menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid of niet

Eveline65

Tekst aangepast

Eveline65

Hoi,

Een vriendin van mij heeft me onlangs een plant getoond die langs haar vijver is beginnen groeien. Ze heeft de plant zeker niet zelf geplant maar anderzijds ziet hij er ook niet uit als onkruid. Algemeen gezien lijkt de plant een beetje op een wonderboom maar er zijn toch grote verschillen. Qua grootte is hij ongeveer even groot als de wonderboom maar zowel de bladeren als de bloem verschillen. Het blad lijkt een beetje op het blad van de Amerikaanse eik, alleen heel wat groter en de randen zijn niet glad maar eerder gekarteld. De plant in zijn geheel is zeer sterk vertakt en helemaal groen. De bloem is wit, langwerpig en kelkvormig. De plant lijkt zich ook gemakkelijk verder te zetten want sinds de eerste plant verschenen is, zijn er net naast een tweede en een derde uitgekomen. Verder heeft ze ook de indruk dat plant giftig is want de eenden en kippen die op en rond haar vijver zitten, laten de plant ongemoeid. Verder heeft de plant ook grote zaadbollen, ongeveer ter grootte van een kastanje in bolster en lijkt hij daar ook op. Het omhulsel is ook groen en met stekels er op.

Iemand een idee welke plant dit zou kunnen zijn? Ik heb spijtig genoeg geen foto. Indien gewenst kan ik die foto wel de volgende keer nemen als ik bij haar ben maar ik dacht van al eens een poging te wagen met de vraag op dit forum te zetten zonder foto.

Met vriendelijke groeten,

Eveline
maandag 30 juli 2007 - 12:03
Esem

Tekst aangepast

Esem

Welkom Evenline op dit gezellig en leerrijk forum.
Ik denk dat we hier te maken hebben met de (wilde)datura of als ik me niet vergis de doornappel,vanwege de zaaddozen.
Misschien even googgle en even vergelijke met je plant.Tik gewoon doornappel in en vergelijk even.
Of kan je geen foto plaatsen zodat we met zekerheid kunnen zeggen welke plant het is.
Gr Esem
Klik op onderstaande link,en leer meer over de datura.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Doornappel
maandag 30 juli 2007 - 12:40
Eveline65

Eveline65

Hoi Esem,

Dat is de plant wel degelijk

Bedankt voor de snelle respons en ik zal haar de raad geven om de plant maar beter te verwijderen, ik denk niet dat het zo'n goed idee is om die plant in je tuin te hebben, ook al omdat mijn vriendin een hond heeft en haar kleinkind graag rond de vijver rondloopt.

Groetjes,

Eveline
maandag 30 juli 2007 - 12:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon