menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gele vlekken

Ga naar meest recente reactie

Angus

Angus

deze Cereus heeft op meer dan een jaar tijd nog steeds niet besloten om te gaan groeien.
Nu krijgt deze echter wel sinds een tijdje gele vlekken.

De Islaya op de 2e foto kreeg gelijkaardige vlekken maar enkele weken later werden ze bruin en hard, zoals op de foto.

C&S ziekten en plagen

maandag 5 oktober 2009 - 10:48
Angus
maandag 5 oktober 2009 - 10:48
Pieter

Pieter

Ik vermoed dat het niet-groeien te weiten is aan een gebrek aan bemesting. De gemiddelde zuilcactus is een stul gulziger dan de gemiddelde bolcactus.
Die vlekken op je Islaya lijken me op brandvlekken. Bij die Cereus durf ik niets met zekerheid zeggen over die vlekken. Heb je met een bepaald product gespoten? Een oliehoudende insecticide of zo?
Post anders eens enkele goeie detailfoto's van die vlekken op je Cereus.
maandag 5 oktober 2009 - 11:10
Angus

Angus

de Islaya staat al meer dan een jaar op dezelfde plek in de serre (behalve id winter natuurlijk), vandaar dat zonnebrand me nogal vreemd lijkt..

hier zijn wat deftigere foto's van de Cereus, ik heb met geen enkel product gespoten in de serre.

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 10 oktober 2009 - 11:53
printemps

Printemps

Is het niet zo dat je verbranding krijgt van de warmte en niet zozeer van UV

Of ben ik mis

mvg
zaterdag 10 oktober 2009 - 12:54
Angus

Angus

ik ben niet bepaald thuis in de specifieke oorzaken van zonnebrand (hoewel ik eigenlijk denk dat het net de UV-straling is waardoor je verbrandt) maar ik zie niet in wat dat precies met mijn plant te maken heeft?

(ten tijde van het verbranden van de Islaya was het niet uitzonderlijk warm/zonnig)
zaterdag 10 oktober 2009 - 18:39
succulentimon

Succulentimon

spontaneous variegation !
zondag 11 oktober 2009 - 10:11
Pieter

Pieter

Die vlekken lijken me toch wel door hitte samengaand met een gebrek aan ventilatie te wijten te zijn.
zondag 11 oktober 2009 - 13:06
Angus

Angus

zouden ze dan na een aantal weken niet moeten verdwijnen?
zondag 11 oktober 2009 - 22:12
Pieter

Pieter

In principe wel, ja. Ofwel een of andere ziekte die sluimert, maar ik zou niet direct weten wat. Virussen geven ook wel variegatavlekken, maar dat komt niet plots in zo'n getale opzetten hoor.
Sommige wolluizen of zuigende kevertjes kunnen ook zo'n gele vlekken veroorzaken, maar ik vermoed dat het dat niet is ondat jij geen gewag maakt van hun aanwezigheid ...
maandag 12 oktober 2009 - 09:52
Angus

Angus

er zijn idd geen wolluizen of ander gespuis aanwezig.

het is intussen al wel een tijdje bezig, maar kwam idd plots op in grote getalen.
Misschien is het virus zo snel kunnen opkomen doordat de plant in eerste instantie niet bepaald gezond was (de afwezigheid van groei)...
maandag 12 oktober 2009 - 17:24
Pieter

Pieter

Ja het onverklaarbaar uitblijven van groei kan ook door een virus worden veroorzaakt. In dat geval, zet die plant maar ver weg van al de rest hoor want een al te ijverig insectje kan al je andere planten gaan besmetten.
maandag 12 oktober 2009 - 18:12
Angus

Angus

*gaat de plant wegzetten*

bedankt Pieter
maandag 12 oktober 2009 - 18:56
jumperke

Jumperke

Sorry voor het late antwoord, maar ik denk aan een mozaiëkvirus.
Er is chlorose, en een verminderde/geen groei en dan het patroon waarin de vlekken aanwezig zijn . . .

jerko
dinsdag 27 oktober 2009 - 19:58
Angus

Angus

Dat zou het wel eens kunnen zijn ja, zo te zien is er helaas niets aan te doen.
Maar om optimistisch te blijven --> dat is weer plaats voor een nieuw plantje
dinsdag 27 oktober 2009 - 20:18
jumperke

Jumperke

Idd, en zoals Pieter zegt opletten voor vectoren e.d. .

jerko
woensdag 28 oktober 2009 - 10:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon