menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Aronskelk Calla Zantedeschia

Ga naar meest recente reactie

Bartje22

Bartje22

Hallo,

Ik weet niet cker of deze plant wel winterhard is? wie weet het wel? en eventueel hoe je hem moet overwinteren, hij staat buiten in de volle (klei) grond.

M. vr. G. Bart
dinsdag 19 juni 2007 - 03:36
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Hallo Bart,

Beide staan bij mij in volle grond.
Ik de winter dek ik ze wel af.


Calla !!!
[afbeelding verwijderd niet-https]
Arondskelk !!!
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 19 juni 2007 - 03:39
Bartje22

Bartje22

Oke. Heel erg bedankt.

Ik dek in de winter de meeste planten wel af, dus dat zal geen probleem worden!
dinsdag 19 juni 2007 - 03:42
corrielat

Corrielat

Ik zou deze ook graag in de volle grond plaatsen, moet hij in de zon? veel of weinig water? winterhard,
Heel graag zou ik dit willen weten, want ik vind hem zo mooi, en wil hem graag volgend jaar nog hebben.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 19 juni 2007 - 05:23
Adrienne

Adrienne

Hallo Corrielat,

Ik heb er zowel in volle zon als half in de schaduw staan.
Hier geen probleem, als het echt heet is tja loop ik wel s'avond
hopen emmerkes water te zeulen.

dinsdag 19 juni 2007 - 05:50
corrielat

Corrielat

Maar deze donkere? zelfde recept? dus de volle grond in mag?
dinsdag 19 juni 2007 - 08:06
Silverke

Silverke

Hallo Corielat;

Ik heb er ook zo eentje staan . Hij staat al verschillende jaren in een pot dit jaar en vorig jaar heel veel bloemen aan gehad ( nog) mijne is wel ietske lichter van kleur . Ik denk hem in de herfst ook in de volle grond te zetten en dan goed afdekken natuurlijk. Ik heb ook geprobeerd met kruisbestuiving met een witte aronskelk en denk dat het gelukt is! Tis te zeggen : er vormen zich toch stillaan zaadjes, nu afwachten wat het resultaat gaat zijn.

groetjes

Silverke
dinsdag 19 juni 2007 - 17:58
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Silverke,
Hoe heb je dat gedaan, waaar komen de zaadjes, en hoe heb je dat gedaan, en wanneer, lijkt me leuk om dat dan ook te proberen.
dinsdag 19 juni 2007 - 20:41
Silverke

Silverke

Hoi Corielat,

De bloemen van de aronskelk zitten onderaan de gele stamper( kleine bubbetjes) die uit de bloem steekt, op de stamper vormd zich stuifmeel ,als de stamper zijn stuifmeel loslaat valt dit op de kleine bubbeltjes en is de bloem bevrucht.
Na verloop van tijd worden de bubbelkes dikker en dikker, dat is het zaad. dat moet je laten rijpen en na het oogsten nog een tijdje laten drogen. Daarna kan je het uitzaaien.
Ik heb dit ook nog nooit gedaan en naar het schijnt kan het wel lang duren eer het zaad begint te kiemen.

Wat de kruisbestuiving betreft: ik heb de bloem van een witte aronskelk( die pas open is)daar de gele stamper uitgesneden tot juist boven de bubbelkes, dan stuifmeel van de rode calla met een fijn penseeltje op de bubbelkes laten vallen. Dat is nu ongeveer 14 dagen geleden en nu beginnen de bubbekes stillaan groen te worden en te verdikken, dus ik denk dat het me gelukt is.

Corielat, ik hoop dat mijn uitleg juist is en zoniet, dan weet Fons er wel raad mee (tis trouwens van hem dat ik dit weet.) ( Zie ook EXOTISCHE EN TROPISCHE PLANTEN ARONSKELK-BESTUIVING)
dinsdag 19 juni 2007 - 21:23
corrielat

Corrielat

Hallo Silverke,
ik heb het antwoord van Fons op jou vraag gelezen, maar nu ik zie dat ik aan mijn aronskelk moet knippen doe ik het toch maar niet, ik heb te weinig bloemen in mijn witte aronskelk om te experimenteren, ik wens jou heel veel succes, laat eens horen of het gelukt is, wie weet dat ik het dan volgend jaar als hij meer bloemen heeft het ook ga proberen,
dinsdag 19 juni 2007 - 21:33
Silverke

Silverke

Hoi Corielat,

Ik zal met u een afspraakje maken, als ik zaad over heb mag je de rest ervan hebben.
IK hou je wel op de hoogte.
vraagje :Kan ik je langs het forum prive bereiken via je profiel

Groetjes

Silverke
dinsdag 19 juni 2007 - 22:30
corrielat

Corrielat

Ja hoor, mijn e.mailadres is gewoon via (zie profiel ) te bereiken.
En bedankt alvast,
dinsdag 19 juni 2007 - 23:41
hildavw

Hildavw

Begin juni heb ik in een tuincentrum een zakje gekregen met daarin een Calla, die eigenlijk ten laatste in mei moest gepot worden (daarom werden ze weggegeven).
Ik heb hem dan in een grote pot gezet en de plant komt nu een 5-tal cm boven de grond piepen.
Hoe zou ik hem de rest van het jaar best behandelen en wat kan ik daarvan nog verwachten ?
Kan iemand mij goede raad geven ?
Dank bij voorbaat.
Hilda
woensdag 27 juni 2007 - 02:15
Bartje22

Bartje22

Begin juni heb ik in een tuincentrum een zakje gekregen met daarin een Calla, die eigenlijk ten laatste in mei moest gepot worden (daarom werden ze weggegeven).
Ik heb hem dan in een grote pot gezet en de plant komt nu een 5-tal cm boven de grond piepen.
Hoe zou ik hem de rest van het jaar best behandelen en wat kan ik daarvan nog verwachten ?
Kan iemand mij goede raad geven ?
Dank bij voorbaat.
Hilda



Hoi Hildavw

Als de plantjes eenmaal iets boven de grond uit steken gaat het snel, er zullen dit jaar vast en zeker nog wel bloemen in komen. als het de eerste nachtvorst dreigt te komen zet de plant met pot en al binnen op een droge plek en laat hem daar overwinteren, en zet hem in het voorjaar begin tot eind mei buiten en hij zal weer mooi gaan bloeien! zo is hoe ik het doe.

Gr. Bart
woensdag 27 juni 2007 - 04:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon