vrijdag 29 januari 2010 - 15:42
rivofa

Rivofa

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Gieten met water waar lavendel in geweekt is of look ???? Ik wil hier in elk geval mee experimenteren op kleine schaal, ik hou jullie op de hoogte. Ik zal eens in mijn kruidenboeken duiken se !

vrijdag 29 januari 2010 - 19:14
Pieter

Pieter

steeds lookextract in je gietwater meegeven zou denk ik eventueel wél nuttig kunnen zijn, ja.
vrijdag 29 januari 2010 - 20:25
Tjeuke01

Tjeuke01

Ik heb een aantal jaren bij het verpotten onder in de nieuwe pot een pluk tabak gedaan.
Het zal wel de nicotine zijn wat b.v. de wortelluizen afschrikt.
Ik heb er wel goede ervaringen mee.
Ook heb ik gehoord dat men een aftreksel kan maken met tabak, dit zou goed zijn om over de planten te gieten om luizen op planten te bestrijden in de lente of zomer.

Verder heb ik van Clazien Bouwman de Lobivia-expert bij uitstek ( ze is helaas onlangs overleden ) geleerd om onder in een pot bij het planten een rondje koffiefilter neer te leggen alvorens men het substraat in de pot doet.
Op deze manier wordt ook ongedierte tegen gehouden.
zaterdag 30 januari 2010 - 19:22
tjeef

Tjeef

d'As nu ne keer een topic naar m'n hart... over bestrijdingsmiddelen.
Iedereen weet wel iets maar niemand... is zeker.
Hoe bestrijd men best wolluis e.d.
Welke producten bestaan er?

mvg

Jozef
zaterdag 30 januari 2010 - 20:52
tjeef

Tjeef

Beste Batdah,

Waarom zou dat in strijd zijn met deze topic?
Als we kunnen als leek(in mijn geval dan) bij leren is dit hier de plaats.
Ik denk (ben er van overtuigd) dat er véééééééééél liefhebbers zijn die graag een afdoend middel of produkt willen kennen en hebben om dit ongedierte te lijf te gaan.
Jaja waarschijnlijk zijn het produkten die voor ons liefhebbers niet te krijgen zijn.

goede avond

jozef
zaterdag 30 januari 2010 - 22:43
tjeef

Tjeef

Dank U wel.

Nu hebben we weer iets dat we kunnen uitproberen, je zal er veel mensen uit de problemen mee helpen.
Je weet beter dan ik dat natuurlijke bestrijdingsmiddelen voor dit soort insecten onbegonnen werk is.
Ik zal aanstonds eens googelen

Prettig weekend
zaterdag 30 januari 2010 - 23:09
Dany

Dany

Willy, met veel plezier terug welkom

Het schijnt dat sulfer(zwavel) mengen in je cactusgrond heel goed is tegen wortelluizen, heb dat ooit eens gehoord van enkele liefhebbers rond Geraardsbergen maar zelf nog nooit gedaan.
zondag 31 januari 2010 - 10:44
rivofa

Rivofa

Parodias

Wat bedoeld u met minerale substraten ?
zondag 31 januari 2010 - 11:59
jumperke

Jumperke

Parodias

Wat bedoeld u met minerale substraten ?

Willy bedoelt met minerale substraten anorganische substraten. En een anorganisch substraat bestaat hoofdzakelijk uit materiaal die ontstaan is uit niet-levend materiaal. Dus dit kan zijn grind, bimskies, leem, klei, zand, ..... .....

jerko
zondag 31 januari 2010 - 18:08
Wiebe

Wiebe

Een natuurlijk middel zou ik 'Spruzit' willen noemen. Een extract uit een bepaalde plant (Chrysanthenum dacht ik) levert het werkzame bestandeel. O.a. zeer effectief tegen rupsen in de groentetuin maar ook tegen het nodige ongedierte in de kas.

Nicotine is inderdaad een zeer effectief insecticide (maar ook 'humanicide'). Imidachloprid is een nicotine-achtige verbinding en werkt voornamelijk als systemisch middel. D.w.z. het wordt (uiteraard alleen bij groeiende planten!) door de planten opgenomen en werkt 'van binnen uit' en bereikt daardoor ook niet zichtbaar ongedierte. Toepassing tegen het eind van het groeiseizoen voorkomt ook een ongedierte-explosie in de rustperiode.

Ik ben jaren geleden in Kew gardens geweest en heb daarbij ook een kijkje achter de schermen mogen nemen. Men was in ieder geval toen bezig met uitsluitend biologische bestrijding. Dramatisch! Zelden zoveel wolluizen gezien!

Wiebe
maandag 1 februari 2010 - 23:20
jumperke

Jumperke

Ik dacht dat men Pyrethrum uit de bloemen van een Chrysant haalt en dit zou naar 't schijnt een zeer goed middel zijn die helpt tegen wolluis.

Volgens mijn leerkracht zijn er ook nog middelen die de echte Pyrethrum bevatten.

Ecostyle heeft een biologisch middel genaamd Pyretho-Pur.... naar't schijnt goed spul, maar ikzelf heb het nog niet uitgetest, mss iets voor dit jaar?

jerko
dinsdag 2 februari 2010 - 17:24
Pieter

Pieter

De natuurlijke pyrethrum wordt nog steeds verkocht in de biologische middelen, de pyrethroides zijn niet toegelaten in die producten. Aan pyrethrum en de pyrethroides wordt vaak piperonylbutoxide toegevoegd om de werking te verhogen.
De insecticide op zich kan misschien wel goed werken tegen wolluizen als deze niet resistent zijn, MAAR je moet zeker een uitvloeier toevoegen, anders komt de insecticide nooit tot in het insect. Bij systemische producten heb je dat probleem niet.
dinsdag 2 februari 2010 - 17:47
rivofa

Rivofa

Ik heb in een tuincentrum pyrethro-pur RTU gevonden, dit zou 100 % plantaardig zijn zijn. Het is een product van Ecostyle. Samenstelling 0,045 g/l pyrethrinen en 8,25 g/l raapzaadolie. Ik heb het nog niet lang dus ik kan hier weinig over zeggen, maar kent iemand van jullie dit product ? En zo ja, werkt dit en is dit wel degelijk 100 % plantaardig ?


woensdag 3 februari 2010 - 11:45
Pieter

Pieter

Het product ken ik niet, maar als het bevat wat jij schrijft zal het idd wel plantaardig zijn. Let wel op met oliebevattende producten. Sommige olies tasten de waslaag van cactussen aan, andere niet. Dus eerst eventjes proberen vooraleer je alle planten de volle laag geeft.
woensdag 3 februari 2010 - 13:00
Pieter

Pieter

Dat zal wel het verschil niet uitmaken. Is mogelijks inderdaad echt raapzaadolie, maar waarschijnlijk ook gewoon koolzaadolie. In het Engels is koolzaad immers rapeseed
woensdag 3 februari 2010 - 13:28
Pieter

Pieter

Helemaal juist! Daarom dat ik totaal niet hou van merknamen en steeds zal spreken over het actieve product.
woensdag 3 februari 2010 - 16:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon