menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Houtschilfers

Ga naar meest recente reactie

Larreke

Larreke

Hallokes allemaal!!!

Klein vraagje, wij gaan binnenkort houtschilfers tussen de haag strooien. Nu is mijn vraag, ik zou het ook in de bloemperken willen, maar hoe zit dat precies met bloembollen? En ook met andere planten die verdwijnen in de winter en in de zomer terug opkomen??? Kunnen deze daardoor groeien? Of kan je dan geen houtschilfers strooien?

Want het houdt onkruid tegen, dus ik heb zo het idee dat mijn asters, ballonbloemen, en mijn bloembollen... er dan ook niet meer door gaan groeien... Of maak ik me zorgen om niets???
vrijdag 27 juli 2007 - 12:17
Helianthus

Tekst aangepast

Helianthus

Hoi Larreke,

Maak je geen zorgen, je mag je houtsnippers gerust een dikke 5cm leggen.
Wijzelf hadden hier toen we dit huis twee jaar geleden kochten af te rekenen met een gigantisch uitgegroeide coniferenhaag die nergens meer op trok (twee meter breed, vanbinnen kaal, jaren niet meer gesnoeid...).
Ook stonden hier 4 "kerstsparren" en een cederspar van wel 10 meter hoog (ooit geplant door de vorige bewoners maar zich nooit gerealiseerd dat die niet klein bleven wellicht).
Wel nu, wij hebben alles laten hakselen wat een berg opleverde van dik 10 kubieke meter.
We hebben dat vervolgens uitgestrooid in de borders.
Ik kan je verzekeren, het is een zegen voor je tuin.
Geen of weinig onkruid en je bollen en vaste planten groeien er na de winter gewoon doorheen.
Wel opletten als je iets nieuw plant dat je eerst een plek vrij maakt alvorens een plantgat te maken want houtsnippers verbruiken stikstof uit de bovenlaag van je grond voor de vertering en als je die door spitten of zo onderwerkt dan kan dat concurrentie betekenen voor je plantjes.
Je gaat er verder versteld van staan hoe snel dat zo'n laag verteerd.
Bij ons is na twee jaar op bepaalde plaatsen de grond al weer te zien en dit terwijl de laag op sommige plekken bijna 10cm dik lag !
't Hangt er ook een beetje vanaf wat de oorsprong van het verhakselde materiaal was natuurlijk.
Gesnipperde eik of beuk bijvoorbeeld gaat langer nodig hebben om te verteren dan gesnipperde coniferen in ons geval.

Succes en groetjes, Gert.
vrijdag 27 juli 2007 - 12:41
Bowie

Bowie

Mag je daar elk soort van boomsnippers gebruiken?
Hoe klein moet je die maken?

Ik heb een mispelboom die dreigt om te vallen en dus moet die verwijderd worden. Ook moet er hier een kriekeboom weg. (helaas want die staan hier net geen 20j)
Nu is de doorsnede van sommige takken enorm, laat staan de stam.
Hoe krijg ik die klein, ik heb wel een hakselaartje voor fijne takken ed maar die grote dat gaat niet.
vrijdag 27 juli 2007 - 13:03
Helianthus

Tekst aangepast

Helianthus

Wij hebben een tuinaannemer laten komen met zo'n grote hakselaar achter z'n traktor, daar konden takken in tot 15cm.
Maar wij hebben de dikste takken en stammen wel apart gehouden voor onze houtkachel.
Met zo'n klein hakselaartje ga je die klus niet kunnen klaren Tania...
Op sommige gemeenten kan je ook met je te verhakselen materiaal op het containerpark terecht, alwaar ze het voor jou hakselen en je nadien zoveel weer mag meenemen als je zelf wil (zelfs meer dan dat je zelf bij had).

Groetjes, Gert.

vrijdag 27 juli 2007 - 13:08
Bowie

Bowie

Da's een goed gedacht om eens op het gemeentepark te gaan vragen. Die moet dan wel in eerst in verhandelbare stukken gezaagd worden, anders geraken we niet tot op het gemeentepark. Ge kunt u wel voorstellen zeker hoe hoog een boom van 20jaar oud is.

Want 15cm doorsnede dat zijn hier al de kleinere takken dus daar ben ook niks mee.

Had ook al gedacht om evt. de stam (als we die er vollledig uitkrijgen tenminste) desnoods in stukken van verschillende hoogte te zagen en laten begroeien met echeveria's ed. zo genre rotstuintje.

vrijdag 27 juli 2007 - 13:23
Larreke

Larreke

dank je wel voor je uitleg.

Ik wou er echt zeker van zijn dat mijn plantjes niet verstikken in het voorjaar!!!!! Niet dat ze allemaal dood gaan hé
zaterdag 28 juli 2007 - 08:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon