menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Roestvlekken

Ga naar meest recente reactie

Ferdinand

Ferdinand

Op een zestal Astrophytums myriostigma cv kikko vertonen nu roestvlekken. Voor de winter was alles normaal.

Welke ziekte is dat.
Wat is de oorzaak daarvan.
Is ze te bestrijden , zo ja met wat.
Fernand

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 21 februari 2009 - 11:39
Dany

Dany

Fernand, volgens mij zijn dat koude vlekken, ik heb dat hier ook al voor gehad met Astro's
zaterdag 21 februari 2009 - 14:54
cactelders

Cactelders

Is er geen tochtgat in de buurt , een barst in een ruit of zoiets ? Het moet eigenlijk niet veel zijn hé !
zaterdag 21 februari 2009 - 15:21
stekeltje

Stekeltje

Ik heb hier ook drie verschillende soorten Astrophytums die zulke vlekken vertonen, en dacht dat die wa kougevoelig waren
zaterdag 21 februari 2009 - 15:50
Ferdinand

Ferdinand

Ik denk niet dat deze te koud hebben gestaan, want in hun onmiddelijke nabijheid staan Discocactussen die verleden jaar geënt zijn. Aan die planten die koud gevoeliger zijn is alles in orde. Het komt enkel voor op de Astro myriostigma nudum. Alsook op een paar Matucana's madisiorum.
Ondertussen heb ik wel al gespoten met met Topsin M.
Zoals Willy het al schreef "baat het niet dan schaad het niet
zaterdag 21 februari 2009 - 16:33
Dany

Dany

Ik denk niet dat deze te koud hebben gestaan, want in hun onmiddelijke nabijheid staan Discocactussen die verleden jaar geënt zijn. Aan die planten die koud gevoeliger zijn is alles in orde. Het komt enkel voor op de Astro myriostigma nudum. Alsook op een paar Matucana's madisiorum.


Nu ben ik nog meer overtuigd dat het van de koude is, ik heb hetzelfde voorgehad een paar jaar geleden en ook met M. madisiorum. Sedert ik ze overwinter op kamertemperatuur heb ik het niet meer voor.
zaterdag 21 februari 2009 - 18:41
Pieter

Pieter

Fernand, ik ben er nagenoeg zeker van dat het kou en vocht is. Zoals Dany aangeeft is dat iets 'typisch' voor (Sub)matucana's. Die in China gekweekte Astro's hebben echt niet veel resistentie en moeten zeker een volle zomer worden afgehard tegen dat ze een normale winter aankunnen.
Met een goeie fungicide te behandelen en die komt er wel weer bovenop. Die vlekken blijven wel, maar groeien wel naar beneden.
Pieter
zondag 22 februari 2009 - 10:29
Ferdinand

Ferdinand

Bedankt allen voor de goede raad.
Ik zal deze hybriden volgende winter in mijn warmere afdeling plaatsen.
Ter info Pieter, het zijn wel degelijk bij mij gezaaide exemplaren. Degene die geënt staan op een Hylocereus staan in mijn warmere afdeling.
zondag 22 februari 2009 - 10:41
jumperke

Jumperke

Fernand, ik heb dit hier ook met een Astro. asterias hybride, hij had voor de winter zo'n roeste vlek, maar deze veranderde niet. Hij heeft hier bij 7-8°C overwinterd en de plek is wat vergroot.
Ik zal hem ook eens een behandeling met Topsin geven.
Mijn Matucana madisiniorum's staan er bijna naast en deze vertonen geen roest.

jerko
zondag 22 februari 2009 - 12:17
clubbrugge

Clubbrugge

Fernand,

Ik heb nagenoeg ook een hybride van astro met veel roeste vlekken.
Ik betwijfel ten stelligste dat dit van de koude komt.
Reden voor die bepaling is dat juist ernaast een fero staat met dezelfd symptomen.
De planten staan bijna centraal in de tablet, waar zeker geen koude aankan.
Het is een raar fenomeen, maar laat de plant nu bekijken door een prof aan het onderzoekscentrum in merelbeke.

Mijn plant is er nog een stuk erger aan toe dan uw plant, maar betwijfel of we met een Topsin eventueel nog iets kunnen doen.
Nicolas
maandag 23 februari 2009 - 14:32
kaktuskid

Kaktuskid

Fernand ,

Ook hier enkele exemplaren met roestvlekken.
Maar wel opvallend is dat het alleen bij de nudum vorm,
dus de groene vorm voorkomt.
en ook niet alle planten in één bak hebben het
maar slechts enkele zijn aangetast.
Hopelijk vergroeien ze het nog??
grt Eddy
zaterdag 28 februari 2009 - 21:43
jumperke

Jumperke

Idd, hier is dat ook met een nudum.

jerko
zondag 1 maart 2009 - 11:06
dagVE

DagVE

ook niet nudums krijgen roestvlekken, volgens mij is er niets aan te doen, is het een virus dat zelfs via de zaden wordt doorgegeven
zondag 8 maart 2009 - 07:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon