menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Zonnebloem

Ga naar meest recente reactie

anneke

Tekst aangepast

Anneke

Wanneer plant je het best zonnebloemen?
Alvast bedankt
Groeten anneke
donderdag 6 juli 2006 - 23:13
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Anneke,

Zijn het al plantjes.
Of wil je ze nog zaaien.

Ik heb ze half mei gezaaid en kan korteling al gaan genieten van de eerste bloemen.

gtjs adrienne
vrijdag 7 juli 2006 - 13:18
nientje

Nientje

ik had er ook gezaaid, zoals elk jaar, maar mijn hondjes hebben dat veldje eens omgeploegd en nu heb ik geen ene, dat is me nog nooit gebeurd, maar ik denk dat het nu te laat is om ze nu nog te zaaien
nientje
vrijdag 7 juli 2006 - 14:32
Geertje

Geertje

ik denk ook dat het nu te laat is om nog zonnebloemen te zaaien, de mijne zijn vroeg gezaaid eind april en gisteren had ik mijn eerste bloemen open - ze zijn dit jaar wel minder goed gelukt dan vorige jaren maar dat is met al mijn zaaisels zo dit jaar waarschijnlijk vanwege de lange koude periode
vrijdag 7 juli 2006 - 20:46
Adrienne

Adrienne

Jammer hé.
Bij mij staat de zonnebloem voor de zomer.
Gelukkig heb ik vorig jaar nogal wat zaadjes gekregen dus heb ik er nu zeker wel!!
Van de andere zaailingen noppes, afwel ik nog niet slim genoeg
of het koude voorjaar.
Maar ja we proberen het volgend jaar nog maar eens hé.
De aanhouder wint toch
gtjs adrienne
vrijdag 7 juli 2006 - 20:56
Tomateboer

Tomateboer

Ik denk dat het nog moet lukken,....
Of je kan tenminste proberen?
grt
vrijdag 7 juli 2006 - 21:12
Bowie

Bowie


'Wie niet waagt, niet wint'
vrijdag 7 juli 2006 - 21:15
Laura

Laura

Zonnebloemen kun je officieel zaaien tot eind juni. Het is nu nog maar begin juli , dus het moet nog wel lukken denk ik.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Laura
zaterdag 8 juli 2006 - 07:57
nientje

Nientje

wauw laura, wat een mooie
nientje
zaterdag 8 juli 2006 - 16:32
lisa

Lisa

ik heb ze ook al erder gezaait,laura deze plant kan wel mijn hart stelen
lisa
zaterdag 8 juli 2006 - 18:13
Adrienne

Adrienne

Hola Laura,

da's een prachtige zonnebloem.
Heb je die zelf gezaaid, en weet je soms de naam ervan !!!!
Ik heb namelijk n'en tik van zonnebloemen en vind de jouwe SUPER !!!!

grjs adrienne
zondag 9 juli 2006 - 19:35
ines

Ines

Adrienne ik denk dat het Helianthus Prado Red F1 is ...zaaiperiode april-mei en ze zijn zeer lang
houdbaar,ze zijn gemakkelijk te telen
zondag 9 juli 2006 - 22:01
Laura

Laura

Ik weet de naam niet , Adrienne. Ik heb de zaden ook weer van iemand gehad. Ik dacht zelf dat het iets met "avondrood" erin was.

Er komen meerdere bloemen aan één stengel en ze zijn erg goed op vaas te houden. Ik heb ze nu al een jaar of 4 in de tuin ,maar ze gaan nog steeds niet vervelen. Ik vind ze zelf leuker als de gewone gele.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Laura
zondag 9 juli 2006 - 23:23
nientje

Nientje

wie er zaden van neemt mag altijd ruilen met mij hoor!!!
nientje
maandag 10 juli 2006 - 16:38
Adrienne

Adrienne

Zou ik graag doen nientje.
Maar ik heb ze ook niet !!!

gtjs adrienne
maandag 10 juli 2006 - 22:13
Koen007

Tekst aangepast

Koen007

Welke zonnebloemsoort hebben jullie allemaal? Ik ben volop bezig met het ontwerp van een border en dacht dat het wel mooi zou zijn om er één of meerdere zonnebloemen in te plaatsen. De klassieke zonnebloem "Helianthus Annuus" vind ik wat groot worden.

De Helianthus annuus flore pleno 'Teddy Bear' vind ik ook wel mooi, alhoewel hij al iets minder het uiterlijk heeft van een zonnebloem.

http://davesgarden.com/pics/tcfromky_1095614738_542.jpg

Ik ben dus op zoek naar een wat kleinere soort, zo tot max 1m, ik heb ze al verwerkt gezien in bloemstukken.

Ooit zag ik in het Belgische programma "Witte raven" de florist Geert Pattyn aan het werk die een prachtige bol ontwierp waarin mooie gele zonnebloemen verwerkt zaten. De kans is klein maar als er iemand deze aflevering gezien heeft en toevallig de naam weet van deze soort?
dinsdag 11 juli 2006 - 09:17
nientje

Nientje

dan zal het niet lukken hé adrienne
nientje
dinsdag 11 juli 2006 - 10:06
Laura

Laura

Hallo Koen007,

Dit zijn de zonnebloemen die ik momenteel in mijn tuin heb :

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Deze heet "Vanilla ice "

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Laura
dinsdag 11 juli 2006 - 18:12
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Koen

Op deze website staan heel soorten enkelvoudige en vertakkende - bij bloemzaden

http://www.winkelplein.nu/pompoenzadenshop/
dinsdag 11 juli 2006 - 18:19
Adrienne

Adrienne

Koen,
De mijne zijn nog niet aan t' bloeien zal wel fotokes tonen als het zo ver is.

Nientje,
Zijn er bij jou al zonnebloemen open van de zaadjes die ik stuurde?

gtjs adrienne
dinsdag 11 juli 2006 - 20:18
martine

Martine

ik heb een of andere mengeling , maar ze staan ook nog niet in bloei, ...nog even wachten
Martine
dinsdag 11 juli 2006 - 20:29
nientje

Nientje

adrienne, er zijn er gene opgekomen, niet van de jouwe en niet van de mijne die ik zelf had, dit is het 1ste jaar, nog nooit gebeurd, heb anders al jaren zonnebloemen in mijn tuin gehad
nientje
woensdag 12 juli 2006 - 14:24
Adrienne

Adrienne

Oh, da's jammer.
Bij mij zijn ze laat maar er zijn er toch uitgekomen.
Tja da voorjaar hé.
Als ik wa dichter zat zou ik ze met je delen.
Dan had je er ook!!
Maar t'is verdraaid ver naar jou hé.
Weet je wat !!!!
Ik zal je laten meegenieten met een fotoke hier.
Oke!!! da's dan afgesproken.

gtjs adrienne
woensdag 12 juli 2006 - 19:37
Adrienne

Adrienne

Oh ja, nog iets ik ga zeker weer zaadjes opsturen.
Volgend jaar hopelijk meer geluk.
gtjs adrienne
woensdag 12 juli 2006 - 19:39
nientje

Nientje

oké adrienne, ik heb voor jou al papaverzaadjes hoor!!!
nientje
donderdag 13 juli 2006 - 16:01
Adrienne

Adrienne

Bedankt alvast !!!

Kijk eens even in je mail box aub.

gtjs adrienne
donderdag 13 juli 2006 - 16:27
Greta2

Greta2

Koen,

Ik heb het programma witte raven indertijd opgenomen, maar jammer genoeg is het als overgenomen.
die zonnebloemen lijken heel goed op "sonja" (felgeel) maar mijn lievelingsbloem is "valentine" is wel iets lichter van kleur.
Ik zou je aanraden eens naar de site van chiltersseeds te gaan daar kan je de meeste op foto zien.
www.chilternseeds.co.uk

Groetjes
greta
donderdag 13 juli 2006 - 17:28
Robinn

Robinn

Ik heb ze de allereerste keer gezaaid ongeveer begin mei, toen hebben de naaktslakken ze opgegeten (rotbeesten) ..

en toen heb ik ze een in bloempot gezaaid tot ze groot genoeg waren en heb ik ze in de grond geplant

dit was mijn resultaat:

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ze hebben heel lang stand gehouden, maar zijn daarna toch beginnen afzwakken, njha alles heeft zijn periode zeker.

Nu heb ik nog een vraag, kan je op elk moment van het jaar een zonnenbloem binnen kweken?

Groeten
vrijdag 2 november 2007 - 17:20
Lino

Tekst aangepast

Lino

Ik heb ze de allereerste keer gezaaid ongeveer begin mei, toen hebben de naaktslakken ze opgegeten (rotbeesten) ..

Oplossing voor naaktslakken:
Graaf een konfituurpotje in, vlak bij je zonnebloemen. Zo dat de bovenrand gelijk zit met de grond.
Giet daarin het onderste van een flesje bier (liefst gegist op de fles, met wat bezinksel). De slakken komen daarnaartoe, vallen erin en verdrinken.
Het eerste potje dat ik zo installeerde bevatte na een week een 20-tal naaktslakken! het vraagt wel wat discipline om geregeld het potje leeg te maken en opnieuw van bier te voorzien, maar het resultaat is echt de moeite!
vrijdag 2 november 2007 - 17:36
Robinn

Robinn

Bedankt Lino,

Deze raad heb ik ook eens van mijn tante gehoord en bij haar blijkt het ook te werken. Bovendien is het milieu vriendelijk, als ik volgend jaar last heb van slakken zal ik dit eens toepassen. Dankje

Groeten Robinn
vrijdag 2 november 2007 - 20:26
Cavati

Cavati

ik weet niet of dat zo'n "milieu-VRIENDELIJKE" oplossing is
maar tis alleszins een pesticidevrije oplossing.
maandag 5 november 2007 - 11:50
tuinmadam

Tuinmadam

Ik ben nog een beginner, en ga dus misschien nu een heel stomme vraag stellen, maar hopelijk maken jullie me snel slimmer
Ik heb zelf 1 zonnebloem in mijn pas aangelegde tuin staan (ik heb ze gekregen als plantje). Klopt het dat als ik nu niets doe, dat ik volgend jaar niet opnieuw vanzelf zonnebloemen heb? Moet ik het zaad er uit halen? Hoe geraak je aan de zaadjes, en wanneer moet je die er uit halen?
zondag 2 november 2008 - 13:57
the666bbq

The666bbq

zelf heb ik het geluk dat ik elk jaar weer nieuwe zaailingen vind op de plaats waar vorig jaar de zonnebloemen stonden (bij mij vergezellen de zonnebloemen de aardappelen in de rotatie). Ik laat het zaad maar vallen en de natuur doet de rest. Ook geen last van slakken want waarschijnlijk komen er zoveel zonnebloemen uit dat de slakken op den duur de zonnebloem beu gegeten zijn.

Als je zelf het zaad wil verzamelen moet je het er inderdaad uit halen (of laten vallen en oprapen ), als je voorzichtig eens over de eigenlijke bloempjes wrijft dan vallen die eraf en komt het zaad tevoorschijn en met wat handigheid kan je die er gewoon uitritsen. Wanneer ? Ik denk zoals bij alle zaden : zo laat mogelijk en op een droge dag...
dinsdag 11 november 2008 - 21:19
dendrodan

Tekst aangepast

Dendrodan

Hallo dit is mijn 1ste antwoord, heb deze site nog maar pas ontdekt via site van het jaar stemming .
Wij zijn dit jaar verhuisd van een stad naar voorlopig nog een dorp ( kontich). OMdat we onze kindjes de natuur willen bij brengen hadden we voor hun zonnebloem Helianthus annuus zaad gekocht.
Van de 15 zaadjes zijn er toch 8 planten uit gekomen.
Waarvan 2 een 3 meter groot met een bloemdiameter van 30cm.
De rest zo'n 2meter behalve 1 dat was 1m50 en had een bolle bloem. Heb deze nadat ze uitgebloeid zijn en dat de gele blaadjes er afgevallen waren afgesneden en binnen laten drogen.

De 2 grootste heb ik de zaden geoogst en heb ik bijgehouden voor eventueel verkoop of ruilen van zaden. 25voor 1euro + 1€ verzending

Wat mij wel is opgevallen is dat de ene bloem zuivere witte zaden heeft en de andere zowat grijsachtige. De kleineste planten heb ik de zonnebloemen buitengehangen voor de meesjes. Aangezien er dit jaar enkel nog maar zonnebloemen stonden en gras in mijn tuin willen we deze in de toekomst meer beplanten. Vooral om vlinders en vogels in de tuin te krijgen.
zaterdag 22 november 2008 - 21:15
Holtyre

Holtyre

Vraagje ik zoek zaadjes voor een grote zonnebloem. Ik had deze vroeger maar na een slecht jaar heb ik deze niet meer. In de winkel vind ik geen zaad meer voor grote zonnebloemen deze worden nu hooguit 15a20cm die oude die ik had waren zeker 30 tot 35cm bloem misschien 40. Welk zaad is dat en waar kan ik dat krijgen ?

Mvg,

Rob
zondag 10 juli 2022 - 21:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon