menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Akelei

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

Hallo allemaal,

Ik heb eeb tijdje geleden akelei gekocht. Ik kende het niet maar vond het meteen een prachtige bloem. Nu heeft hij zaden maar is al zijn blaadjes verloren. Dit is toch niet zoals het hoort geloof ik.
Hoe kan dit? Ik zie nl niets van beestjes of zo.........
Ik wil graag het zaad winnen maar moet ik dan wachten tot ze helemaal bruin zijn voor ik ze eraf haal?
Ook weet ik niet in welke maand ik volgend jaar moet zaaien.
Wie helpt mij verder?

Groetjes Rialle.
zaterdag 9 juni 2007 - 06:09
Tine

Tine

Rialle, het kan ook door de warmte en droogte komen dat de akelei blaadjes verliest. Ik heb het ook. De zaden kan je winnen als de zaaddoos droog is. Om geen zaad te verliezen tijdens het plukken, even een zakje erover heen doen. dichtknijpen en de zaaddoos afknippen.

Tine.
zaterdag 9 juni 2007 - 06:48
Esem

Esem

Je kan de zaden na het oogsten al direct zaaien,in volle grond op in een bak.
Volgend jaar zal je de jonge plantjes wel zien opkomen.
Ikzelf laat de akelei gewoon spontaan uitzaaien.
Wel opletten als je in het voorjaar je border opkuist dat je niet de jonge planten aanziet als onkruid en ze mee verwijderd met het onkruid.
Als je twijfeld,zaai dan nu in het najaar een gedeelte en volgend jaar in het vroege voorjaar nog een gedeelte en kijk waar je het beste resultaat mee behaald.
Gr Esem,
zaterdag 9 juni 2007 - 08:22
Tine

Tine

Ik laat het zich ook altijd zelf uitzaaien tenzij er vraag is naar dat zaad. Daarom dit antwoord aan Rialle.

Tine
zaterdag 9 juni 2007 - 17:16
rialle

Rialle

Dank u mensen voor de zeer heldere en bruikbare adviezen! Wat is dit forum toch een geweldig iets!
En als ik een gedeelte van het zaad gewonnen heb (de rest laad ik zelf uitzaaien) zal ik er zeker wat mensen blij mee maken (hoop ik).
Zou het verlies van de bladeren echt komen door de droogte, terwijl ik toch zo goed begoten heb? Ik dacht al dat er een ziekte of zo in zat. Ik had hem al bijna weg gegooid uit angst dat hij de rest van mijn aanplant zou aansteken. Ik moet nog heel veel leren..........
Groet Rialle
zaterdag 9 juni 2007 - 19:17
Esem

Esem

rialle,
De plant heeft gebloeit en is nu zaad aan het aanmaken,steekt daar nu alle kracht in voor het voortbestaan.
Ook hier worden sommige bladeren van de akelei bruin,maar die knip ik dan af.
Ik denk dat dat min of meer de normale gang is.
Zie nu het blad van de tulp of narcis,deze sterven ook af na een uitbundige bloei,daar vind je al niet veel meer van terug.
Gr Esem,
zaterdag 9 juni 2007 - 19:28
Spuddy

Spuddy

Nog een weetje over akelei zaden. Ze kunnen wel tot 10 jaar wachten om te ontkiemen. Ze wachten gewoon de ideale moment af. Niet dat je nu 10 jaar moet wachten op je nieuwe plantjes hoor.
zaterdag 9 juni 2007 - 21:43
miema

Miema

Hallo Tine heb jij voor mij een beetje zaadjes van de akelei.
Ik ben mijn tuin nog aan het inplanten.
groetjes miema
zondag 10 juni 2007 - 04:58
rialle

Rialle

Hallo Miema, Ik (Rialle) ben degene die de akeleizaden heeft, maar je zult nog even moeten wachten want de zaaddozen zijn nog niet bruin dus mag ik de zaden nog niet winnen.
Maar als het zover is dan zal het mij plezieren om ze je toe te sturen. Stuur maar een mail met je adres, dan komt het goed.

Vriendelijke groeten
Rialle
zondag 10 juni 2007 - 05:24
miema

Miema

Sorry Rialle voor de naam om te wisselen, ik heb mijn adres doorgemaild
Groetjes miema
zondag 10 juni 2007 - 05:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon