menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Steile helling beplanten

Ga naar meest recente reactie

peter1

Peter1

Ik wil in het najaar mijn tuin beplanten. Een gedeelte van mijn tuin bestaat uit een steile helling van ongeveer 2 meter hoog bij 10 meter lang. Onderlangs loopt een beekje. Ik wil de helling voornamelijk beplanten met bodembedekkers. Welke zijn hiervoor geschikt en hoe voorkom ik dat bij regen al mijn plantjes wegspoelen.

bvd,

peter
dinsdag 31 juli 2007 - 22:40
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

hallo welkom op dit forum
je zou (als je het goed vindt en niet te duur) grote stenen kunnen aankopen om zo met deze stenen om de ...afstand een "muur" kunnen maken zodat op je grond verschillende niveaus ontstaan .
maar dit zou wel eens duur kunnen uitvallen
(ps: met muurtje bedoel ik niet metselen maar gewoon een rij van stenen zodanig plaatsen dat een "muur" ontstaat dus niet metsen. maar dat zou je eventueel ook kunnen doen maar dat zal nog duurder zijn )
veel geluk
groeten Damy
dinsdag 31 juli 2007 - 22:46
peter1

Peter1

Dank je voor de tip.
Rotsen passen echter niet in de omgeving.
Ik denk dat ik bodembedekkende klimop ga planten.
Past echter ook niet echt bij de omgeving.
Sterke bodembedekkers met bloemen heeft mijn voorkeur.
Wie heeft een idee?

groet
dinsdag 31 juli 2007 - 22:50
kris79

Kris79

hallo peter

volgende bloeiende bodembedekkers kunnen zeker geplant worden op zulke berm:
-vinca minor of vinca major:maagdenpalm:kleinbloemige en bladige of grootbladig en bloemig:wintergroene glanzende blaadjes sterke groeier lange periode bloem
-phlox,wintergroen in verschillende kleuren te verkrijgen,worden mooie grote zeer laagblijvende planten
-ajuga;zennegroen:geschikt voor meer schaduwrijke plaats:mooi paars-groen blad met int voorjaar troisjes blauwe bloemen,groeid mooi en snel dicht
-cotoneaster:groenblijvende bodembedekker,komen witte bloemetjes op en daarna besjes die mooi rood verkleuren en er zeer lang op blijven
-ook geschikt voor meer schaduwrijke plaats;pachysandra;groenblijvende bodembedekker geeft int voorjaar trosjes wit-gelige bloemtrosjes,groeid mooi dicht,kan zelfs eventueel met grasmachien op hoogste stand afgereden worden en vormt dan een zeer dichte bodembedekker
-als je iets specialer wilt kan je ook een stukje aanplanten met de zeer prachtige slangenbaard:zijn zwarte grasjes die 10-15cm hoog worden ,trosjes licht paarse bloemen geven en nadien zwarte besjes,vormt ondergrondse scheuten en groeid na enkele jaren ook mooi dicht
-...
zo dit zijn enkele mooie bodembedekkers die je zou kunnen gebruiken,en die volgens mij toch veel mooier zijn en beter in te tomen dan klimop!
ps; mocht je intresse hebben volgende heb ik zelf te koop staan:
-vinca major:blauwbloemig
-vinca major variegata blauwbloemig ,wit bont blad
-vinca minor blauw bloemig
-ajuga blauw bloemig en ook enkele witbloemige
-pachysandra
-slangenbaard
-phlox licht blauw bloemig

mvg
kris
dinsdag 31 juli 2007 - 23:57
Peppody

Tekst aangepast

Peppody

Ik heb zelf in de tuin een plantje waarvan ik de naam niet weet. Het heeft rood achtig blad en geeft paarse bloemen (kaarsjes) heb breidt op zich redelijk snel uit, na de bloei (die net is geweest) geeft het lange uitlopers naar alle kanten.
Ik ga verhuizen dus je mag wel wat bij mij komen ophalen want ik neem hier niet alles van mee naar het nieuwe huis. (zuid-Limburg)

ik zal vanavond, na m'n werk, kijken of ik er een foto van kan maken dan heb je een idee, en mogelijk dat de tuinkenners hier op het forum dan de naam erbij weten.

woensdag 1 augustus 2007 - 07:09
Tine

Tine

Peppody, ik denk dat je zenegroen bedoelt.

Tine
woensdag 1 augustus 2007 - 08:35
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Een Dijk van een Tuin ligt aan een dijk, zoals de naam al zegt. Die helling is heel succesvol beplant met Cotoneaster. Voorts zijn er stapelmuren gemaakt die heel interessant zijn beplant. Deze tuin is komend weekend te bezoeken. Vanuit tuinadvies is er een link naar hun website: zie de open tuinen.
Martje
woensdag 1 augustus 2007 - 09:33
peter1

Peter1

Dank jullie voor de tips.
Wie kan mij meer vertellen over geraniums als bodembedekker in een helling.
B.v. g.endressii, g.macrorrhizum, g.johnson blue.
Is dit mooi in groepen bij elkaar in een helling langs een beekje?
Is dit te combineren met hedera hibernica?

groetjes
woensdag 1 augustus 2007 - 23:36
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Je zou ook in terrassen kunnen werken.
Vermits je vertelt dat stenen er niet passen, zou je kunnen werken met azobestrips.
Die zijn buigzaam en heel lang houdbaar. Ze worden verkocht in strips van 4 meter.
Dan blijft de grond zeker goed liggen.
groetjes
Hilda

Oh ja, de plant die hierboven bedoeld wordt, is heel waarschijnlijk inderdaad zenegroen, ajuga reptans, een zeer gemakkelijk plantje.
vrijdag 3 augustus 2007 - 23:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon