menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleine Blauwe Regen laten groeien: wat te doen met uitlopers naar boven?

Bardot

Bardot

In mei kocht ik een kleine Blauwe Regen (in pot) die toen in bloei stond (lila-paarse bloemen). Ik heb 'm na deze bloei recent een 'zomersnoei' gegeven. Graag wil ik 'm weelderig in de hoogte laten groeien (om raam heen), bij voorkeur uiteraard met bloemen, maar ik weet even niet wat ik met de 3 snelgroeiende uitlopers (zie foto omcirkeld) moet doen.

Informatie op het internet vertelt dat ik deze scheuten behoor te snoeien, zodat de Blauwe Regen zijn energie kan sparen (aan deze uitlopers gaan geen bloemen groeien?). Mijn vraag is alleen: als ik deze uitlopers steeds behoor weg te snoeien, groeit de Blauwe Regen dus nooit groter in de hoogte?

Momenteel staat 'ie nog in een pot, maar het plan is om 'm op deze plek in de grond te planten (met een border er omheen). Dit wil ik echter alleen doen als ik zeker weet dat hij (weelderig) kan gaan uitgroeien. Hoe werkt dat precies met uitlopers, nieuwe scheuten, snoeien en bloemen? Kan dit 'kleintje' groter groeien?

Of is het beter om op die plek een groter formaat Blauwe Regen te planten (175-200cm)? Ik heb inmiddels begrepen dat bloemen op 'oud hout' groeien en je daarom dus terugsnoeit. Er is alleen weinig 'oud hout' aanwezig op deze kleine Blauwe Regen...

Er zijn hier vast kenners en leden die hier veel meer vanaf weten dan deze beginner

Bloemen & Planten

vrijdag 4 juli 2025 - 10:26
Peterplant

Peterplant

Op de eerste plaats gaat het niet lukken om een grote, weelderige blauwe regen in een reliëf kleine pot te kweken. Dat gaat een paar jaar goed en dan stopt de weelderige groei.
Op de tweede plaats gok ik dat je de Wisteria Amethyst Falls heb gekocht, wat een compactere selectie is.
Elke blauwe regen gaat eerst groeien met lange , niet bloeiende scheuten. Pas in het tweede of derde jaar gaan die scheuten bloeien op de kortere zijtakken die daaraan groeien.
Laten we die lange, niet bloeiende scheuten de hoofdvakken noemen. Die kunnen muur of pergola volgroeien. Aan die hoofdvakken komen zijscheuten. Korte laat je zitten, lange knip je af na het derde blad vanaf de hoofdtak.
vrijdag 4 juli 2025 - 11:48
Bardot

Bardot

Beste Peter,

Fijne uitleg! Duidelijk verhaal, hier kan ik verder mee!

Deze kleine krijgt een andere plek bij de Pergola en ik ga een hogere versie aanschaffen die ik op deze plaats in de grond ga planten.

Dankjewel voor je reactie!
vrijdag 4 juli 2025 - 15:56
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 3? (beveiligingscontrole) *