menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cytisus golden tears

Ga naar meest recente reactie

keul

Tekst aangepast

Keul

Heb in mijn tuin een cytisis golden tears staan. Heb voor het gemak eventjes een foto van het internet geplukt. Heeft er iemand ervaring met deze plant om ze te stekken? Zijn ze gemakkelijk te stekken of niet?

groeten
christoph

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 20 juni 2007 - 23:20
JovanDreumel

JovanDreumel

Dit lijkt me een geent exemplaar of heb ik dat fout?
donderdag 21 juni 2007 - 05:29
keul

Keul

daar heb ik geen idee van, mijn eigen golden tears ziet er hetzelfde uit. K denk niet dat hij geent is.
donderdag 21 juni 2007 - 05:44
Helianthus

Helianthus

Hallo Christoph,

Zoals Jo al zei is jou Cytisus op een onderstam geënt.
Nu voor het stekken maakt dat niks uit.
Je gaat dezelfde planten krijgen als je moederplant, alleen zullen het struikjes worden en niet op stam.

Hoe ga je nu te werk ?
Het makkelijkst en vlugst gaat via het nemen van "zachte stek" of "zomerstek".
Je snijdt met een scherp mes telkens stekjes van zo'n 8 à 10 cm van de sterke, snelgroeiende toppen van nieuwe scheuten.
Snij ze af vlak onder een blad en verwijder de blaadjes van de onderste 5cm.
Steek de stekjes 5cm diep in een potje met stekgrond.
Geef ze ruim water zodat ze goed vochtig staan maar ook weer niet téveel , ze moeten niet "zwemmen".
Wél van belang is dat de vochtigheid op peil blijft en dit kan je het best bekomen door plasticfolie over je pot aan te brengen.
Zorg er wel voor dat je stekjes het plastic niet raken.
Span eventueel een boog van ijzerdraad over de pot alvorens je de plastic erover doet.

Dit alles is nodig omdat je stekjes nog geen wortels hebben en dus nog geen water kunnen opnemen maar wél nog water verdampen langs hun blaadjes, en anders zouden ze uitdrogen.
Na een aantal weken zal je zien dat er nieuwe groei in je stekjes zit , de topjes zullen beginnen uitlopen.
Dat wil zeggen dat ze geworteld zijn.
Doe dan het plastic weg, de nieuwe plantjes hebben nu worteltjes gevormd dus het gevaar voor uitdroging is geweken.
Dan mag je ze ook "verspenen", dit wil zeggen, apart oppotten op ze zo verder op te kweken.
Zo kan je ze dan nadien ook makkelijk uitplanten.
Misschien nog even dit; tijdens die eerste weken wanneer je stekjes moeten wortelen, best af en toe de plastic er even afhalen, om schimmelvorming te voorkomen.

Andere heesters die je ook makkelijk door zachte stek kan vermeerderen zijn (zo voor de vuist weg) Ceanothus of amerikaanse sering, Forsythia, Hydrangea, Lavatera, Buddleya, Philadelphus, Perovskia, Careopteris...

Zie zo , hopelijk heb je hier iets aan.
Succes en de groetjes !

Gert
donderdag 21 juni 2007 - 14:54
Helianthus

Helianthus

'k ben nog één van de belangrijkste "zomerstekkandidaten" vergeten te vermelden !

BUXUS uiteraard
donderdag 21 juni 2007 - 15:02
Helianthus

Helianthus

NOG iets vergeten

Niet alle stekken wortelen even snel.
Bij buxus kan het duren tot volgend voorjaar.
Anderen gaan dan weer sneller.
Kwestie van regelmatig te controleren.

donderdag 21 juni 2007 - 15:06
keul

Keul

erg bedankt voor de tips. hiermee zal ik eens van start gaan.
groeten
donderdag 21 juni 2007 - 20:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon