In mei kocht ik een kleine Blauwe Regen (in pot) die toen in bloei stond (lila-paarse bloemen). Ik heb 'm na deze bloei recent een 'zomersnoei' gegeven. Graag wil ik 'm weelderig in de hoogte laten groeien (om raam heen), bij voorkeur uiteraard met bloemen, maar ik weet even niet wat ik met de 3 snelgroeiende uitlopers (zie foto omcirkeld) moet doen.
Informatie op het internet vertelt dat ik deze scheuten behoor te snoeien, zodat de Blauwe Regen zijn energie kan sparen (aan deze uitlopers gaan geen bloemen groeien?). Mijn vraag is alleen: als ik deze uitlopers steeds behoor weg te snoeien, groeit de Blauwe Regen dus nooit groter in de hoogte?
Momenteel staat 'ie nog in een pot, maar het plan is om 'm op deze plek in de grond te planten (met een border er omheen). Dit wil ik echter alleen doen als ik zeker weet dat hij (weelderig) kan gaan uitgroeien. Hoe werkt dat precies met uitlopers, nieuwe scheuten, snoeien en bloemen? Kan dit 'kleintje' groter groeien?
Of is het beter om op die plek een groter formaat Blauwe Regen te planten (175-200cm)? Ik heb inmiddels begrepen dat bloemen op 'oud hout' groeien en je daarom dus terugsnoeit. Er is alleen weinig 'oud hout' aanwezig op deze kleine Blauwe Regen...
Er zijn hier vast kenners en leden die hier veel meer vanaf weten dan deze beginner