Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb de afgelopen drie jaar in mijn voortuin de zonnebloem Helianthus annuus 'Evening Sun' gezaaid. Met wat mest worden deze makkelijk 3 meter hoog en het staat elke keer erg leuk.
Dit voorjaar zie ik voor het eerst erg veel zaailingen van deze plant. Ik weet niet waarom nu pas, mogelijk heb ik de planten vorig jaar later weggehaald en kon er zo zaad van de bloemen vallen. Het waren vorig jaar vijf planten die vrij dicht (max. 0,5 meter) bij elkaar stonden. In de jaren daarvoor was het vergelijkbaar.
Omdat het zo'n mooie grote zonnebloem is, wil ik deze zaailingen graag bewaren/weggeven.
Mijn vraag voor het forum is:
Hoe zeker kan ik zijn dat de zaailingen volle nakomelingen van de door mij gezaaide planten?
Verdere informatie die ik kan geven en die mij relevant lijkt:
- Volgens mij is de plant zaadvast, op het zakje staat geen 'F', maar hoeveel uitsluitsel dit geeft, weet ik niet.
- Ik herinner me niet dat er zonnebloemen in de nabije omgeving stonden, maar ik heb dit niet speciaal gecheckt vorig jaar. Ik weet ook niet wat de vliegafstand van de bestuivende insecten is en hoe relevant dit is.
Is dit een te beantwoorden vraag?
Zijn er andere dingen om te weten die ik mis en die misschien meer duidelijkheid geven over deze vraag?
Moet ik nog iets verduidelijken wat relevant is voor het kunnen beantwoorden van deze vraag?
Je kunt er nooit helemaal zeker van zijn dat de zaailingen identiek zijn aan de moederplanten. Er kan namelijk kruisbestuiving plaatsvinden met een andere zonnebloemensoort die bij iemand anders in de buurt staat.
Ik ken de soort 'Evening Sun' niet maar als ik op die naam google dan krijg ik afbeeldingen te zien die onderling toch wat in kleur en tekening verschillen. Het zou dus kunnen dat 'Evening Sun' een soort van mix is van zonnebloemen die redelijk op elkaar lijken maar niet identiek zijn. Als je de zaden van deze planten gaat uitzaaien (of zichzelf uitzaaien) dan krijg je met natuurlijke variabiliteit te maken. Dit hoeft overigens het eerste jaar nog niet het geval te zijn maar als je ieder jaar zaad van de nieuwe zaailingen uitzaait dan wordt de kans op variatie in bloemkleur en -tekening groter.
Overigens vind ik die 'Evening Sun' een mooie zonnebloem dus ik zou die zaailingen zeker behouden (of weggeven) om te kijken wat eruit komt.
Ik heb jaren 10 vierkante meter met zonnebloemen gehad die ik liet uitzaaien. Meestal was dat het werk van de vogels. Die pikten de zaden uit de bloemen maar er vielen er ook redelijk wat op de grond. In het midden van het voorjaar kiemden die dan. Aangezien het om een mix ging was het resultaat een redelijke bonte kermis. Ik herinner me wel dat op een gegeven moment de simpele gele de overhand kregen.
Bij zonnebloemzaailingen oppassen voor slakken. Die kunnen in een nacht grote schade aanrichten.