menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gerarium

Ga naar meest recente reactie

martine001

Martine001

hoi iedereen heb een vraagje waaneer kan of mag ik best mijn gerarium's zaaien
woensdag 18 juli 2007 - 20:49
an

An

ik heb ze in april gezaait in een klein tuinkastje die ik er bij kreeg en nu zijn ze net zo groot als gekochte geraniums die koopt alleen de mijne vind ik sterker kwa kwaliteit.
nu kan je niet meer zaaien want voor dat je een beetje geranium zou hebben zit je in eind sept begin okt.
wacht tot het voorjaar is mijn advies.
gr an
woensdag 18 juli 2007 - 21:37
Helianthus

Helianthus

Martine en An,

Ik ga er van uit dat jullie het over de Pelargonium hebben ? Met andere woorden de "vensterbankgeranium" (éénjarige) ?
Want de "andere" , in feite de ECHTE geranium of ooievaarsbek (vaste plant) die kan je zowel in de vroege lente als in het najaar zaaien.

Groetjes, Gert.
donderdag 19 juli 2007 - 06:38
an

An

ja die ik heb moest in het voorjaar gezaaid worden zitten hellaas nog geen bloemen in
ik had een complete zaaibak gekocht met zaadjes,
wat inderdaad een pelargonium is ik had hem 2 mrt gezaait
kleur roze.
kan je die dan niet over houden,is dat maar een een jarige dan

had de deksel nog met naam en daar even op gekeken
maar je hebt gelijk met je pelargonium
gr an
donderdag 19 juli 2007 - 09:23
Helianthus

Helianthus

Hey An,

Je kan die overhouden als je ze ieder jaar stekt.
Op die manier kweek je zelf je eigen jonge planten voor het volgende jaar.
Wel vorstvrij houden tijdens de winter.
Wel opletten met het stekken van éénjarigen; niet iedere soort MAG je zelf vermeerderen door stek.
Het bekendste voorbeeld is de Surfinia.
Dat is in feite niets meer of minder dan een gestekte Petunia MAAR dit vermeerderingsproces (stekken) is bij de Surfinia's gepatenteerd, wat wil zeggen dat iedereen die Petunia's stekt hiervoor een soort van "auteursrechten" moet betalen per plantje.
De kwekerijen krijgen daaromtrent jaarlijks bezoek van inspecteurs om na te gaan of ze niet méér plantjes stekken dan ze op papier aangeven.
't Is maar een weet natuurlijk.

Groetjes, Gert.
donderdag 19 juli 2007 - 12:37
jp

Jp

Ik dacht dat vermeerderen voor eigen gebruik wel mocht, alleen massaal voor commerciëel gebruik niet ? Een beetje als muziek downloaden ?
donderdag 19 juli 2007 - 14:38
Helianthus

Helianthus

Vloeken mag ook niet hé jp
donderdag 19 juli 2007 - 14:48
an

An

gert mag je ze dan niet stekken voor eigen gebruik
dat is toch een takje in water zetten en wachten tot ie gaat wotelen
gr an
donderdag 19 juli 2007 - 23:15
Helianthus

Helianthus

Hoi An,

Ik bedoel daarmee dat er zoveel is dat niet zou mogen maar toch gebeurd.
Dat is een uitspraak hier bij ons (Vlaanderen) om uit te drukken dat niet alles wat verboden wordt, ook braafjes wordt opgevolgd.
Dus wat betreft je stekken, als je dat voor eigen gebruik doet zal d'r wel niemand wat van zeggen hoor.
Ik wilde het alleen maar even vermelden dat er op bepaalde planten en vermeedering van bepaalde planten kwekersrechten rusten.
Maar dat is uiteraard vooral van toepassing op beroepskwekers.
Als liefhebber zal je nog niet zo snel het bezoek krijgen van een inspecteur hoor

Succes en groetjes, Gert.
vrijdag 20 juli 2007 - 09:48
an

An

oke maar ik kan toch niet stekken
alles wat ik doe lukt toch niet ,begin met volle moed zoals zaaien maar ik heb maar twee dingen dat ik kan zeggen wou die doen het en nu is het er maar 1
want een hoop groeit heel langzaam en bloeit nog steeds niet
misschien als het volgend jaar weer niet lukt ga ik niet zo volop zaaien dat mijn vensterbakken en zo vol staan heb er een beetje de balen van mijn geranium is de enigste zon beetje die het goed doet en mijn ipogmea maar die wordt ook minder
die stonden en komen in bloei de rest wacht zeker tot de herfst winter met bloeien.
hahahaha
gr an
vrijdag 20 juli 2007 - 09:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon