menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zonnebloem zaden

Ga naar meest recente reactie

Zonnebloem

Zonnebloem

Dag forumleden,

Ik heb dit jaar mini zonnebloemen (Pacino mini) gezaaid en nu zou ik de zaden van de bloemen graag bewaren om die volgend jaar opnieuw te zaaien.
Maar ik heb zoiets nog nooit gedaan en weet niet hoe ik dit moet doen en waar ik op moet letten, zoals:
- wanneer haal ik de bloem eraf?
- moet ik de zaden in de bloemknop laten zitten of eruit halen?
- hoe moet ik de zaden bewaren?
- andere zaken die ik moet doen of waar ik op moet letten?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes,

Zonnebloem
zondag 24 juni 2007 - 05:47
Helianthus

Helianthus

Hey zonnebloem,

Om mijn nick alle eer aan te doen MOET ik wel op je vraag antwoorden
Helianthus is namelijk latijn voor zonnebloem

Je wacht best tot de bloem goed rijp is en de zaadjes volgroeid.
Goeie truuk om dat te weten; als de koolmezen en de groenlingen de zaadjes er proberen uit te halen.
Dan is het natuurlijk zaak om onze gevederde vriendjes te slim af te zijn en de bloem van de stengel te halen voordat ze alle zaden er hebben uitgepeuterd.
Laat de bloem dan nadrogen op een krant in een warme maar droge ruimte (veranda bijvoorbeeld) en eens ze droog is wrijf je de pitjes uit de bloem.
De zaadjes bewaar je in een envelop bijvoorbeeld, op een droge donkere plaats (ik bewaar mijn zaden allemaal bovenop een boekenkast in de hall, 't is er altijd donker tenzij we't licht aansteken , nooit te warm en 't vriest er ook nooit).
En dan volgend voorjaar zaaien maar !

Succes en de groetjes, Gert
zondag 24 juni 2007 - 06:04
Zonnebloem

Zonnebloem

Heel hard bedankt Helianthus!

Als ik volgend jaar weer mooie zonnebloempjes heb, heb ik dat aan jou te danken.

Groetjes,

Zonnebloem
zondag 24 juni 2007 - 06:16
Esem

Esem

Ik doe het nog iets anders.
Ik wacht tot de bloem half is leeg gepeuterd door de gevleugelde vrienden, en haal dan eerst enkele zaden voor eigen gebruik uit de zonnebloem en laat dan de rest gewoon verder door de vogels opeten.
Je heb zelf toch maar enkele tientalle zaadjes nodig,en ik vind het zo sierlijk om hen aan te zonnebloem te zien hangen.
En als de vogels ze uitpikken dan weet je ook dat de zaden rijp zijn.
Op de natuur kan je altijd rekenen.
Gr Esem,
maandag 25 juni 2007 - 21:38
Helianthus

Helianthus

Da's juist Esem, maar bij zonnebloem ging het om miniatuurzonnebloemen en daarom is het bij die misschien beter ze toch binnen te laten drogen.
In ieder geval zoals jij het doet zullen de groenvinken van "Emmele" wel weten te appreciëren !
maandag 25 juni 2007 - 21:51
hildavw

Hildavw

Zaterdag heb ik een zonnebloem in pot gekocht, één stengel met daarop wel een 20-tal bloemknoppen en 1 mooie grote bloem.
Hoe zou ik die het best behandelen ?
Ik had al gedacht de eerste bloemen er uit te plukken als ze uitgebloemd zijn, zodat de anderen nog opengaan.
Maar kan ik dan nog zaadjes oogsten van die latere bloemen of zou ik best die eerste bloem laten indrogen ?
Kan iemand mij helpen ?
Dank bij voorbaat.
Hilda
woensdag 27 juni 2007 - 01:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon